Varför klagar folk jämt på jägare???

Om det sitter någon allmän skylt Jakt pågår och kanske anger flera månader så skulle jag skita helt i detta.

Därmot en skylt som specar tider under några dar, och med en karta över området man bör undvika, så skulle jag hålla mig borta.

Om det sitter någon allmän skylt Jakt pågår och kanske anger flera månader så skulle jag skita helt i detta.

Därmot en skylt som specar tider under några dar, och med en karta över området man bör undvika, så skulle jag hålla mig borta.
Ja en skylt "jakt pågår" på ett träd eller liknande som ska representera hela jaktmarken är ofta rätt intetsägande, pågår vart då.....i skogarna i Västmanland ?

En så skylt man viker ut och ställer brevid vägen är ju bättre, då kan ju folk i alla fall ana att det jagas upp efter vägen.

Eftersom jag kommer från en del av landet där det inte är ovanligt med mer än en timmas restid för räddningstjänsten så kan jag tycka att det inte är dumt att lyssna på även andra än räddningstjänsten.

Mycket kan hända innan de har möjlighet att dyka upp...
Jag har en känsla av att du och föregående talare är lite varandras ytterligheter när det gäller bostads lokalisering. 🤔

Ja det är få ggr. De få gånger det händer är det ett problem. Det är också ett problem med den hyffsat utbredda ignoransen kring vad som gäller.
Det behöver ju inte vara vägpirater och bilkapare som försöker få din uppmärksamhet även om du har en rädsla för att det är det. Det kan vara en hund på vägen, träd över vägen eller någon i person i nöd.
Har Naturvårdsverket svarat på ditt mail?

Det är lite lustigt att flera av de som argumenterar för att man inte ska beträda områden som skyltas med "Jakt pågår" verkar utgå från att alla är stadsbor som bara besöker landsbygd och skog för en utflykt, som man då kan flytta på om man stöter på en sån skylt. För mig, som bor på landet och med i princip bara skog och enskilda grusvägar runt omkring mig, så innebär dessa skyltar en större begränsning i vardagen. Skyltarna sitter ju alltid vid väg (inte inne på random björk inne i skogen) och vad jag än ska ta vägen så kan det sitta en skylt uppe. Ena helgen skulle jag inte kunna lägga i båten, nästa helg kan vi inte ta en kvällspromenad med kompisar som hälsar på. En annan dag kan jag inte hämta gödsel hos bonden längre bort och när närmaste grannen jagar känns det knepigt att köra röjsåg eller motorsåg i min skog.

Det kanske ändå är så att om man tvunget måste ha en hobby som tar 80 hektar i anspråk en hel helg, så kanske man får stå ut med att bli lite störd. Det är ju inte så att alla på bygden måste ställa in kvällsdoppet i sjön för att jag har tänkt fiska lite.
Jag vill poängtera att jag har en bra relation med de olika jägarna. Jag stör mig inte på att de jagar, men jag orkar inte anpassa hela mitt liv efter deras hobby. Nån jävla måtta får det vara på äganderätten.

Det är lite lustigt att flera av de som argumenterar för att man inte ska beträda områden som skyltas med "Jakt pågår" verkar utgå från att alla är stadsbor som bara besöker landsbygd och skog för en utflykt, som man då kan flytta på om man stöter på en sån skylt. För mig, som bor på landet och med i princip bara skog och enskilda grusvägar runt omkring mig, så innebär dessa skyltar en större begränsning i vardagen. Skyltarna sitter ju alltid vid väg (inte inne på random björk inne i skogen) och vad jag än ska ta vägen så kan det sitta en skylt uppe. Ena helgen skulle jag inte kunna lägga i båten, nästa helg kan vi inte ta en kvällspromenad med kompisar som hälsar på. En annan dag kan jag inte hämta gödsel hos bonden längre bort och när närmaste grannen jagar känns det knepigt att köra röjsåg eller motorsåg i min skog.

Det kanske ändå är så att om man tvunget måste ha en hobby som tar 80 hektar i anspråk en hel helg, så kanske man får stå ut med att bli lite störd. Det är ju inte så att alla på bygden måste ställa in kvällsdoppet i sjön för att jag har tänkt fiska lite.
Jag vill poängtera att jag har en bra relation med de olika jägarna. Jag stör mig inte på att de jagar, men jag orkar inte anpassa hela mitt liv efter deras hobby. Nån jävla måtta får det vara på äganderätten.
Men Mats, att fiska är inte reglerat i lag som på samma sätt som jakt.
Och om du kör motorsågen vill du nog ogärna att någon har picknick i fällriktningen? Kanske därför även avverkning hanteras separat och är ett av undantagen för allemansrätten...? (Skogsvårdslagen känner du väl till om du äger skog?) Men det kanske också är en hobby och därmed saknar lagkrav?
Vill du förändra lagar som du tycker är dåliga kan du ju arbeta politiskt. Jag är hellre grinig över att de lagar vi har inte följs, respekteras och visas hänsyn.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 10
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
j_stellan Skyddsjakt på svanar och tranor Jakt 47
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0
Toffs. Vildsvin på 500kg! Jakt 20
lester Vinterjakt på ripa! Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14
Ulvang Vill ha tips på en bra jakttidning! Jakt 4
Nirrebosse Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig? Jakt 76
KLAGER Skyddsjakt på hundar? Jakt 53
niben nyfiken på jakt! Jakt 9
mahas Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. Jakt 0
Tolvan Söker bild på björnskit Jakt 4
frarol snöskor OCH stighudar på fjället Jakt 3
frarol snöskor eller stighudar på fjället?? Jakt 3
KLAGER Höstjakt på bärplockare Jakt 6
HenrikM Vinterjakt på ripa Jakt 6
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
johannordh Problem med portningen på MARLIN 1895 GS Jakt 9
marjon Handla på nätet Jakt 9
lester Vapen på skoter Jakt 1
vizsla Tips på patron .22lr ripjakt Jakt 6
KLAGER Jakt på vems villkor? Jakt 7
Ulf J Jaktforumet på plats Jakt 4

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg