Ok fet fisk ifrån Östersjön är giftig tex lax, som jag ofta röker eller gravar pga att det är så enormt gott!
Jag litar på Svenska myndigheter att giftnivån är på folkhälsosam nivå.
Jag har inga problem med att utesluta vit flugsvamp ifrån min kost, men att jämställa det med Östersjöfisk är väl ändå lite för mycket dramaqueen än fakta? Grönsaker ifrån Filipinerna har jag noll koll på och det finns inte i vår matbutik.
Dina exempel på att växter tar upp lika mycket miljögifter volymmässigt och att man då måste äta ofantliga mängder växter jämfört med kött för att få i sej samma mängd miljögift, känns lite för grovt tillyxat så att det ska passa veganer pga att man måste äta ofantliga mängder av växtriket för att få samma mättnad som en liten mängd kött!
Jag utgår ifrån att du är en vegan men samtidigt ifrågasätter jag varför veganer väldigt ofta prackar på oss köttätare sin religiösa tro att alla ska sluta äta kött och bli veganer?
Det veganer tycks tro är att det finns tillräckligt med åkermark i Sverige för att alla ska kunna vara veganer.
Det krävs 1st tunnland ca 4900 m2 för att försörja 2 st personer i ett helt år med grödor. vetenskapligt bevisat i århundranden.
2024 är vi 10,5 milj personer i Sverige. Om alla var veganer så skulle det behövas en odlingsyta på 21.000 kvadratkilometer när Sveriges totala yta bara är 450 kvadratkilometer och enbart 7% är odlingsyta dvs ca 40 kvadratkilometer.
Det fattas då ca 20.960 kvadratkilometer odlingsmark...på Sveriges 40 kvadratkilometer odlingsmark...
Så veganer ska bara vara tacksamma för att så få i Sverige är veganer, så att dom kan fortsätta att vara veganer utan att hela Sverige går omkull.
Lite OT men för mej är veganer lite som trädkramare i Kungsträdgården, det funkar så ett tag tills man växer upp och får barn och får helt andra visioner på vad som är viktigt i livet...