Varför klagar folk jämt på jägare???

Finns ingenting i §4 som stöder det du säger 7S, men än att man ska vårda viltet och bevara arter osv, men ingenting om att du är "ålagd", dvs tvingad att jaga som markägare, som du verkar tycka att du är. Men OM du jagar, så måste du göra det på ett visst sätt med viltvård osv.

Alla förstår ju att den allra mesta av jakten som föregår går in under begreppet hobby.

Att man äter köttet och ibland utför något som bör göras ändrar ju inte på det.

Det är din tolkning som jag antar ickejägare.

Retorisk fråga:
Tror du det skulle vara tillåtet att jaga om man inte tog tillvara på köttet utan lät det ligga kvar i skogen ?

Dom flesta betalar arrenden för att kunna jaga och jagar man Älg kan det om det är en bra mark ge köttillgång till hela familjen under ett år.

Självklart är själva huvudsyftet med jakt tillgång till köttet i kombination med att hålla viltstammarna på lagom nivåer.
Att det sedan för med sig många andra fördelar är som sagt en bonus.

Senast ändrad:
Det är din tolkning.
Som jag tror alla är eniga med om de tänker lite men det kanske inte stämmer.
Retorisk fråga:
Tror du det skulle vara tillåtet att jaga om man inte tog tillvara på köttet utan lät det ligga kvar i skogen ?
Vad har det med saken att göra? Förövrigt tar man väl inte tillvara på allt kött som jagas.

Självklart är själva huvudsyftet med jakt tillgång till köttet i kombination med att hålla viltstammarna på lagom nivåer.
Någon gång har väl det varit huvudsyftet men det är det knappast nu.

Men jag antar att du tycker att sportfiske inte heller är en hobby utan någon som man i första hand gör för att få tillgång till köttet. Betala en massa pengar för att stå några dagar i en laxelv för att kanske få en lax är i så fall så rationellt.

Du gjorde det ju själv för några dagar sedan.
De två första punkterna innebär viltvård - utfodring, inventering och jakt av bytesdjur och rovdjur i praktiken. Denna verksamhet är alltså markägaren och (kan vara annan person) jakträttshavaren ålagd att genomföra.
Om markägaren och (kan vara annan person) jakträttshavaren hindras att genomföra detta av annan person kan denna polisanmälas för egenmäktigt förfarande eller ofredande.
Rekvisiten som krävs är att personen skall vara medveten om pågående jakt (muntligt eller via skylt "jakt pågår") och att denna inte upphör med den störande aktiviteten.
Och ja att gå genom en såt (aktivt område för jakt) stör jakten då det stör viltet och hindrar därmed jakten - om man dessutom medvetet gör det gör man sig skyldigt till brott.
Hoppas jag var tydlig nog.

Alltså det är inte bara en billig hobby (tyvärr...) utan ett vårdande uppdrag som är ålagt att genomföra

Känns som att du vantolkar en smula och gör lite egna tillägg ang ev påföljder..

Saxat från Wikipedia..

"Det finns tre situationer då ett brott utgör egenmäktigt förfarande
1:
då gärningsmannen olovligen har tillgripit något men inte har någon avsikt att behålla det tillgripna.
2:
då annans besittning olovligen rubbas på så vis att den rättmätige ägaren hindras att använda föremålet som det är tänkt.
3
då gärningsmannen med våld motsätter sig laga självtäkt. Utövningen av våld omfattar inte bara personvåld utan kan även vara oriktat våld där gärningsmannen sliter i en sak.

Ofredande..

”Den som fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande döms, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år.

Finns ingenting i §4 som stöder det du säger 7S, men än att man ska vårda viltet och bevara arter osv, men ingenting om att du är "ålagd", dvs tvingad att jaga som markägare, som du verkar tycka att du är. Men OM du jagar, så måste du göra det på ett visst sätt med viltvård osv.
Jo markägaren (och jakträttsinnehavaren) är skyldiga att bedriva viltvård.

Jag har förklarat och källhänvisat mina påståenden. Var är dina?

Jakt är som regel en hobby för jägaren.
Jakt är däremot en hårt reglerad näringsverksamhet fö rmarkägaren.

Ska vi tala paragrafer så är det inte jägaren jag (eventuellt) begår ett brott mot om jag medvetet stör jakten utan markägaren.

Känns som att du vantolkar en smula och gör lite egna tillägg ang ev påföljder..

