Jägare skjuter ihjäl kor och hästar som de tror är vildsvin

Mitt i natten om det är becksvart (mitt i skogen under hösten i mulet väder) är det olämpligt att jaga pga obefintlig sikt. Däremot kan man jaga vid skymning och gryning eller starkt månsken, speciellt vildsvin som är nattaktiva djur. Då använder man antingen kikarsikten med inbyggda IR-kameror eller bildförstärkande kikarsikten (stora linser med högt ljusinsläpp som ger en "förljusande effekt"). De moderna och dyra varianterna har så pass hög upplösning i sin IR-sensor och inbyggda bildskärm i siktet att man kan urskilja en kossa/älg/häst från ett vildsvin.

Sen beror vyn mkt på om djuret sitter ner, om det delvis skymd av grenar/kvistar/gräs/lövverk, då kan det vara svårare att urskilja djur, i synnerhet under låga ljusförhållanden. Oavsett vilket så åligger det skytten att se till att man har god sikt, fritt skottfält och vet vad man skjuter på.
 
Mitt i natten om det är becksvart (mitt i skogen under hösten i mulet väder) är det olämpligt att jaga pga obefintlig sikt. Däremot kan man jaga vid skymning och gryning eller starkt månsken, speciellt vildsvin som är nattaktiva djur. Då använder man antingen kikarsikten med inbyggda IR-kameror eller bildförstärkande kikarsikten (stora linser med högt ljusinsläpp som ger en "förljusande effekt"). De moderna och dyra varianterna har så pass hög upplösning i sin IR-sensor och inbyggda bildskärm i siktet att man kan urskilja en kossa/älg/häst från ett vildsvin.

Sen beror vyn mkt på om djuret sitter ner, om det delvis skymd av grenar/kvistar/gräs/lövverk, då kan det vara svårare att urskilja djur, i synnerhet under låga ljusförhållanden. Oavsett vilket så åligger det skytten att se till att man har god sikt, fritt skottfält och vet vad man skjuter på.
Vilket är avståndet ca innan sikten blir dålig på ett öppet fält, eftersom tråden handlar om betande kossor som skjuts?
50m?
100m?
150m?
 
Det skjuts betydligt fler människor i våra städer... där vågar knappt jag gå längre...
Den här tråden handlar ju om oavsiktligt skjutna djur.
Det går ju inte att jämföra med hur många människor som blir avsiktligt skjutna i städer pga att det är ju rena avrättningar.

Det blir ju fel när man jämför äpplen med päron....

Oavsiktligt skjutna människor i städer bör ju då vara färre än oavsiktligt skjutna djur på betesmarker och då är risken minimal att bli skjuten om man inte tillhör ett kriminellt gäng.
 
Den här tråden handlar ju om oavsiktligt skjutna djur.
Det går ju inte att jämföra med hur många människor som blir avsiktligt skjutna i städer pga att det är ju rena avrättningar.

Det blir ju fel när man jämför äpplen med päron....

Oavsiktligt skjutna människor i städer bör ju då vara färre än oavsiktligt skjutna djur på betesmarker och då är risken minimal att bli skjuten om man inte tillhör ett kriminellt gäng.


"År 2020 blev ett nytt rekordår vad gäller antalet skjutningar. Samtidigt konstaterar en forskarstudie att även personer utanför den kriminella miljön drabbas. Mellan åren 2011 och 2020 har minst 46 utomstående i 36 grova våldsbrott skadats eller skjutits till döds i Sverige. Av dessa var åtta under 15 år"


Tveksamt om det är fler ponnyhästar eller kor som misstagits för Vildsvin under samma tidspann, sen tillkommer ju även alla sprängningar.

Sedan är ju åren 2021-2024 inte med ovan, men inte mycket tyder på att det gått så mycket åt rätt håll.

Så nej, detta är ett stort samhällsproblem och något att oroa sig över...jägare är det inte.
 

Liknande trådar