Jägare skjuter ihjäl kor och hästar som de tror är vildsvin

Jag är ingen jägare men det har alltid funnits en attityd att jägare har en plunta med sprit med sej och tar en hutt lite då och då när dom sitter på pass.
Stämmer det så är det inte så konstigt att det sker olyckor i samband med jakt, när jägare är alkoholpåverkade.

För övrigt har jag inget till övers för jakt när det ska skövlas upp en linjegata i skogen och 100-tals folk driver in djur där så att kungen och hans vänner kan sitta på sin stol och skjuta av dom.
Det är ju bara dumheter rakt igenom!
 
Jag är ingen jägare men det har alltid funnits en attityd att jägare har en plunta med sprit med sej och tar en hutt lite då och då när dom sitter på pass.
Stämmer det så är det inte så konstigt att det sker olyckor i samband med jakt, när jägare är alkoholpåverkade.
Jag är jägare och har flera licenser. Du har rätt i din beskrivning av hur jägare generellt är tyvärr. Bland yngre jägare vet jag det inte är ovanligt med droger heller ute i skogen, hasch och allt möjligt. Men ifrågasätter du sådant beteende är du direkt "djurrättsaktivist".

Hela rörelsen är infekterad av massa idioter som mest är intresserade av vapen och få skjuta något. Är du en jägare som älskar naturen och anser man ska visa respekt för djuren man jagar, blir det alltid sådana här påhopp.
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag är ingen jägare men det har alltid funnits en attityd att jägare har en plunta med sprit med sej och tar en hutt lite då och då när dom sitter på pass.
Stämmer det så är det inte så konstigt att det sker olyckor i samband med jakt, när jägare är alkoholpåverkade.

För övrigt har jag inget till övers för jakt när det ska skövlas upp en linjegata i skogen och 100-tals folk driver in djur där så att kungen och hans vänner kan sitta på sin stol och skjuta av dom.
Det är ju bara dumheter rakt igenom!
Du är ingen jägare och har inget till övers för jägare ?
Kan det bero på att din sinnesbild av jakt är rena vanföreställningar ?
Det du beskriver är inte hur merparten av all jakt bedrivs.

Ungefär lika skeva som om alla friluftsmänniskors aktiviteter sulle dömas efter dom mössfoder som dumpade utrustning och skräp runt Kebnekaise fjällstation under Coronan eller alla bilister efter rattfyllerister.

Det finns idioter inkom alla intressen och hobbys men det betyder inte att stora merparten beter sig dåligt, denna tråd är uppenbart startad för att misskreditera jakt och jägare.
 
Ungefär lika skeva som om alla friluftsmänniskors aktiviteter sulle dömas efter dom mössfoder som dumpade utrustning och skräp runt Kebnekaise fjällstation under Coronan eller alla bilister efter rattfyllerister.
Det diskuteras öppet att nedskräpningen är ett problem. Går alla friluftsmänniskor ihop och attackerar dem som kritiserar nedskräpning?

Nej, men det är ett typiskt vi och dom beteende man ser bland jägare. Det är svårt föra en konstruktiv diskussion med jägare hur jakten går till. Inte ens Bandidos beter sig på det aggressiva sätt som många jägare beter sig mot någon som vill ifrågasätta hur verksamheten bedrivs.

Jag är jägare det är därför jag vet hur många beter sig när det är jakt. Verkligen inget man är stolt över och att ifrågasätta är tabu.
 
Senast ändrad:
Bland yngre jägare vet jag det inte är ovanligt med droger heller ute i skogen, hasch och allt möjligt. Men ifrågasätter du sådant beteende är du direkt "djurrättsaktivist".
Hur kan jag bli stämplad som djurrättsaktivist för att jag är emot alkohol och droger i samband med att folk hanterar ett vapen??
Det hör väl till sunt förnuft att man ska vara helt nykter när man hanterar ett vapen?
 
Du är ingen jägare och har inget till övers för jägare ?
Kan det bero på att din sinnesbild av jakt är rena vanföreställningar ?
Det du beskriver är inte hur merparten av all jakt bedrivs.
Om du försöker ha lite mer läsförståelse så inser du i mitt inlägg att jag inte har något till övers för jakt som begås på det sättet som kungen och hans vänner håller på med.
Jag nämner ingen åsikt om hur jakt bedrivs på något annat sätt.
 
Utan att ge mig in i pajkastningen så vill jag poängtera följande:

Jakt är ganska hårt reglerat i Sverige jämfört med många andra länder, att avlägga jägarexamen i Sverige kräver dels ett teoriprov som omfattar en lärobok på ca 350 sidor, varav hälften av kunskaperna är kännedom/kännetecken om vilda djur som är aktuella för jakt i Sverige, dels praktiska handhavandeprov och skjutprov för de typer av jaktvapen man vill ha licens för.

Det finns många regler inom jakt, dessa regler måste man lära sig för att få godkänt på teoriprovet, vissa regler är brott mot jaktlagen och andra lagar. Men följer man reglerna så minimerar man lidandet för djur och den negativa påverkan på naturen samt minskar säkerhetsriskerna för sig själv som jägare men också gentemot andra människor och egendom.

Att vissa jägare nonchalerar vissa regler de känner till, eller är helt enkelt inkompetenta är något som lätt hamnar i massmedia och således svartmålar jakt och jägare generellt. Ha alltid i åtanke att en överväldigande majoritet av jägare i Sverige är kompetenta och hänsynsfulla gentemot naturen, andra människor (i samband med jakt) och jagade djur. Det är lite som bilister, de flesta kör defensivt och hänsynsfullt, men inte alla, de få som kör hänsynslöst och eventuellt hamnar i trafikolyckor ger upphov till en svepande uppfattning om att alla bilister är trafikfaror.

Om man är missnöjd med domar från jaktbrottsrättegångar så får man antingen överklaga eller ändra lagen, precis som för alla andra brott, det är knappast så att jaktbrott skulle ses med särskilda milda ögon från domstolarnas perspektiv.

Nu kanske jag låter som någon representant för Svenska jägareförbundet, haha, men så är det inte, jag är bara en jägare som talar ur egen erfarenhet.
 
Sen får vi inte glömma att det finns en liten men skränig och kriminell grupp med djurrättsaktivister. Som ägnar sig åt att trakassera bönder, djuruppfödare och jägare, och deras familjer. Som försöker sabotera jakter, och släppa ut djur från gårdar. Kriminella idioter som försöker sprida sitt budskap.
 
Senast ändrad:
Jag är inte jägare, men...

...så mycket har jag fått lära mig om hantering av vapen att det inte finns någon ursäkt för att ha skjutit på något/någon man inte haft för avsikt att träffa/döda. Så om någon skjutit en ko är det fel och vederbörande bör inte längre vara anförtrodd att inneha och hantera vapen. Om detta tror jag att all som, till skillnad från mig, är jägare är eniga. Just därför tror jag att jägarkåren består av vettiga och ansvarsfulla människor, vad än kalleankaadvokaterna vill insinuera.
 

Liknande trådar