Ok, då är vi överens där. Jag inser ju att jag kan störa jakt även när jag går på vägen, men anstränger mig naturligtvis för att störa så lite som möjligt.Men Mats, allmän väg är helt ok att färdas på när det pågår jakt och när det ej pågår jakt och ingen säger nåt annat. Att skyltarna sitter där som du säger, beror förmodligen på att det är där de gör mest nytta pga det är där flest passerar.
OT: Vattenrätt är inte samma sak som fiskerätt. Jag tror heller inte att allemansrätten kan tillämpas på vatten, eftersom det inte finns någon lagstiftning som på något sätt hindrar någon att färdas på andras vatten, oavsett vattenrätt. Man behöver ju heller inte vattenägarens tillstånd ens för att färdas med motorfordon/båt.Du har nog rätt kring fiske när du säger det. Om du har vattenrätten kan du kanske hävda det något luddiga begreppet "Pågående markanvändning " och då ges företräde för allemansrätten. Men faller nog på att det är vatten... samt att det inte finns (mig veterligen) några fall där privatpersoner hindrar markägare från användning utan snarare i fall mot staten där de beslutar om ex naturreservat eller funnit någon ovanlig art i området vid inventering. Intressant om så skulle vara fallet men det riskerar nog att bli för mycket off topic.
Ok, så om det stör mig att jakt pågår så borde de alltså upphöra med jakten?Den enda vett och etikett som i övrigt skall vara rådande är att inte störa och inte förstöra.