Varför klagar folk jämt på jägare???

Men Mats, allmän väg är helt ok att färdas på när det pågår jakt och när det ej pågår jakt och ingen säger nåt annat. Att skyltarna sitter där som du säger, beror förmodligen på att det är där de gör mest nytta pga det är där flest passerar.
Ok, då är vi överens där. Jag inser ju att jag kan störa jakt även när jag går på vägen, men anstränger mig naturligtvis för att störa så lite som möjligt.
Du har nog rätt kring fiske när du säger det. Om du har vattenrätten kan du kanske hävda det något luddiga begreppet "Pågående markanvändning " och då ges företräde för allemansrätten. Men faller nog på att det är vatten... samt att det inte finns (mig veterligen) några fall där privatpersoner hindrar markägare från användning utan snarare i fall mot staten där de beslutar om ex naturreservat eller funnit någon ovanlig art i området vid inventering. Intressant om så skulle vara fallet men det riskerar nog att bli för mycket off topic.
OT: Vattenrätt är inte samma sak som fiskerätt. Jag tror heller inte att allemansrätten kan tillämpas på vatten, eftersom det inte finns någon lagstiftning som på något sätt hindrar någon att färdas på andras vatten, oavsett vattenrätt. Man behöver ju heller inte vattenägarens tillstånd ens för att färdas med motorfordon/båt.
Den enda vett och etikett som i övrigt skall vara rådande är att inte störa och inte förstöra.
Ok, så om det stör mig att jakt pågår så borde de alltså upphöra med jakten? :)

Där jag lever råder inga motsättningar mellan lokala jägare och allmänhet. Ser man att det jagas stannar man och frågar om jakten och kör inte in i jaktområdet. Det är några dagar om året man får välja en annan utflyktsväg. Dessa jägare avisar ej besökare trots jakt, och besökare vänder för att de inte vill sabba jakten. Gammalt hederligt Svenskt samarbete.

Nu när tekniken finns vore det bra med en karta som visar jakt i realtid där jaktledaren kan ”släcka” området så fort dagens jakt avslutats.

Jag har 2st kompisar som är jägare och dom båda är så maskulina så att ingen kvinna klarar av att leva med dom.

Den ena jagar enbart rådjur och annat vilt som kräver kula, men inte älg pga att det är tydligen helt vansinnigt inte prisvärt alls med dom jaktpriserna som dessutom troligtvis inte ger ett fällt byte att dela i jaktlaget!!

Den andra kompisen jagar enbart fågel och helst då skogsfågel.

Båda dom har bössor för över 60.000kr vilket dom verkligen vill påtala när det ska badas bastu efter 4 öl.

Dom är båda så maskulina så att dom vräker på rejält med vatten på aggregatet i bastun för att värma ut alla andra tills dom båda sitter kvar och väntar ut tills den andra går ut....

En 5-kamp med dom på Gröna Lund (som min svensexa var) var helt bortkastad pga att när det kom till skjutgrenen så la dom över 1000kr och 1tim för att kora en riktig skytt.

Vid boxbollen så växlade dom in flera 100-lappar mot 5kr mynt som maskinen krävde...och där tog 5-kampen slut, för dom höll på med blodiga knogar och folk började samlas men dom vägrade ge upp...

Den ena vann i boxbollen men förlorade pga att den andra hade högre omsättning och mer vinst i sitt företag än den andra....
Älgjakt är billigt här i norra Sverige och en del av kostnaden får man tillbaks i kött. Att delta i ett jaktlag för älg är den vanligaste jakten så det är inte så många som har något att skryta om. Jaktvapen går att få köpa begagnat till lågt pris då vissa jägare köper dyra nya modeller vilket gör att det finns ett överskott att äldre bra fungerande vapen. Mycket av min friluftutrustning använder jag både till jakt, vandring, skidturer och fiske så kostnaden för jakt ger inte hela bilden.

