Insikter från mina utsikter.

Bor med familjen (tre barn) på landet en mil söder om Glava i västra Värmland. Har nära till Glaskogens naturreservat. Uppväxt utanför Falun. Har egen firma där jag jobbar med paleobotanik, en naturvetenskaplig analysmetod inom arkeologisk forskning.
Längtar ut på äventyr men också efter frid och lugn i naturen.

Användarnamn: äventyrssugen

Intressen: Fågelskådning, Expeditioner, Vandring, Långfärdsskridsko, Bär & svamp, Paddling, Foto, Resor, Hälsa, träning, skriva

Huka er...

Så var det dags för mig att skriva mitt livs första blogginlägg. Efter att ha tittat igenom blogglistan inser jag att ytterligare en blogg på temat ”tankar runt friluftsliv” knappast är nödvändigt. Det finns redan en lång rad existerande. Så min får väl bli en helt onödig. Men jag vill skriva för att jag tycker det är roligt att skriva och det är roligt om någon läser det jag skriver.

Till börja med kommer en liten utökad presentation av mig själv som komplement till den befintliga. Jag bor sedan 20 år i Värmland, närmare bestämt på landet, söder om Arvika, med min familj. Vi har fyra barn. Jag har egen firma och jobbar med arkeologi, några godmansuppdrag och en liten deltid som assistent för att få ekonomin att gå ihop. Familjelivet, snöskottning, vedhuggning, gräsklippning och husreparationer tar idag det mesta av min tid.

Som liten hade jag ett väldigt stort naturintresse. Jag hade rummet fullt av burkar och burar med flygande, krypande och simmande kryp. Ofta befann jag mig nere vid sjön eller vid någon myrgöl med håven i högsta hugg. Jag försökte lära mig vad de olika krypen hette, vilka som åt vilka och varför de olika arterna trivdes på olika ställen. Det var långt innan jag hade hört ordet ekologi.

I tonåren växlade intresset över mot äventyr och fotografering även om naturintresset hela tiden starkt låg kvar. Framförallt var det berg som lockade och en period hade jag och mina kompisar Reinhold Messners Till toppen utan syrgas som bibel. Vi for till Norge, ut i Europa och ännu längre bort och sökte oss alltid till bergstrakter. Men några jättestrapatser blev det väl aldrig av ska jag erkänna.

Så kom vändningar i livet och äventyrslustan och mycket av friluftslivet fick stå tillbaka för annat. Men idag har lusten och längtan kommit tillbaka. Fortfarande är tiden och möjligheterna knappa och eftersom resten av familjen inte delar intresset får jag försöka ”stjäla” mig till en stund då och då. Jag är också dålig på att prioritera friluftslivet. Periodvis har jag med nöd och näppe lyckats hålla näsan över vattenytan för att kunna kalla mig friluftsmänniska.

Näsan över vattenytan

Så det blir inga stora äventyr jag kommer att skriva om. Årslånga expeditioner i Sydamerika, Grönlandstraverser, övervintringar på Spetsbergen mm får någon annan skriva om. Jag kommer mest att hålla mig i ”blåbärsskogen”, vardagsfriluftliv i allra högsta grad. Någon ska ju skriva om det också och det görs redan väldigt bra av flera här på Utsidan. Min filosofi är att det är bättre att göra något utifrån sina förutsättningar än att inte göra något alls. Det är bättre att gå en långtur med hunden än att sitta här på Utsidan och sukta efter den där Sarekvandringen man inte kom iväg på.

Men jag är optimist och ser framför mig att om några år kommer situationen att vara annorlunda. Barnen flyttar hemifrån, huset är färdigrenoverat och då…. Huka er gubbar, då blir det isyxa i stället för vedyxa.

Huka er gubbar

2010-08-20 17:54   Håkan Friberg
Schysst inledning på bloggandet!
Nog klarar jag av att läsa en till.
Välkommen!

Svar 2010-08-21 07:02   äventyrssugen
Tack Håkan!
Din blogg var bland det första jag hittade på Utsidan.

2010-08-20 18:13   BrittMarie
Du tycks vara en man med glimten i ögat och jag gillar din filosofi skarpt! Skriv på, jag ska läsa!

Svar 2010-08-21 07:06   äventyrssugen
Barnslighet är en alldeles för alvarlig egenskap för att upphöra med.

2010-08-20 18:53   thegedd
Skriv på........alltid någon/några som läser och kommenterar......

Svar 2010-08-21 07:07   äventyrssugen
Tack! Ja, nu gäller det verkligen att man tar sig ut. Så man har något att skriva om.

2010-08-20 19:40   Minnatur
Kul!!!
Jag kommer att läsa det du skriver och för den delen även betrakta dina bilder. Den vid vedhögen gillar jag skarpt...

Välkommen...

Svar 2010-08-21 07:09   äventyrssugen
Ja, nu blir vi fler som gillar att "fåna sig" med självutlösaren ;)

2010-08-20 21:53   mathog
Det var en fin bild du fått till på slutet... dessutom ett trevligt inlägg.

Svar 2010-08-21 07:13   äventyrssugen
Tack Mats!
Jag har läst det du har skrivit och tycker mig se att vårat friluftsliv befinner sig på ungefär samma plan.

2010-08-21 09:02   Öhrnell
Antalet befintliga bloggar speglar inte direkt antalet aktiva skribenter... Hjärtligt välkommen in som ny bloggare! Jag ser fram emot att få läsa mer.

Svar 2010-08-21 11:09   äventyrssugen
Och jag ser fram emot att få skriva för er. Bloggdelen av Utsidan verkar vara väldigt "snäll". Man ger mer ros än ris. Och det kan vara skönt att veta.

2010-08-21 10:43   fowwe
Det är så sant: bättre att bestiga en vedhög än att sittta kvar i fåtöljen framför datorn. Jag ser fram emot fler stordåd på din bloggsida! Det här med vändningar i livet känner jag igen, när mina barn var under uppväxt blev det helt andra proriteringar än aktivt friluftsliv. Sen tror jag att det visst finns plats för fler tankar om friluftsliv - gärna från andra vinklar än de vanligaste.

Svar 2010-08-21 11:06   äventyrssugen
Skönt att höra att det finns hopp. Tills vidare får jag inhämta inspiration och kunskap från er som är i farten.

2010-08-21 12:53   brigas
Alla bloggar är väl onödiga..
Hellre vardagsfriluftsliv än "lång exotisk tur som kanske inte blev av",här hittade vi nya spännande helt oupptäckta platser (för mej) en kilometer från stugan igår.

Svar 2010-08-23 08:55   äventyrssugen
Du har nog rätt i att alla bloggar är onödiga. Förhoppningsvis skriver vi och läser tillsammans bara för att det är roligt. I och för sig är det nödvändigt att ha roligt så då är man tillbaka igen ;)

2010-08-22 21:46   kamera
Skriv du jag läser gärna. Inget äventyr är för litet att skriva om. Alla har vi våra äventyr på vårat eget vis. Besegra en vedhög med bara yxa är en utmaning utöver det vanliga.
Hoppas på trevlig läsning.

Svar 2010-08-23 08:57   äventyrssugen
Jag har redan börjat knåpa ihop en text till så det kommer inom kort.

Tjikko och Rödolle

Utanför bilrutan på parkeringen vid Naturum Fulufjället vräker blötsnö och regn ner. Det är som vanligt så fort jag närmar mig fjällen. Hemma lyste solen och vårvärmen hade sent omsider kommit igång.

Förvånansvärt mycket snö ligger kvar på sluttningarna precis som i resten av fjällkedjan denna vår. Det klafsar om kängorna när jag kliver iväg längs leden och vädret blir bara värre och värre Det känns en aning dystert. Första natten tillbringas därför i en rastkoja strax nedanför skogsgränsen.

Besök från yttre rymden?

Plötsligt står de där. Som diaboliska urtidsdjur från havens djup, som hominider från  avlägsna intergalaktiska värdar. Eller som varelser ur Dantes värsta mardrömmar.

En kort utsikt från kajaken.

Fredag förmiddag. Jag stänger av radion. Inte ens jag orkar höra mer elände nu. Borstar första snön av bilen och baxar upp kajaken. Längs med grusvägen har en räv sprungit före och lämnat en snirklig spårlöpa. Snön gnistrar på träden. Det är helt stilla vid sjön.

En orre kuttrar förnöjsamt på en av holmarna och jag låter paddeln vila och glider sakta in mot den. Orren låter mig komma ganska nära innan den bestämmer sig för att jag är för närgången och därför ger sig iväg över till närmaste grannö. Det blir te och macka sittande i kajaken, det är så kallt om fötterna att kliva i och ur.