Jag noterar att du duckar för huvudfrågan i mitt inlägg. Exemplet med fisket var just bara ett exempel, där jag ifrågasatte rimligheten att en hobby ska ha rätt att ta över en hel bygd. Vi får inte gå i skogen om nån ska hobbyjaga, bada om nån ska hobbyfiska eller alls gå ut om nån vill orientera. Alla tre lika orimliga. Ta vilken hobby som helst, haka inte upp dig på fiske (som för övrigt är väldigt reglerat i lag, både inom fastighetsrätt, fiskerätt, arträtt och miljölagstiftning).
Men min huvudargumentation hoppar du som sagt över helt. Jag skrev ju inget om att gå i skogen, utan att gå, cykla eller transportera mig på allmän väg (grusvägar som förvaltas av vägföreningar kallas ju enskild väg i lagstiftningen, men är ändå allmän väg så länge driftbidrag från staten används). Det är ju vid såna vägar skyltarna sitter och ingen lag hindrar mig att använda vägen. Endast räddningstjänst och länsstyrelsen kan stänga av väg och även det är starkt reglerat i lag hur och när det får göras. Återstår då att jag låter bli att färdas på vägen av hänsyn, men varför ska mitt liv inskränkas i så stor utsträckning av andra människors hobby? De flesta i jaktlagen bor ju inte ens i trakten. Och det finns faktiskt lagstiftning som säger att skott inte får gå över allmän väg, vilket du säkert känner till. Så någon säkerhetsrisk för min del handlar det inte om.
För övrigt tycker jag att du svajar mellan att i ena inlägget anföra lagar och regler som anledning att inte störa jakt och när du blir vederlagd anför du i stället "vett och etikett". Så oavsett vad lagar eller vett & etikett säger så har du rätt?