Vad är eran bild av Abisko–Nikkaluokta? Är det för mycket folk på just den etappen?

Jag bor i kiruna och besöker området väldigt ofta och har gjort det under många år. Du frågar om det är mycket folk, men det beror helt enkelt på. Vad är mycket folk? Jag som Kirunabo tycker absolut att det kan vara mycket folk på vissa etapper och dagar. Men det finns väldigt mycket beror på.... Vissa dagar kan det vara mer eller mindre folktomt, andra gånger får man nästan kliva över människor för att ta sig fram.

Varför jag fortsätter gå i området är för att jag erbjuds både natur och bekvämlighet. Jag gillar att det finns fjällstationer, stugor med mat och service. Då kan jag ta mig fram utan packning vilket är väldigt härligt.

Andra fördelar är också säkerheten då det finns människor i fall något händer. Jag kan absolut rekommendera turen, men bo i tält. Tält har fördelen att du väljer precis själv var, när och hur. Stugor då är du tvungen att gå en viss distans och måste komma på rätt dag etc.. Det är även mycket folk och många är extremt sociala. Fast gillar man det så är det säkert kul.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg