Varför klagar folk jämt på jägare???

Ok sista försöket..

Du skriver : "du/den som passerar inte skall göra sig skyldigt till brott"

Jag kan inte göra mig skyldig till ett brott om jag inte bryter mot en lag..

Vidare: Egenmäktigt förfarande och ofredande kräver att jag gör helt andra saker än att promenera förbi en skylt med texten "Jakt pågår".. 🙄
Har du inte förstått innebörden av jaktlagen $4? Det är dessutom underförstått att medborgare skall känna till våra lagar.
Brott mot denna kan ge de påföljder jag skrev.

För mig räcker det med att skyltar sitte uppe för att jag ska gå åt ett annat håll. Och då brukar jag ändå klä mig rätt färgglatt.
ja, så tror jag nog de flesta gör, men jag känner till en gård i närheten som har sin "varning för jakt" skylt uppe året om, så den har folk lärt sig att skita i, men det blir ju svårt att ta skylten på allvar den gången den betyder nåt.

Möjligt att det mest är I Norge men har för mig att jag hört det i Norge också.

Alltså det att Jägare vet vad de gör och att du inte riskerar att bli skuten om du är i närheten. Om man läser denna tråden så kan man i alla fall inte dra den slutsatsen.

Jag jagar en del i Stockholmsområdet.

På markerna har vi ofta jakt varannan vecka. Vi jagar aldrig alla såtarna varje gång. Säg att marken jagas en gång per sex veckor. Oftast är den avjagad på 2 timmar.

Om en bärplockare känner att hen absolut måste ut just de 2 timmarna av 42 dagar så är min uppfattning rätt klar. Det rör sig om en "rättshaverist" som letar efter problem.

Lyckligtvis inträffar det synnerligen sällan. De flesta klarar av att hantera allemansrätten med hänsyn och respekt.

Har du inte förstått innebörden av jaktlagen $4? Det är dessutom underförstått att medborgare skall känna till våra lagar.
Brott mot denna kan ge de påföljder jag skrev.
Saxat från riksdagen.se ur jaktlagen

"4 § Viltet skall vårdas i syfte att
- bevara de viltarter som tillhör landets viltbestånd och de fågelarter som tillfälligt förekommer naturligt i landet, och
- främja en med hänsyn till allmänna och enskilda intressen lämplig utveckling av viltstammarna.

I viltvården ingår att genom särskilda åtgärder sörja för att viltet får skydd och stöd och att anpassa jakten efter tillgången på vilt. För att åtgärderna utförs och anpassningen sker svarar markägaren och jakträttshavaren. Lag (1997:343)."

Om det är det du menar så har det ju ingenting med det vi pratar om att göra.. 🙄

Och från Wikipedia..

"I Jaktlagen regleras var man får jaga, dvs. vem som har jakträtt (markägare och jaktarrendator). Brott mot jaktlagen rubriceras oftast som "jaktbrott"."

Alltså ingenting om konsekvenserna av att gå förbi en skylt med "Jakt pågår"
Men en himla massa om konsekvenserna av att inte följa regel och lagar som jägare..

Senast ändrad:
Saxat från riksdagen.se ur jaktlagen

"4 § Viltet skall vårdas i syfte att
- bevara de viltarter som tillhör landets viltbestånd och de fågelarter som tillfälligt förekommer naturligt i landet, och
- främja en med hänsyn till allmänna och enskilda intressen lämplig utveckling av viltstammarna.

I viltvården ingår att genom särskilda åtgärder sörja för att viltet får skydd och stöd och att anpassa jakten efter tillgången på vilt. För att åtgärderna utförs och anpassningen sker svarar markägaren och jakträttshavaren. Lag (1997:343)."

Om det är det du menar så har det ju ingenting med det vi pratar om att göra.. 🙄

Och från Wikipedia..

"I Jaktlagen regleras var man får jaga, dvs. vem som har jakträtt (markägare och jaktarrendator). Brott mot jaktlagen rubriceras oftast som "jaktbrott"."

Alltså ingenting om konsekvenserna av att gå förbi en skylt med "Jakt pågår"
Men en himla massa om konsekvenserna av att inte följa regel och lagar som jägare..

...och en person som stör detta gör sig skyldig till vad? Jo precis vad jag skrev tidigare.

ja, så tror jag nog de flesta gör, men jag känner till en gård i närheten som har sin "varning för jakt" skylt uppe året om, så den har folk lärt sig att skita i, men det blir ju svårt att ta skylten på allvar den gången den betyder nåt.
Jag känner till ett stort antal exempel från olika ställen i landet där markägare använder sådana skyltar permanent ( inte bara när det är jakt ) för att hålla folk borta.

Jag känner till ett stort antal exempel från olika ställen i landet där markägare använder sådana skyltar permanent ( inte bara när det är jakt ) för att hålla folk borta.
Den stora frågan om det är förbjudet ?

I sann Utsidan-lusläsa-paragrafer-som jag behagar för egen vinning-anda är det väl ok om det inte är förbjudet enligt lag och finns ingen text på Naturvårdsverkets sida om Allemansrätt inga direkta hinder moralisk heller.
;)

Dessutom kan det säkert förekomma vakjakt och eller fälljakt som ni inte har en aning om när skylten sitter uppe.

Du kan väl säga dem till i så fall om du har misstankar om att det inte stämmer. Det är ju bättre än att inte göra nåt alls eller bara knyta näven i fickan? Annars får du väl ta skylten för vad det är om du inte vet?

Det är väl en variant på klassikerna i sammanhanget, "Privat område" och "Privat väg" som i nästan alla sammanhang torde ignoreras. Dessa är olagliga att sätta upp utan tillstånd vilket inte lär gälla jaktvarningskyltar.

Kring vårt fritidsområde finns skyltar där markägaren (stort skogsbolag) upplyser om att jakt kan förekomma under en stor del av året. Det är ingen bluff, utan har att göra med att exempelvis älgjakten bedrivs utspridd under en längre period än förr i tiden. Däremot kan man fråga sig vad det är för vits med dessa skyltar eftersom de dels inte är kopplade till ett tillträdesförbud (vilket framgår tydligt här i tråden) och då det ändå är jägarnas sak att ha koll på omgivningen och informera när de är i "skarpt läge".

. Däremot kan man fråga sig vad det är för vits med dessa skyltar eftersom de dels inte är kopplade till ett tillträdesförbud (vilket framgår tydligt här i tråden) och då det ändå är jägarnas sak att ha koll på omgivningen och informera när de är i "skarpt läge".
Vitsen är att göra allmänheten uppmärksam på att jakt pågår mellan skyltarna så att hon inte stör jakten medvetet.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 10
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
j_stellan Skyddsjakt på svanar och tranor Jakt 47
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0
Toffs. Vildsvin på 500kg! Jakt 20
lester Vinterjakt på ripa! Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14
Ulvang Vill ha tips på en bra jakttidning! Jakt 4
Nirrebosse Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig? Jakt 76
KLAGER Skyddsjakt på hundar? Jakt 53
niben nyfiken på jakt! Jakt 9
mahas Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. Jakt 0
Tolvan Söker bild på björnskit Jakt 4
frarol snöskor OCH stighudar på fjället Jakt 3
frarol snöskor eller stighudar på fjället?? Jakt 3
KLAGER Höstjakt på bärplockare Jakt 6
HenrikM Vinterjakt på ripa Jakt 6
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
johannordh Problem med portningen på MARLIN 1895 GS Jakt 9
marjon Handla på nätet Jakt 9
lester Vapen på skoter Jakt 1
vizsla Tips på patron .22lr ripjakt Jakt 6
KLAGER Jakt på vems villkor? Jakt 7
Ulf J Jaktforumet på plats Jakt 4

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg