Varför klagar folk jämt på jägare???

Däremot kan man fråga sig vad det är för vits med dessa skyltar eftersom de dels inte är kopplade till ett tillträdesförbud (vilket framgår tydligt här i tråden) och då det ändå är jägarnas sak att ha koll på omgivningen och informera när de är i "skarpt läge".
Kan vara nyttigt att läsa länken nedan:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/jagaren-frias-i-hovratten

Det är naturligtvis jägarnas sak att ha koll på omgivningen. Enligt domen ovan finns det legalt gränser på det ansvaret. Det är inte alltid möjligt för jägaren att ha koll på att någon hastigt dyker upp skymd bakom bytesdjuret. Då kan olyckor ske.

Vi försöker ställa ut skyltar i anslutning till jakt. Det är mer effektiva då än om de alltid står framme.

Det finns ingen jägare som vill skjuta fel. Tyvärr händer olyckor. Aktiv jakt bedrivs vid varje givet tillfälle på en väldigt liten del av Sveriges areal. Jag kan tycka att det borde gå att undvika dessa områden för alla inblandades skull.

Vildsvin som bökar upp gräsmattor har lett till en märkbart ökad acceptans för jakt i de områden där de finns. Senaste tiden har jag hört mer klagomål om att det jagas för lite...

Det är väl en variant på klassikerna i sammanhanget, "Privat område" och "Privat väg" som i nästan alla sammanhang torde ignoreras. Dessa är olagliga att sätta upp utan tillstånd vilket inte lär gälla jaktvarningskyltar.

Kring vårt fritidsområde finns skyltar där markägaren (stort skogsbolag) upplyser om att jakt kan förekomma under en stor del av året. Det är ingen bluff, utan har att göra med att exempelvis älgjakten bedrivs utspridd under en längre period än förr i tiden. Däremot kan man fråga sig vad det är för vits med dessa skyltar eftersom de dels inte är kopplade till ett tillträdesförbud (vilket framgår tydligt här i tråden) och då det ändå är jägarnas sak att ha koll på omgivningen och informera när de är i "skarpt läge".
"Privat område"-skyltar kan ignoreras, så vida det existerar ett tillträdesförbud för allmänheten, t ex hemfridszonen. När det gäller "Privat väg" så finns det något som heter så. Det finns privat ( eller enskild ) väg och allmän väg. Däremot får motorfordon framföras även på privat väg, såvida det inte också finns en motorfordonsförbudsskylt.

Den stora frågan om det är förbjudet ?

I sann Utsidan-lusläsa-paragrafer-som jag behagar för egen vinning-anda är det väl ok om det inte är förbjudet enligt lag och finns ingen text på Naturvårdsverkets sida om Allemansrätt inga direkta hinder moralisk heller.
;)

Dessutom kan det säkert förekomma vakjakt och eller fälljakt som ni inte har en aning om när skylten sitter uppe.
Är väl antagligen inte förbjudet att sätta upp en informations skylt som ingen behöver bry sig om.

Om en jägare vill informera om att jakt faktiskt pågår för att hoppas att folk håller sig borta är det en väldigt stor fördel om det faktiskt förekommer jakt när skyltarna är uppe.

Att sätta upp skyltar för att hålla folk borta på generell basis får man inte göra.

Hoppas förövrigt att de som sätter upp skyltar och som inte vill ha folk i området som de jaktar i korta perioder har informerat allmänheten i detalj när de ska jakta på någon lätt tillgänglig plats som en lätt att hitta hemsida så att folk vet om det.

Visst, men haken är att det väldigt sällan pågår jakt vilket sänker värdet på informationen/respekten för budskapet. Tillfälliga skyltar torde vara mer effektiva.
Sällan pågår jakt? Vem påstår det? Hur vet du det?
Förutsättningen för skylten "jakt pågår" är att den skall uppdateras så man är dessvärre tvungen att se den som - just uppdaterad och att jakt faktiskt pågår.
Jag förstår känslan av att tappa förtroende för skyltning, jag jobbar bland annat med vägarbeten och fårtillbaka hur mycket det klagas på de tillfälliga skyltarna som sitter längs med våra arbeten på helgerna.... Dock är inte heller de mindre värda då men de respekteras inte alltid heller. Rätt vad det är så jobbar vi en helg...

Det är fel av de som har dessa uppe en längre tid av underlåtelse (med längre tid menar jag ex under veckan när jakten är på helgen och nästkommande).
Detta är dock inget jag uppfattar att man gör i min krets och vänner. Min uppfattning är att vi som jagar gör det med liten baktanke att vi har dagens jakt på nåder på nåt sätt och att staten/eu kan ta bort det lika fort - så alla försöker göra sitt yttersta att sköta sig genom att hålla sig till de lagar och regler som finns. Det gynnar oss inte att "bråka" eller ställa till det.
Det är bara att se på denna tråden. 😊

Senast ändrad:
Sällan pågår jakt? Vem påstår det? Hur vet du det
Grannen är med i jaktlaget, som för övrigt är bra på att informera på Facebook när de är i farten. Skogsbolagets avsikt med sina skyltar är nog vällovlig, jag menar inte att det handlar om att skrämma bort folk. Där står typ "jakt *kan* pågå 15/8-31/3" och det säger sig själv att det är tyst i skogen mer än 90 % av den tiden. Skyltarna uppdateras inte alls. Inte särskilt upplysande.

