Varför klagar folk jämt på jägare???

Jag odlar en hel del i trädgård och växthus. Vissa saker är vi självförsörjande på året runt, andra saker som är svårare att lagra får vi köpa vinter och tidig vår. Jag skulle aldrig börja lipa om någon sa att det var en hobby. Så varför är det så känsligt för dig? Är det något som skaver nånstans?

Människan har jagat i olika former för att skaffa sig föda under en tid som säkert motsvarar mycket mer än 99% av dess existens, många gör det fortfarande över Världen och även Sverige.

Jag har svårt att se att jakt bara skulle vara en hobby.
Ett kulturarv och källa till ekologisk föda känns mer korrekt.

Senast ändrad:
Jag odlar en hel del i trädgård och växthus. Vissa saker är vi självförsörjande på året runt, andra saker som är svårare att lagra får vi köpa vinter och tidig vår. Jag skulle aldrig börja lipa om någon sa att det var en hobby. Så varför är det så känsligt för dig? Är det något som skaver nånstans?
Jägare skäms ofta över att de jagar. Därför hävdar de att det är inte en hobby, det är inte jakten i sig som är kul utan det handlar om "viltvård", naturupplevelse, socialt umgänge osv.

Jägare skäms ofta över att de jagar. Därför hävdar de att det är inte en hobby, det är inte jakten i sig som är kul utan det handlar om "viltvård", naturupplevelse, socialt umgänge osv.
Kvalificerat skitsnack, det är sällan man ser en så stolt människa som en jägare vid sitt nyfällda byte. 😀

Ingår inte viltvård i jakt ?
Är det inte en naturupplevelse att vara i naturen ?
Kan det inte vara ett socialt umgänge ?

Kan du namnge exempelvis ens 5st jägare av flera hundra tusen som skäms över att dom jagar ?

Har du någon källa på undersökning som stöder ditt påstående att jägare skäms över att dom jagar, eller är det ditt eget lilla hittepå ?

Du framstår mer och mer som en jaktmotståndare som är för feg att skriva det i klartext, vilket är synd i så fall för det är det ju din fulla rätt att vara.

Senast ändrad:
Kanske finns någon skillnad mellan att reta sig på jägare som pysslar med nyttojakt vs. troféjakt (gränsen mellan nyttojakt och troféjakt är något flytande). Nyttojakt är nödvändig men det verkar helt klart gå att reta sig på inkompetens hos en del nyttojägare. Troféjakt går att reta sig på i sin helhet. Det är bara nöjesdräpande.
safari.jpg

Hur det än är så är det inte sällan just jaktpengar som är med och finansierar Nationalparkerna i Afrika.

Fanns ingen ekonomi från bland annat jakt i parkerna så skulle dom inte kunna drivas och skulle bönderna många gånger skjuta bort tex Lejon, Leoparder och Elefanter för att skydda tamdjur och grödor.

Varför skulle det vara en bra ide vid all jakt men en dålig ide vid Vargjakt ?

Dessa individer hotar, vandaliserar och saboterar även för andra jägare än rovdjursjägare, inklusive eftersöksjägare.

Mordhotar jägare och dess familjer, saboterar bilar, jakttorn och jaktstugor mm.

Jag känner inte igen den bilden med jaktsabotage. Så funkar det inte i mina trakter och jag gissar att det är lugnt på de flesta håll i landet.

Som jag skrev tidigare: Testa att informera om jakt på internet. Leder det till sabotage, dokumentera och visa vilka som förstör. Så får man fundera på vad man ska göra. Då står plötsligt sabotörerna mot allmänheten som skulle uppskatta information om jakt.

Att jag var tveksam till förslaget vid vargjakt är att det är en så polariserad fråga som jag dessutom är dåligt insatt i.

Jag känner inte igen den bilden med jaktsabotage. Så funkar det inte i mina trakter och jag gissar att det är lugnt på de flesta håll i landet.

Som jag skrev tidigare: Testa att informera om jakt på internet. Leder det till sabotage, dokumentera och visa vilka som förstör. Så får man fundera på vad man ska göra. Då står plötsligt sabotörerna mot allmänheten som skulle uppskatta information om jakt.

Att jag var tveksam till förslaget vid vargjakt är att det är en så polariserad fråga som jag dessutom är dåligt insatt i.

Vi har varit befriade från jaktsabotage i området jag jagar med bortsett från licensjakt på varg.

Där har det störts hotats och bråkas från aktivistsidan, även lokalt boende som inte jagar har drabbats.
Polisen har bevakat licensjakten i området sedan dess, dom är dyra för skattebalalarna dom där aktivisterna.

Vad gäller störningar av normala privatpersoner så är den försvinnande låg och med 99% går det att föra en bra dialog, enda undantaget var några bittra gammla människor med Naturskyddsföreningens logga på kläderna, men dom kanske hade en dålig dag eller så tycker dom bara illa om alla som inte tycker lika dom själva....vem vet ?

Senast ändrad:
För många är ju jakten en del av livet som börjar redan vid barnsben, är ju skapligt förminskande när de människorna kommer och kallar det en hobby.
Väldigt konstig tanke gång tycker jag.

Angående det där med klimatsmart kött så verkar du helt enkelt inte förstå vad jag menar. Det är en väldigt liten resurs totalt sätt som idag redan är på max.

Är ju inte helt samma sak men inte helt olikt de som bor på söder och som tycker att de är väldigt klimat smarta när de åker tunnelbana över allt. Alla kan väl bara göra som dem för att rädda klimatet?
Men jag börja hålla med..."Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip"
Tror det är fler som tänker så i tråden.

Det är tur att vi har jägare ändå. Det är ju gott med viltkött, men vissa arter behövs minskas mycket mer.

Varför finns inga statliga jägare som mer jagar för att hålla stammarna i bättre balans och under mer kontroll. Borde väl va ett attraktivt arbete att få gå runt och skjuta vildsvin m.m. och få lön för det?

Eller finns sån yrkeskår? Då har jag isf missat nånting.

Varför finns inga statliga jägare som mer jagar för att hålla stammarna i bättre balans och under mer kontroll. Borde väl va ett attraktivt arbete att få gå runt och skjuta vildsvin m.m. och få lön för det?

Eller finns sån yrkeskår? Då har jag isf missat nånting.

Skulle man ha Statliga jägare som höll stammarna i balans så skull den yrkeskåren bli nog större än du tror.

Betänk att det är runt 50000 älgar, drygt 100000 vildsvin, massor med rådjur, hjortar, björnar, vargar, rävar mm som ska hållas på lagom nivå.
Lägg därtill kajor, duvor, gäss och andra fåglar som blir ett problem om dom är för många.
Allt detta och mer ska skötas utspritt över hela Sveriges yta.

I dagsläget är det Svenska Jägareförbundet sköter det allmänna uppdraget för i sammanhanget småpengar.

Jag jagar gärna bra priser i butik. Fixade till kyckling igår, inköpt på extrapris.

För övrigt anser jag följande:
Respektera skyltar om att jakt pågår.
Respektera andras åsikter, både om att de jagar och att de kan yttra sig i forum. Att respektera an annan persons åsikt är inte samma sak som att acceptera det.

Typ så...inga konstigheter tycker jag. Kanske rest av respektfullt?

Jag jagar gärna bra priser i butik. Fixade till kyckling igår, inköpt på extrapris.

För övrigt anser jag följande:
Respektera skyltar om att jakt pågår.
Respektera andras åsikter, både om att de jagar och att de kan yttra sig i forum. Att respektera an annan persons åsikt är inte samma sak som att acceptera det.

Typ så...inga konstigheter tycker jag. Kanske rest av respektfullt?
Jag håller med dig om att respektera andras åsikter, däremot ser jag ett problem i att respektera skyltar om att jakt pågår av det skäl jag tidigare nämnt: på många ställen sitter sådana skyltar uppe jämt. Detta innebär att om t ex en markägare vill inskränka andras allemansrätt så kan hen sätta upp en sådan skylt och om då alla gör som du uppmanar till kommer ingen att gå där. I princip försvinner allemansrätten då. Markägare som inte vill ha folk på sin mark sätter upp en "Jakt pågår"-skylt och låter den sitta uppe året runt och de markägare som accepterar att folk går på deras mark sätter bara upp sådana skyltar när jakt verkligen pågår. Det är det som jag anser är det stora problemet med "Jakt pågår"-skyltar: utan lokalkännedom vet man inte om de skall tas på allvar eller inte. I denna och andra jaktrelaterade trådar på Utsidan är det inte precis någon tävling bland jägare att ta avstånd från missbruk av jaktskyltar. Detta gör att jag starkt misstänker att de själva är en del av detta skyltmissbruk.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 10
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
j_stellan Skyddsjakt på svanar och tranor Jakt 47
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0