Varför klagar folk jämt på jägare???

Ja som jag skrev förhåller det sig så; kan tydligen inte hjälpa dig förstå och den dialogen blir tröttsam för oss båda. Men prova att googla. Du har skyldigheter att bedriva viltvård som markägare men du blir inte straffad för om du inte gör det. Ingen markägare blir belagd på med böter om rådjuren svälter för ingen väger viltet (förutom vissa viltsorter som staten äger).
Varför inte bara säga som det är istället för låtsas som att du "vårdar vilt"? Du är ute och fyller frysen, ingen tror på det andra iaf eftersom du inte har några skyldigheter att jaga.

Du verkar tycka det är fult att fylla frysen eller att jaga som hobby, och vill kalla det för nåt annat.

Vet du vad en halmgubbe är? I så fall bör du kunna urskilja det från exempel.
Ja, jag vet vad en halmgubbe är. Att i en diskussion som handlar om en bärplockare som har passerat en jakt pågår skylt komma med exempel på folk som sågar ned jakttorn under jakten är en uppenbar halmgubbe (ok, under antagandet att ditt exempel hade något som helst att göra med diskussionen).

Är ju så uppenbart att man kan bli dömd för att störa jakten om man uppför sig tillräckligt dåligt. Är ju dock din förståelse av att man helt enkelt inte får passera skylten och vara i skogen som diskuteras, alltså bärplockaren.

Ykesfiske är inte en hobby.
Husbehovs fiske är inte i första hand en hobby.
Sportfiske är en hobby.

Allt fiske är inte sportfiske, husbehovs fiske kan även utföras med kastspö, långdrag eller pimpelspö.

All jakt är inte "den nya golfen" där stadsbor har chansen att få se både exotiska Granar och Älgar som du verkar fått för dig.

En del verkar tydligen vara helt främmande att folk själva kan tillgodose sitt årliga kött och fiskbehov.

Blir väl kanske så om det närmaste man kommit jakt är att jaga extrapriser på ICA Maxi.
Känner en del jägare och ser regelbundet jägare när jag är på tur.

Klart att det handlar om en hobby som i en del tillfällen också har fördelar genom att det ger mat.

Förstår inte heller varför det med hobby skulle vara så negativt som några verka tycka. Är det verkligen så att man i Norrland på hösten ser ned i frysboxen och suckar lite uppgivet att nu är det tomt så jag får väl ta mitt ansvar att jaga älg i år igen.

Förstår inte heller varför det med hobby skulle vara så negativt som några verka tycka. Är det verkligen så att man i Norrland på hösten ser ned i frysboxen och suckar lite uppgivet att nu är det tomt så jag får väl ta mitt ansvar att jaga älg i år igen.

Varför skulle dom sucka, man kan väl även trivas med att utföra saker som gör nytta ?
Tror du dom som plockar bär och svamp suckar när dom under sensommaren ser ner i frysen och börjar se botten och en ny säsong närmar sig, eller kan du tänka dig att dom gör det för dom ser fördelar med att plocka dom själva i stället för att köpa färdig sylt och saft på ICA och samtidigt får vara ute lite i naturen ?

Kan inte fatta att någon som hänger på Utsidan så envist inte kan se att en av fördelarna med att jakt är ett steg närmare mot självhushållning, ju längre norrut man kommer ju viktigare blir just det sannolikt.
Väldigt mycket Älgjakt bedrivs från Dalälven och norrut.

Senast ändrad:
Varför skulle dom sucka, man kan väl även trivas med att utföra saker som gör nytta ?
Tror du dom som plockar bär och svamp suckar när dom under sensommaren ser ner i frysen och börjar se botten och en ny säsong närmar sig, eller kan du tänka dig att dom gör det för dom ser fördelar med att plocka dom själva i stället för att köpa färdig sylt och saft på ICA och samtidigt får vara ute lite i naturen ?

Kan inte fatta att någon som hänger på Utsidan så envist inte kan se att en av fördelarna med att jakt är ett steg närmare mot självhushållning, ju längre norrut man kommer ju viktigare blir just det sannolikt.
Väldigt mycket Älgjakt bedrivs från Dalälven och norrut.
Min poäng var alltså att jag är rätt säker på att de allra flesta som jagar gör det för att de gillar det. Älgjakten är väl i det närmaste helig för rätt många.

Samtidigt som de inte lever på den, bara utför den på fritiden under kortare perioder.

Vad är då poängen med att kalla det en hobby?

Angående närmare självhushållning så diskuterade vi det tidigare. Resursen är så liten och kan inte bli större att det enligt mig är meningslöst att tro att det är en viktig poäng eller att man kan få fler att starta med jakt av den orsaken.

För de som jaktar för att fylla frysboxen idag är det nog också en fördel om det inte blir ett argument som miljömedvetna resursstarka stadsbor börjar tro på i stor skala. För då skulle det bli alldeles för dyrt att jaga efter ett tag.

Angående närmare självhushållning så diskuterade vi det tidigare. Resursen är så liten och kan inte bli större att det enligt mig är meningslöst att tro att det är en viktig poäng eller att man kan få fler att starta med jakt av den orsaken.

Fast i dagsläget räcker det en bra bit på väger för dom som väljer det, för många hela vägen när det gäller kött.

Skulle det vara ett steg i rätt riktning om vi slutar jaga och köper fläskkotletter på ICA tycker du ?

Ur ett rent djuretiskt perspektiv är det ju stora fördelar med hämta köttet i skogen.

Senast ändrad:
Varför inte bara säga som det är istället för låtsas som att du "vårdar vilt"? Du är ute och fyller frysen, ingen tror på det andra iaf eftersom du inte har några skyldigheter att jaga.

Du verkar tycka det är fult att fylla frysen eller att jaga som hobby, och vill kalla det för nåt annat.
Där slog du huvudet på spiken.

Lyckligtvis fungerar det nästan alltid som ovan.

Tyvärr har den här diskussionen hamnat inne på paragrafrytterinivå. Här på forumet finns tydligen många som känner att de måste hävda sin "rätt".

Att störa och sabotera jakt är inte tillåtet. Speciellt inte om det är medvetna handlingar.

Nedan ger lite paragrafer för de som tycker om det:
https://lawline.se/answers/jaktsabotage-ofredande-och-egenmaktigt-forfarande

Det finns fall som gått till domstol. Vanligtvis är det inte någon som varit ute och plockat bär -- det brukar behövas mer än så. Nedan finns ett exempel på någon som fick sitta inne ett tag:
https://svenskjakt.se/start/nyhet/hovratten-skarper-straffet-for-jaktsabotor/

Eftersom diskussionen är på väg att spåra ut så torde det vara mitt sista inlägg i den här tråden. Förhoppningsvis har den gett de läsare som inte redan fastnat i skyttegravarna mer information.

Under min uppväxttid har ungefär hälften av det kött jag ätit kommit från älgjakten (resten från ren, till jul gris, och till påsk lamm). Det fanns jaktlagskollegor som skulle haft det kärvt ekonomiskt att få kött till familjen om de inte jagade. Vi äter själva nästan bara vilt (det finns älg, kronhjort, dovhjort, rådjur, gris och diverse olika fåglar i frysen).

Att då få höra att jakt bara är en "hobby" som ingen behöver ägna sig åt blir lite intressant. Det visar på att vi verkar leva i olika världar. Jag tvivlar på att jag kan få den här gruppen att ändra uppfattning, på samma sätt som det är osannolikt att jag själv kommer att ändra uppfattning.

Lyckligtvis är jakt i mycket stor utsträckning accepterat i Sverige. Så jag känner inte att jag tillhör någon minoritetsgrupp. I alla fall inte i det här fallet. :)
Angående artikeln i Svensk jakt så är det väl ingen i denna tråd som påstår att de gärningar som den mannen dömdes för är lagliga. Däremot påstår en del att det är olagligt att passera en "Jakt pågår"-skylt - trots att det står på Naturvårdsverkets hemsida att det inte är förbjudet och trots att det inte finns någon person som har blivit dömd för att ha gjort det.

Under min uppväxttid har ungefär hälften av det kött jag ätit kommit från älgjakten (resten från ren, till jul gris, och till påsk lamm). Det fanns jaktlagskollegor som skulle haft det kärvt ekonomiskt att få kött till familjen om de inte jagade. Vi äter själva nästan bara vilt (det finns älg, kronhjort, dovhjort, rådjur, gris och diverse olika fåglar i frysen).

Att då få höra att jakt bara är en "hobby" som ingen behöver ägna sig åt blir lite intressant. Det visar på att vi verkar leva i olika världar. Jag tvivlar på att jag kan få den här gruppen att ändra uppfattning, på samma sätt som det är osannolikt att jag själv kommer att ändra uppfattning.

Lyckligtvis är jakt i mycket stor utsträckning accepterat i Sverige. Så jag känner inte att jag tillhör någon minoritetsgrupp. I alla fall inte i det här fallet. :)

Det är nog mest två kategorier som inte vill kännas vid att köttet jakten ger är en viktig del av kosten för många.

Veganer eller Urbaniserade som har svårt att förstå livet på landsbyggd.

För många är ju jakten en del av livet som börjar redan vid barnsben, är ju skapligt förminskande när de människorna kommer och kallar det en hobby.

Men jag börja hålla med..."Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip"

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 10
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
j_stellan Skyddsjakt på svanar och tranor Jakt 47
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0