Grannen är med i jaktlaget, som för övrigt är bra på att informera på Facebook när de är i farten. Skogsbolagets avsikt med sina skyltar är nog vällovlig, jag menar inte att det handlar om att skrämma bort folk. Där står typ "jakt *kan* pågå 15/8-31/3" och det säger sig själv att det är tyst i skogen mer än 90 % av den tiden. Skyltarna uppdateras inte alls. Inte särskilt upplysande.
Den är ju i grunden riktigt då den täcker in "hela" jaktåret dock lite meningslös upplysning för gemene man som vill göra sin allemansrätt.
Korrekt skyltning skall vara texten "jakt pågår".
Personligen tycker jag inte den skyltningen jämte ett inlägg på Facebook är tillräcklig. Inlägget i sig r väl bra men räcker inte för att rikta sig mot alla ev besökare, inte heller att generellt hänvisa till hela jaktåret...
Ett bra exempel på ett dåligt fall :)

Från Naturvårdsverkets sida:
Det är dock viktigt att skyltarna uppdateras så att de inte i onödan avhåller allmänheten från att röra sig i området.

Känns som hela den här diskussionen handlar om ytterligheter och rätt ovanliga situationer där det uppstår nån form av konflikt i skogen. För min egen del händer det aldrig, även om man ser skyltar ibland, men har aldrig behövt hävda min rätt att få vistas i skogen IRL. Enda gången jag kan komma på var när ett gäng jägare fick för sig att stoppa trafiken på landsvägen, men det sket jag i och körde ändå. Det är bara polis och vägarbetare som får spärra av, så hobbypoliser ignorerar jag (De kan vara förklädda bilkapare också).

Känns som hela den här diskussionen handlar om ytterligheter och rätt ovanliga situationer där det uppstår nån form av konflikt i skogen. För min egen del händer det aldrig, även om man ser skyltar ibland, men har aldrig behövt hävda min rätt att få vistas i skogen IRL. Enda gången jag kan komma på var när ett gäng jägare fick för sig att stoppa trafiken på landsvägen, men det sket jag i och körde ändå. Det är bara polis och vägarbetare som får spärra av, så hobbypoliser ignorerar jag (De kan vara förklädda bilkapare också).
Ja det är få ggr. De få gånger det händer är det ett problem. Det är också ett problem med den hyffsat utbredda ignoransen kring vad som gäller.
Det behöver ju inte vara vägpirater och bilkapare som försöker få din uppmärksamhet även om du har en rädsla för att det är det. Det kan vara en hund på vägen, träd över vägen eller någon i person i nöd.

Ja det är få ggr. De få gånger det händer är det ett problem. Det är också ett problem med den hyffsat utbredda ignoransen kring vad som gäller.
Det behöver ju inte vara vägpirater och bilkapare som försöker få din uppmärksamhet även om du har en rädsla för att det är det. Det kan vara en hund på vägen, träd över vägen eller någon i person i nöd.
Det är mer principen - kamouflageklädda civilpersoner har ingen rätt att stoppa bilar på allmänna vägar. Har det hänt olycka så är det räddningstjänsten som sköter avspärrningen.

Eftersom jag kommer från en del av landet där det inte är ovanligt med mer än en timmas restid för räddningstjänsten så kan jag tycka att det inte är dumt att lyssna på även andra än räddningstjänsten.

Mycket kan hända innan de har möjlighet att dyka upp...

Ja, fast ser man att det är jägare så är det nog mer rimligt att tro att de tycker bilarna stör deras jakt. Fast det egentligen är jägarna som befinner sig på platser de inte ska vara på. Vi snackar 70-väg nu.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 10
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
j_stellan Skyddsjakt på svanar och tranor Jakt 47
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0
Toffs. Vildsvin på 500kg! Jakt 20
lester Vinterjakt på ripa! Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14
Ulvang Vill ha tips på en bra jakttidning! Jakt 4
Nirrebosse Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig? Jakt 76
KLAGER Skyddsjakt på hundar? Jakt 53
niben nyfiken på jakt! Jakt 9
mahas Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. Jakt 0
Tolvan Söker bild på björnskit Jakt 4
frarol snöskor OCH stighudar på fjället Jakt 3
frarol snöskor eller stighudar på fjället?? Jakt 3
KLAGER Höstjakt på bärplockare Jakt 6
HenrikM Vinterjakt på ripa Jakt 6
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
johannordh Problem med portningen på MARLIN 1895 GS Jakt 9
marjon Handla på nätet Jakt 9
lester Vapen på skoter Jakt 1
vizsla Tips på patron .22lr ripjakt Jakt 6
KLAGER Jakt på vems villkor? Jakt 7
Ulf J Jaktforumet på plats Jakt 4

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg