Varför klagar folk jämt på jägare???

ok, så om du jagar, och någon står och skriker - Mördare!! Du kan inte fortsätta jaga och du känner då att du är utsatt för vilket brott?
eller.. om du är ute och jagar och någon börjar såga i benen på jakttornet du står brevid eller sitter i?
Snakka om halmguppe.

Trodde vi diskuterade personer som plockade lingon i en skog där man vid tidspunkten jagar .

Men det är ju uppenbart att du och många andra tolkar reglerna och exakt samma information helt olika. Ingen sida kommer bli övertygad om att de har fel.

Jag vet inte hur urbaniserad du är och om du köper din fisk på ICA men för många tex i norra Sverige utgör Älgkött, Röding, Öring och Sik viktiga delar av årets kost.

Husbehovsfiske och sportfiske är båda fiske.
Så är fiske en hobby eller inte? Betalar en laxfiskare kanske många tusen kr för att kanske få en fisk för middagen eller för något annat?

Att jagare och fiskare äter opp det de skjuter eller fångar ändrar ju inte på om det i första hand faktiskt är en hobby de håller på med.

Där jag lever råder inga motsättningar mellan lokala jägare och allmänhet. Ser man att det jagas stannar man och frågar om jakten och kör inte in i jaktområdet. Det är några dagar om året man får välja en annan utflyktsväg. Dessa jägare avisar ej besökare trots jakt, och besökare vänder för att de inte vill sabba jakten. Gammalt hederligt Svenskt samarbete.
Ja, ungefär som det funkar här där jag bor. Naturligtvis med undantag på båda "sidor". Knäppgökar finns i alla läger.

Där jag lever råder inga motsättningar mellan lokala jägare och allmänhet. Ser man att det jagas stannar man och frågar om jakten och kör inte in i jaktområdet. Det är några dagar om året man får välja en annan utflyktsväg. Dessa jägare avisar ej besökare trots jakt, och besökare vänder för att de inte vill sabba jakten. Gammalt hederligt Svenskt samarbete.

Nu när tekniken finns vore det bra med en karta som visar jakt i realtid där jaktledaren kan ”släcka” området så fort dagens jakt avslutats.
Lyckligtvis fungerar det nästan alltid som ovan.

Tyvärr har den här diskussionen hamnat inne på paragrafrytterinivå. Här på forumet finns tydligen många som känner att de måste hävda sin "rätt".

Att störa och sabotera jakt är inte tillåtet. Speciellt inte om det är medvetna handlingar.

Nedan ger lite paragrafer för de som tycker om det:
https://lawline.se/answers/jaktsabotage-ofredande-och-egenmaktigt-forfarande

Det finns fall som gått till domstol. Vanligtvis är det inte någon som varit ute och plockat bär -- det brukar behövas mer än så. Nedan finns ett exempel på någon som fick sitta inne ett tag:
https://svenskjakt.se/start/nyhet/hovratten-skarper-straffet-for-jaktsabotor/

Eftersom diskussionen är på väg att spåra ut så torde det vara mitt sista inlägg i den här tråden. Förhoppningsvis har den gett de läsare som inte redan fastnat i skyttegravarna mer information.

Under min uppväxttid har ungefär hälften av det kött jag ätit kommit från älgjakten (resten från ren, till jul gris, och till påsk lamm). Det fanns jaktlagskollegor som skulle haft det kärvt ekonomiskt att få kött till familjen om de inte jagade. Vi äter själva nästan bara vilt (det finns älg, kronhjort, dovhjort, rådjur, gris och diverse olika fåglar i frysen).

Att då få höra att jakt bara är en "hobby" som ingen behöver ägna sig åt blir lite intressant. Det visar på att vi verkar leva i olika världar. Jag tvivlar på att jag kan få den här gruppen att ändra uppfattning, på samma sätt som det är osannolikt att jag själv kommer att ändra uppfattning.

Lyckligtvis är jakt i mycket stor utsträckning accepterat i Sverige. Så jag känner inte att jag tillhör någon minoritetsgrupp. I alla fall inte i det här fallet. :)

Lodjuren tar de största rådjuren med högst rang först för att de har bäst tillgång till bra foder och håller ute individer med låg rang.
Det är ju helt fantastiska uppgifter du kommer med här. Väldigt svårt att få ihop med rådande kunskap om hur predationstryck, arternas utveckling under det naturliga urvalet och hur evolutionsgenetik fungerar. Själv har jag inte haft turen att se lodjur ta rådjur och med de kavaver jag jag hittat som uppenbart varit slagna av lodjur har det varit svårt att fastställa rådjurets status, rang och kondition innan det blev taget av lodjuret. Jag har ju läst en hel del forskning kring lodjur och aldrig sett dina påstående undersökas. Så jag undrar ju direkt hur du kommit fram till detta? Jag utgår från att du sett många lodjur slå rådjur, men hur har du då faststället rådjurets rang?

Nu är du ute och cyklar. Man är aldrig tvungen att jaga eller utfodra vilt som markägare. För övrigt finns det inget vårdande i något av detta. All så kallad viltvård handlar om att på ett eller annat sätt gynna de djur man vill jaga.
Jo du har en skyldighet som markägare att göra så. Du blir dock inte straffad med böter sanktioner eller fängelse dock. Så du kan helt strunta i det utan några konsekvenser för din egen person eller ägande.

Snakka om halmguppe.

Trodde vi diskuterade personer som plockade lingon i en skog där man vid tidspunkten jagar .

Men det är ju uppenbart att du och många andra tolkar reglerna och exakt samma information helt olika. Ingen sida kommer bli övertygad om att de har fel.
Vet du vad en halmgubbe är? I så fall bör du kunna urskilja det från exempel.

Jo du har en skyldighet som markägare att göra så. Du blir dock inte straffad med böter sanktioner eller fängelse dock. Så du kan helt strunta i det utan några konsekvenser för din egen person eller ägande.
Om man är skyldig att göra något så måste det ju vara specificerat vad det är man ska göra. Så vad är det exakt jag ska göra? Jag matar småfåglar under delar av vintern. Räcker det?

Så är fiske en hobby eller inte? Betalar en laxfiskare kanske många tusen kr för att kanske få en fisk för middagen eller för något annat?

Ykesfiske är inte en hobby.
Husbehovs fiske är inte i första hand en hobby.
Sportfiske är en hobby.

Allt fiske är inte sportfiske, husbehovs fiske kan även utföras med kastspö, långdrag eller pimpelspö.

All jakt är inte "den nya golfen" där stadsbor har chansen att få se både exotiska Granar och Älgar som du verkar fått för dig.

En del verkar tydligen vara helt främmande att folk själva kan tillgodose sitt årliga kött och fiskbehov.

Blir väl kanske så om det närmaste man kommit jakt är att jaga extrapriser på ICA Maxi.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 10
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
j_stellan Skyddsjakt på svanar och tranor Jakt 47
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0