Det smarta sättet är ju att använda rovdjuren, som effektivt väljer ut de sjuka, gamla och defekta individerna bland hjortdjuren, istället för att på konstlad väg använda jägare som ofta väljer ut de präktigaste exemplaren och de som råkar hamna inom skotthåll. Dessutom ska jägarna köra bil, fyrhjuling, skjuta ett och annat tamdjur, skadskjuta nån människa och annat elände på köpet.
Men för att vi ska använda de smartaste metoderna krävs smarta beslutsfattare och för att få smarta beslutsfattare krävs smarta väljare. Inte så troligt just nu alltså... :(
Lodjuren tar de största rådjuren med högst rang först för att de har bäst tillgång till bra foder och håller ute individer med låg rang.

Ok, då är vi överens där. Jag inser ju att jag kan störa jakt även när jag går på vägen, men anstränger mig naturligtvis för att störa så lite som möjligt.

OT: Vattenrätt är inte samma sak som fiskerätt. Jag tror heller inte att allemansrätten kan tillämpas på vatten, eftersom det inte finns någon lagstiftning som på något sätt hindrar någon att färdas på andras vatten, oavsett vattenrätt. Man behöver ju heller inte vattenägarens tillstånd ens för att färdas med motorfordon/båt.

Ok, så om det stör mig att jakt pågår så borde de alltså upphöra med jakten? :)
Super!

Därför jag skrev vattenrätt och inte fiskerätt...

Nä inte så det funkar riktigt pga lagar och äganderätt... även om jag inser och uppskattar ditt syfte att vara humoristisk.

"4 § Viltet skall vårdas i syfte att
- bevara de viltarter som tillhör landets viltbestånd och de fågelarter som tillfälligt förekommer naturligt i landet, och
- främja en med hänsyn till allmänna och enskilda intressen lämplig utveckling av viltstammarna.

I viltvården ingår att genom särskilda åtgärder sörja för att viltet får skydd och stöd och att anpassa jakten efter tillgången på vilt. För att åtgärderna utförs och anpassningen sker svarar markägaren och jakträttshavaren. Lag (1997:343)."

Kan du länka lagtexten du hänvisar till och förklara hur du tolkar den?
Du gjorde det ju själv för några dagar sedan.
De två första punkterna innebär viltvård - utfodring, inventering och jakt av bytesdjur och rovdjur i praktiken. Denna verksamhet är alltså markägaren och (kan vara annan person) jakträttshavaren ålagd att genomföra.
Om markägaren och (kan vara annan person) jakträttshavaren hindras att genomföra detta av annan person kan denna polisanmälas för egenmäktigt förfarande eller ofredande.
Rekvisiten som krävs är att personen skall vara medveten om pågående jakt (muntligt eller via skylt "jakt pågår") och att denna inte upphör med den störande aktiviteten.
Och ja att gå genom en såt (aktivt område för jakt) stör jakten då det stör viltet och hindrar därmed jakten - om man dessutom medvetet gör det gör man sig skyldigt till brott.
Hoppas jag var tydlig nog.

Alltså det är inte bara en billig hobby (tyvärr...) utan ett vårdande uppdrag som är ålagt att genomföra

Så det är inte en hobby? Lever du på att jaga?

Som dom flesta utom möjligen jaktmotståndare förstår så är viltkött själva kärnan och huvudsyftet med Jakt och har så varit i tusentals år.

Att det sedan för med sig andra fördelar som motion, naturupplevelser, kamratskap, viltvård, slakt och styck kunskap och i vissa fall hemvändarveckor som får småbyar att leva upp och få in lite extra ekonomi på lokala macken och lanthandeln är bonusar som kommer på köpet.
Dessutom görs viktiga insatser i trafikeftersök som förkortar djurs lidande utöver att reglera viltstammarnas storlek till en nivå som är acceptabel när det gäller trafikolyckor och andra störningar som följer om dom tillåts bli för stora.

Alla måste vi äta, varför inte välja närproducerat, ekologisk, klimatsmart om man har möjlighet ?

Senast ändrad:
Alla förstår ju att den allra mesta av jakten som föregår går in under begreppet hobby.

Att man äter köttet och ibland utför något som bör göras ändrar ju inte på det.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 10
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
j_stellan Skyddsjakt på svanar och tranor Jakt 47
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0