Insikter från mina utsikter.

Bor med familjen (tre barn) på landet en mil söder om Glava i västra Värmland. Har nära till Glaskogens naturreservat. Uppväxt utanför Falun. Har egen firma där jag jobbar med paleobotanik, en naturvetenskaplig analysmetod inom arkeologisk forskning.
Längtar ut på äventyr men också efter frid och lugn i naturen.

Användarnamn: äventyrssugen

Intressen: Fågelskådning, Expeditioner, Vandring, Långfärdsskridsko, Bär & svamp, Paddling, Foto, Resor, Hälsa, träning, skriva

Projektvarning!

Tänkte i detta inlägg presentera mitt stora lilla friluftsprojekt.

Måste man ha ett projekt? Efter ett tips hittade jag en artikel här på utsidan om en Hagforsbo, som gett sig på att övernatta utomhus en natt inom var och en av ett stort antal 5x5 kilometersrutor i kommunen. Se artikeln här. Och flera andra projekt har presenterats på bloggarna här. Inventering av leder, vindskydd, toppar som ska bockas av och liknande. Först tyckte jag att det verkade onödigt att ha sådana ”konstlade” mål med sitt friluftsliv men en tanke började ändå gro. Ett mål av detta slag för att locka till och aktivera friluftslivet. Eftersom jag har bara en dryg mil till Glaskogens naturreservat med sina 280 km2 men av slentrian nästan alltid åkt till samma delar av det kom jag ganska snart fram till att vad jag behövde var något som fick mig att besöka hela området.

Kallebodatjärn.

Därför beslutade mig för att besöka alla Glaskogens sjöar, tjärnar och myrgölar. Att det blev så beror främst på att jag är väldigt svag för framförallt dessa småvatten. De är nästan finare ju mindre de är. De ligger så stilla inne i skogen och kantas ofta av breda remsor myr. Myrar med sina mattor av mossa i oräkneliga nyanser från djupaste rött, över gult till lysande illgrönt. Smala och knotiga martallar speglar sig i det svarta vattnet. Vita näckrosor öppnar sina exotiska blomkalkar och luften är mättad av doften från pors, skvattram och blöt mossa. Att få vila sina ögon i det mörka vattnet är som att möta blicken från ett urskogsväsen.

Lilla Skärvattnet.

Jag uteslöt alla rinnande vatten och började med hjälp av kartor på hitta.se att söka av området och numrera alla sjöar, stora som små. I information om naturreservatet står att det finns ett 80-tal sjöar inom området. När jag var klar hade jag prickat in 310 stycken. Ca 180 var namngivna, resten la jag upp som koordinater. I projektet har jag tänkt besöka dem alla, ta en bild vid var och en samt namnge de som saknar namn på de kartor jag sökt på.

Den här tjärnen hade tidigare inget namn, nu fick den heta Luringen eftersom den var så svår at hitta fram till.

Efter en första säsong kan jag konstatera att jag inte har hunnit med att besöka mer än en femtedel av dem och jag inser att detta lilla projekt kommer att räcka till många år av friluftsliv för mig. Det är förvånande att det tar sån tid att ta sig fram till många av de små tjärnarna. Visst finns det gott om stigar och leder inom reservatet men större delen av alla småsjöar ligger ändå en bit ifrån och man blir hänvisad till orientering med karta och kompass. Det är inte heller alltid som terrängen är så lättvandrad. Eftersom modernt skogsbruk bedrivs inom stora delar av naturreservatet hamnar man ibland i riktigt oländig snårskog eller täta planteringar och då undrar man vad man håller på med.

Men jag har märkt att projektet hittills haft önskad effekt. Jag tar mig ut till områden jag aldrig skulle ha besökt annars och det känns fortfarande stimulerande att ha det som drivkraft. Om jag sen aldrig får in alla 310 är kanske inte så viktigt.

"Flygbild" över Glaskogen från Google Earth. Det finns några tjärnar att besöka.

2011-03-18 15:57   Minnatur
Vilken härlig idé..

Eftersom jag är väl bekant med Glaskogen, och är duktigt fiskeintresserad, önskar jag att du har lust (en från min sida helt egoistiskt önskan) att hojta till om det dyker upp ett vatten med till exempel Öring eller annan ädelfisk skuttandes över vattenytan.....

:-)

Svar 2011-03-18 17:55   äventyrssugen
Oj! Det övergår nog min kunskapsnivå. Förhoppningsvis kan jag avgöra om det är en fisk eller inte som vakar men mycket längre än så...
Jag vet att i åtminstone södra delen av reservatet finns en stort antal ädelfiskvatten men har själv aldrig fiskat där.
Inom området finns ett flertal Abborrtjärn och Mörttjärn. Någon enstaka Sarvetjärn, Laxtjärn, Åltjärn och till och med en Fiskelösa :-)

2011-03-18 17:32   thegedd
Kanonidé ! Har också gott i tankar om att göra något hemmavid, utöver de vanliga turerna man gör. Får se vad och om jag hittar på något.....

Svar 2011-03-18 17:58   äventyrssugen
Det är ju lite konstig om man måste ha ett projekt för att ta sig ut. Men tar man det på lite lagom alvar är det väl ingen fara;-)

2011-03-18 23:47   Thomas Traneving
Kul ide. Vi har ju kört natrreservat ett tag. Det ger lite extra krydda med mål som dessa....och anorlunda vyer o upplevelser. :)
/H

Svar 2011-03-19 19:21   äventyrssugen
Ja, ni har väl verkligen era projekt. Och ni har desutom visat att ni genomför dem. Full respekt.

2011-03-19 07:41   Håkan Friberg
Och jag har mitt projekt att besöka - och helst sova i - Örebro läns samtliga gratisövernattningar i form av vindskydd, stugor, kolarkojor, fågeltorn mm...
Smånördar är vi allihopa, allihopa, allihopa
Smånördar är vi allihopa, allihopa. Du med!
Jag med och du med!
Jag med och du med.
:-)

Svar 2011-03-19 19:24   äventyrssugen
Ja, då har du att göra. Om du ska ta hela länet.

Men du... Ska det inte vara "Du med och jag med" och inte tvärtom. (Språkpolisen)

2011-03-19 08:03   hassex
Kul projekt.

Här ett annat projekt http://www.kallandet.se

Att paddla på små skogssjöar är specielt

Svar 2011-03-19 19:19   äventyrssugen
Det var ett projekt med några snäpp högre ambitionsnivå än mitt. För mig är projektet "bara" ett medel, målet är att vara ute så mycket som möjligt.

2011-03-19 15:19   päeng
Jag har ägnat den här vintern åt samma sak men inte lika grundligt kanske. Jag kopierade en del av av en karta och har åkt skidor till alla sjöar och tjärnar som blev med på utskriften. Idag skrev jag ut ett annat område och klämde två sjöar. Det är liksom lite roligare att vara ute om man har ett mål i stället för att bara irra omkring.

Svar 2011-03-19 19:29   äventyrssugen
Där ser man. Samma tanke. Från början tänkte jag att jag bara skulle utnyttja snöfria säsongen eftersom många av de mindre vattnen knappt syns när det ligger is och snö över. Men jag insåg att då skulle det ta väldigt mycket längre tid.
Irra kan jag göra även om jag har mål. Jag brukar ganska ofta gå vilse:-)

2011-03-19 22:16   dHANScan
hej Erik,
interesant projekt! Men varför tittar du på på hitta.se hemsidan, når det tycks att man kan hitta mer detaljerade kartor på http://gis.lst.se/lanskartor/.
På min dator slutar zoomknappan på hitta.se med nivå 8, som är kartbredd ca 2 km. Dessutom finns endast namn på en del av tjärnarna.
På länsstyrelsens hemsidakarta kan du zooma längre in, och då finns namn på många flera tjärnar. Finns det några nackdelar alls med länsstyrelsens?
Intressant för mig att titta lite på Glaskogen, som jag besökte sporadiskt på en bilfart norrut i 2001 el tidigare.

Svar 2011-03-20 18:44   äventyrssugen
Tack Hans! Det är möjligt att länsstyrelsen har bättre upplösning på sina kartor. Jag har inte använt mig av dem så mycket, kanske för att jag tycker de är lite besvärligare att "manövrera". Men det är nog en vanesak. Sen tror jag inte att man kan gå över till flygfoto från dem, vilket jag tycker är bra. Men tack ändå för tipset. Jag ska titta mer på detta.

2011-03-20 18:45   seobserver
Har länge haft Z-sjukan, hitta varje vägpunkt med angivet Z i det närområdet vi vistas i. Efterhand har det blivit några. Kyrktorn är oxså rätt sköna, utmed vägarna.
Drickbara bäckar och källor (samt kranar) är ju en annan grej här i odlingslandskapet.

Svar 2011-03-21 08:37   äventyrssugen
DET låter allvarligt;-)

2011-03-21 10:14   seobserver
Sanorlikt lika illa som jazzbacillen;)

2011-03-21 15:43   Håkan Friberg
Hörrö Erik! Det är jag som är majjen. Det är min uppgift att märka ord.
;-)
Håkan

Tjikko och Rödolle

Utanför bilrutan på parkeringen vid Naturum Fulufjället vräker blötsnö och regn ner. Det är som vanligt så fort jag närmar mig fjällen. Hemma lyste solen och vårvärmen hade sent omsider kommit igång.

Förvånansvärt mycket snö ligger kvar på sluttningarna precis som i resten av fjällkedjan denna vår. Det klafsar om kängorna när jag kliver iväg längs leden och vädret blir bara värre och värre Det känns en aning dystert. Första natten tillbringas därför i en rastkoja strax nedanför skogsgränsen.

Besök från yttre rymden?

Plötsligt står de där. Som diaboliska urtidsdjur från havens djup, som hominider från  avlägsna intergalaktiska värdar. Eller som varelser ur Dantes värsta mardrömmar.

En kort utsikt från kajaken.

Fredag förmiddag. Jag stänger av radion. Inte ens jag orkar höra mer elände nu. Borstar första snön av bilen och baxar upp kajaken. Längs med grusvägen har en räv sprungit före och lämnat en snirklig spårlöpa. Snön gnistrar på träden. Det är helt stilla vid sjön.

En orre kuttrar förnöjsamt på en av holmarna och jag låter paddeln vila och glider sakta in mot den. Orren låter mig komma ganska nära innan den bestämmer sig för att jag är för närgången och därför ger sig iväg över till närmaste grannö. Det blir te och macka sittande i kajaken, det är så kallt om fötterna att kliva i och ur.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.