Saxat från Wikipedia..

"Det finns tre situationer då ett brott utgör egenmäktigt förfarande
1:
då gärningsmannen olovligen har tillgripit något men inte har någon avsikt att behålla det tillgripna.
2:
då annans besittning olovligen rubbas på så vis att den rättmätige ägaren hindras att använda föremålet som det är tänkt.
3
då gärningsmannen med våld motsätter sig laga självtäkt. Utövningen av våld omfattar inte bara personvåld utan kan även vara oriktat våld där gärningsmannen sliter i en sak.

Ofredande..

”Den som fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande döms, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år.
ok, så om du jagar, och någon står och skriker - Mördare!! Du kan inte fortsätta jaga och du känner då att du är utsatt för vilket brott?
eller.. om du är ute och jagar och någon börjar såga i benen på jakttornet du står brevid eller sitter i?

Någon gång har väl det varit huvudsyftet men det är det knappast nu.

Men jag antar att du tycker att sportfiske inte heller är en hobby utan någon som man i första hand gör för att få tillgång till köttet. Betala en massa pengar för att stå några dagar i en laxelv för att kanske få en lax är i så fall så rationellt.

Jag vet inte hur urbaniserad du är och om du köper din fisk på ICA men för många tex i norra Sverige utgör Älgkött, Röding, Öring och Sik viktiga delar av årets kost.

Husbehovsfiske och sportfiske är båda fiske.

Jo markägaren (och jakträttsinnehavaren) är skyldiga att bedriva viltvård.

Jag har förklarat och källhänvisat mina påståenden. Var är dina?
Då får du visa att det så också, annars har du inget att komma med. Paragraf 4 säger inget om att du är skyldig att jaga bara för att du äger mark. Paragraf 4 säger hur du ska agera vid viltvård/jakt, men inte att du är ålagd att göra det även om du inte är intresserad av jakt. Man kan nog va markägare och samtidigt militant vegan som vägrar vapen. Så jag tycker inte det känns rimligt och tror du har fel.

ok, så om du jagar, och någon står och skriker - Mördare!! Du kan inte fortsätta jaga och du känner då att du är utsatt för vilket brott?
eller.. om du är ute och jagar och någon börjar såga i benen på jakttornet du står brevid eller sitter i?
Fast det innebär ju inte att någon som bedriver jakt har rätt att stoppa,hindra eller avhysa någon som INTE skriker mördare eller sågar i jakttorn..?

du skriver ju att..

"I praktiken innebär det att man inte kan passera annat än i samråd med det som jagar på platsen"

Det är det jag har vissa invändningar.. emot och hävdar saknar stöd i jaktlagen

🙄

Då får du visa att det så också, annars har du inget att komma med. Paragraf 4 säger inget om att du är skyldig att jaga bara för att du äger mark. Paragraf 4 säger hur du ska agera vid viltvård/jakt, men inte att du är ålagd att göra det även om du inte är intresserad av jakt. Man kan nog va markägare och samtidigt militant vegan som vägrar vapen. Så jag tycker inte det känns rimligt och tror du har fel.
Ja som jag skrev förhåller det sig så; kan tydligen inte hjälpa dig förstå och den dialogen blir tröttsam för oss båda. Men prova att googla. Du har skyldigheter att bedriva viltvård som markägare men du blir inte straffad för om du inte gör det. Ingen markägare blir belagd på med böter om rådjuren svälter för ingen väger viltet (förutom vissa viltsorter som staten äger).
Fast det innebär ju inte att någon som bedriver jakt har rätt att stoppa,hindra eller avhysa någon som INTE skriker mördare eller sågar i jakttorn..?

du skriver ju att..

"I praktiken innebär det att man inte kan passera annat än i samråd med det som jagar på platsen"

Det är det jag har vissa invändningar.. emot och hävdar saknar stöd i jaktlagen

🙄
Nä och vem påstår det? Jag kommer inte lägga tid på att argumentera mot halmgubbar. Jag har skrivit att man får avvisa personer som stör jakt och därmed hindrar markägaren och jakträttshavaren att bedriva viltvård.
Vill du hävda något annat så kan du kontakta Naturvårdsverket för vad jag skrev är precis vad de hävdar. https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/sa-gor-vi-allemansratt/jakt-och-fiske/
*Kolla gröna rutan.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 10
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
j_stellan Skyddsjakt på svanar och tranor Jakt 47
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0