Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
För att få ett avbrott i all aggression i den här tråden så vill jag meddela och ge en anekdot om att varje år är det rådjursjakt inne i vårt bostadsområde.
"Jakt pågår"-skyltarna med bloss/marschaller är uppsatta på strategiska platser vid vägarna i vårt lilla bostadsområde och alla i området vill verkligen ha jägarna här för att utrota rådjuren och min fru är värst på det!!
Hon sliter tag i jägarna och bjuder in dom till vår tomt och mutar dom med nybakade kanelbullar, och ingen jägare kan stå emot en plåt med nybakade kanelbullar direkt ifrån ugnen!!
Sen visar hon rådjurens stråk över vår tomt och att alla dom jägarna har fullt tillstånd att dygnet runt ha tillgång till vår tomt för att skjuta rådjur.
Varje gång sen 25 år tillbaka blir hon lika besviken av att alla jägare meddelar att det är förbjudet att skjuta vilt ifrån en tomt pga att det finns grannar och skottet kan missa.
Inte en enda gång på 25 år har min fru lyckats charma en jägare - med tanke på att jag under min ungdom jobbade 16år som köttstyckare och kan slakta och stycka alla rådjuren åt jägaren...
Jägare är efter 25 års bullbakande och styckjobbs-mutande, extremt stelbenta när det gäller jaktregler!!
Vår (min frus tanke) har alltid varit att det någon gång dyker upp en jägare som kör lite cowboy-stuket när det gäller jakt.. för att bli av med rådjuren.
Det kommer troligtvis inte att ske och enligt mej så anser jag att om hela Svenska folket tog sitt jobb på samma extrema allvar som jägare anser om jaktregler, så skulle Sverige vara världsledande inom allt som genererar ekonomi och BNP!!
För att få ett avbrott i all aggression i den här tråden så vill jag meddela och ge en anekdot om att varje år är det rådjursjakt inne i vårt bostadsområde.
Nu har jag läst detta långa inlägg två gånger utan att begripa någonting. Gissar att det är ett försök till ironi, men vad det i så fall ska drivas med går mig fullständigt förbi. Klarspråk brukar funka bättre, även i en debatt.
Blanda inte ihop korten igen nu. Enskild väg är nästan alltid allmän väg. Enskild väg kallas alla vägar som inte underhålls av myndigheter (Trafikverket, kommuner, etc). Om de underhålls av vägsamfällighet som uppbär statsbidrag (vilket nästan alla gör) så är den allmän väg i den bemärkelsen att man inte får hindra allmänheten att använda dem. Undantag är när länsstyrelsen stänger av dem (ovanligt) eller om vägföreningen (efter ansökan hos Trafikverket) stänger vägen för tung trafik under tjällossning eller annan skaderisk. Enskild väg kan i vissa fall vara privat väg (om den inte uppbär offentliga bidrag och skyltning är korrekt gjord). Där kan man fortfarande promenera eller cykla inom allemansrättens ramar.
Mitt intresse för friluftsliv och fiske började redan vid barnsben. Är det förminskade att kalla det för två av mina (många) hobbyer? Knappast. Det verkar som att du är väldigt känslig och lättkränkt...
Mitt intresse för friluftsliv och fiske började redan vid barnsben. Är det förminskade att kalla det för två av mina (många) hobbyer? Knappast. Det verkar som att du är väldigt känslig och lättkränkt...
Nej då, jag är bara införstådd med att för många jägare är jakten en livsstil och en del i att se till att hushållet får närproducerad, ekologisk och klimatsmart mat.
Blanda inte ihop korten igen nu. Enskild väg är nästan alltid allmän väg. Enskild väg kallas alla vägar som inte underhålls av myndigheter (Trafikverket, kommuner, etc). Om de underhålls av vägsamfällighet som uppbär statsbidrag (vilket nästan alla gör) så är den allmän väg i den bemärkelsen att man inte får hindra allmänheten att använda dem. Undantag är när länsstyrelsen stänger av dem (ovanligt) eller om vägföreningen (efter ansökan hos Trafikverket) stänger vägen för tung trafik under tjällossning eller annan skaderisk. Enskild väg kan i vissa fall vara privat väg (om den inte uppbär offentliga bidrag och skyltning är korrekt gjord). Där kan man fortfarande promenera eller cykla inom allemansrättens ramar.
Enskilda vägar är viktiga för friluftslivet och allemansrätten. Genom enskilda vägar kan du enkelt nå badsjöar och fiskevatten, bärmarker och smultronställen.
Nej då, jag är bara införstådd med att för många jägare är jakten en livsstil och en del i att se till att hushållet får närproducerad, ekologisk och klimatsmart mat.
Jag odlar en hel del i trädgård och växthus. Vissa saker är vi självförsörjande på året runt, andra saker som är svårare att lagra får vi köpa vinter och tidig vår. Jag skulle aldrig börja lipa om någon sa att det var en hobby. Så varför är det så känsligt för dig? Är det något som skaver nånstans?
Känner en del jägare och ser regelbundet jägare när jag är på tur.
Klart att det handlar om en hobby som i en del tillfällen också har fördelar genom att det ger mat.
Förstår inte heller varför det med hobby skulle vara så negativt som några verka tycka. Är det verkligen så att man i Norrland på hösten ser ned i frysboxen och suckar lite uppgivet att nu är det tomt så jag får väl ta mitt ansvar att jaga älg i år igen.
För de flesta så är älgjakten ett fritidsintresse. för ett fåtal så är den en deltidsinkomst roligare än ett vanligt jobb något att dryga ut pensionen med för en del.