Jag får ofta frågan, vilken är min favorit äventyrare/explorer? Jag har två stycken, och den första presenterar jag idag, här då.....att jag gillar honom är att han sätter mötet med andra människor först!
Knud Rasmussen
"Jag visste att jag
stod inför det avgörande ögonblicket på expeditionen, när han kom springande mot
mig med harpunen hotfullt i handen.
Men, innan jag visste om han var vän eller fiende, var min otålighet att få
träffa honom så mycket starkare än de löften jag givit mina kamrater, om att vi
tillsammans skulle uppleva mötet.
Det var han och hans folk som var målet för min resa!
Utan att tänka efter hoppade jag därför upp på släden och satte fart på
hundarna mot honom. Mannen stannade
tvärt, vände om och flydde över isen framför sina hundar och sin släde. När jag nådde jämsides med honom, blev han helt vild
och vrålade argt! Allt med honom var främmande för mig.
Hans lukt, hans kläder och hans märkliga dans för att komma undan.
"Stå stilla!" ropade jag samtidigt som jag kastade mig från släden,
över honom och omfamnade mannen. Eskimån
förstod inte bara detta tecken på vänskap utan han begrep varje ord jag sade."
Så beskriver den danske polarforskaren, författaren och explorern Knud
Rasmussen sitt första möte med polareskimåerna, inughuiterna. Det ägde rum under den första av de sju
Thule-expeditioner som kom att göra honom världsberömd.
Den femte expeditionen, som gemonfördes 1921-24 och kallas "Den lange slæderejse", kom att bli den främsta. Han färdades då 18 000 km med hundsläde från
Grönland genom Kanada och Alaska fram till Stilla Havet.
Han hann även med ett kort besök in i Sibirien.
I och med det blev han den förste att färdas Nordvästpassagen med hundsläde,
ett faktum som var i det närmaste oviktigt för Knud själv.
Hans huvudmål var att besöka alla levande eskimåfolk i Arktis och dokumentera
deras liv och föra vidare den kunskap de ägde.
Med på större delen av resan hade han en polareskimåkvinna, Arnarlúnguag, och
en ung eskimåpojke, Qâvigarssuag.
Även om Knud hade förmåga att få eskimåernas medfödda inbundenhet att helt
försvinna, behövde han sina medresenärers hjälp för att kunna nå och förstå
alla stadier av eskimåsamhället.
Knud ville lära sig allt om det eskimåiska.
Också i det avseendet skiljde han sig mycket från sina samtida äventyrskolleger. (Och från många tidigare och senare för den delen.) Där de fanatiskt jagade personlig uppmärksamhet
för att komma först till någon av polerna, var det mycket viktigare för Knud
att få kontakt med någon avlägset boende shaman ute i polarkylans bitande
vindar, bland råkarna, isbjörnarna och skruvisen.
Hans prestation att nå fram dit var lika farlig och krävande som att försöka nå
polerna. Men där Robert Peary och
Robert Falcon Scott beskriver personliga vedermödor, sina kamraters svaghet och
sin egen styrka, höjer Knud sina medresenärer till skyarna och nämner att
naturen är stor, men människorna ändå större.
I synnerhet grönländaren.
Knuds mormor var grönländska. Detta
arv präglade starkt både hans utseende och uppväxt.
Dessutom låg det till grund för hans framgångar.
Han föddes i den lilla västgrönländska staden Jakobshavn år 1879, där hans
pappa var dansk missionspräst. Knud
växte upp som grönländare och när han tvingades lämna Grönland som tonåring för
att gå i skola i Danmark var han redan erkänd hundkarl, han visste hur man
skulle jaga säl med harpun från kajak och hantera ett hundspann över svaga isar
och i stark kyla. Han pratade
västgrönländska som en infödd, hade samma förkärlek för halvruttet kött och ville
helst leva som en eskimå. Dessutom
ägde han en märkvärdig karisma som med åren kom att bli hans mest värdefulla
egenskap. Han fick vänner överallt. Alla, från konkurrenter och amerikanska
presidenter till de fattigaste eskimåer, minns hans förföriska charm och kärlek
till barn. Ingen hade ett ont ord
att säga om Kununguaq, lille Knud, som han kallades av grönländarna. Inte ens idag har han många kritiker, en
sällsynthet i en tid när de gamla hjältarna värderats om i mångt och mycket och
i stället för att bära en hjältegloria framställs på ett övervägande negativt
sätt. Scott anses exempelvis ha
varit en trångsynt odugling, Peary en bluff och anklagas liksom Roald Amundsen
för att i sin självupptagenhet ha utnyttjat vetenskapen för att få pengar till
att nå egen berömmelse. Dessa tre
förefaller heller inte ha varit speciellt omtyckta av vare sig
expeditionskamrater eller folk de mötte.
Knud Rasmussens starkaste kritiker idag anser att han är främst ansvarig för
att grönländarna idag hamnat i samma tragiska situation som många andra
kulturfolk. Det vill säga att de
genomlider svåra kulturella, sociala och ekonomiska motsättningar och bekymmer
som uppstått efter att ha konfronterats med det moderna samhället. Tveklöst var Knud för den danska kolonialiseringen
av Grönland. Hans sjätte och sjunde
Thuleexpeditioner var också mer politiskt motiverade och syftade främst till
att mota bort norrmännen - vilket lyckades.
Helt klart är att Knud hade stor del i att Danmark fick makten över hela det
väldiga Grönland. Han var helt
övertygad om att eskimåerna skulle få ett bättre liv och ljusare
framtidsutsikter under dansk flagga.
Därför byggde han också den första handelsstationen i norra Grönland, den i
Thule. Till viss del även för att få
inkomster från de skinn han bytte till sig för att kunna genomföra sina dyra
expeditioner, men främst för att eskimåerna lättare skulle få tillgång till de
ting de börjat göra sig beroende av efter mötet med den moderna civilisationen. Till exempel järn, synålar och gevär - saker som gjorde
dem till effektivare jägare och fiskare och gjorde det lättare att sy skinn-
och pälskläder. Knud Rasmussens
tanke var innerst inne god. Det är
lätt att vara efterklok.
En sanning står dock klar. Utan Knud
Rasmussens noggranna dokumentation av de olika eskimåfolkens unika sägner,
andliga berättelser, poesi, sånger och överlevnadskunskap i arktisk miljö,
skulle denna rikedom idag varit oss förlorad.
Det är få förunnat att äga alla de unika egenskaper som krävs för genomföra en
liknande besvärlig, men livsviktig, dokumentation.
Å ena sidan en noggrann rationell västerländsk forskare och å andra sidan en
lättsam person, jämlik med grönländaren i allt.
En som tar dagen som den kommer, men är lika god jägare, hundspannsförare,
återberättare av sägner och historier som de.
Men framförallt var Knud accepterad av de folk han ville studera och han
förstod grönländarens innersta väsen.
Alltid med en stor portion humor.
Som ett exempel på detta beskriver hans gode vän och reskamrat Peter Freuchen i
boken Knud Rasmussen som jeg husker ham ett tillfälle när han behövde
ett par nya stövlar, kamiker.
Knud sade då till en av eskimåerna när många hörde på:
"Jag skulle önska att din hustru ville sy ett par stövlar åt mig, men ni
har väl inget skinn hemma förstår jag?"
Lika säkert som amen i kyrkan rusade mannen upp och protesterade.
"Vi har massor av skinn! Ack, vilket besvär det vållar oss att ha så
mycket att släpa med oss överallt.
Om du ändå ville ta emot lite av mitt stora skinnlager så skulle det lätta
bördan en smula för mig!"
Svaret hade blivit detsamma även om eskimån inte haft ett enda skinn. Han skaffade det snarast för att upprätthålla sin
ära.
Knud Rasmussen dog när han var bara 54 år gammal efter att ha blivit svårt sjuk
under den sjunde Thuleexpeditionen. Men
som hans vän, den store björnjägaren Sorkrark, en gång lär ha snörvlat fram när
de satt tillsammans i hans igloo:
"Hehe, ja den stora dödsdagen följer alltid människan och är aldrig längre
bort än hennes egen skugga."
Mikael Strandberg
Se även: http://sv.wikipedia.org/wiki/Peter_Freuchen
Annars verkar inte så många känna till honom. I alla fall inte utanför Danmark. Vore spännande om du kunde skriva en liknande "biografi "om honom.
(Jag tror att hans barn har dött men hans senaste fru, Dagmar Cohn (f.1907), kanske t.o.m är i livet. )
Se med spänning fram emot att få läsa om din andra favorit-äventyrare!