Varför klagar folk jämt på jägare???

Orkar inte läsa sju sidor och reta upp andra så.

När jag jagar VET jag vilket djur jag (förhoppningsvis) kommer att döda och sedan ta tillvara och äta upp.

När jag fiskar vet jag INTE om det är en abborre eller en gädda som hugger. Har man fiskat gädda VET man att man måste döda den för att få ut kroken som sitter längst nere i svalget eller vad det heter på en fisk.

Och prata inte om dragutkrokare. Jag vet vad det är. Fortfaranade en skadad fisk eller kankse ett djur man släååer tillbaka.
 
…Om alla var veganer så skulle det behövas en odlingsyta på 21.000 kvadratkilometer när Sveriges totala yta bara är 450 kvadratkilometer och enbart 7% är odlingsyta dvs ca 40 kvadratkilometer.

Det fattas då ca 20.960 kvadratkilometer odlingsmark...på Sveriges 40 kvadratkilometer odlingsmark...
inte för att vara den, men nog borde du inse att 450km2 bara är typ 21 km x 21 km…

Snabb googling ger att Sveriges landyta är på hela 410 TUSEN km2. Av dessa är 27 000 km2 odlingsbar areal. Så då borde vi alla kunna bli veganer ;)
 
inte för att vara den, men nog borde du inse att 450km2 bara är typ 21 km x 21 km…

Snabb googling ger att Sveriges landyta är på hela 410 TUSEN km2. Av dessa är 27 000 km2 odlingsbar areal. Så då borde vi alla kunna bli veganer ;)

inte för att vara den, men nog borde du inse att 450km2 bara är typ 21 km x 21 km…

Snabb googling ger att Sveriges landyta är på hela 410 TUSEN km2. Av dessa är 27 000 km2 odlingsbar areal. Så då borde vi alla kunna bli veganer ;)
Otroligt att du inte är en politiker! du har löst allt på ett extremt konstigt vis som ingen förstår...
 
Orkar inte läsa sju sidor och reta upp andra så.

När jag jagar VET jag vilket djur jag (förhoppningsvis) kommer att döda och sedan ta tillvara och äta upp.

När jag fiskar vet jag INTE om det är en abborre eller en gädda som hugger. Har man fiskat gädda VET man att man måste döda den för att få ut kroken som sitter längst nere i svalget eller vad det heter på en fisk.

Och prata inte om dragutkrokare. Jag vet vad det är. Fortfaranade en skadad fisk eller kankse ett djur man släååer tillbaka.
Anledningen jag nyligen slutade fiska . Så länge jag fick mina borrar jag kunde ta tillvara på och äta var det ok, fiskade för matens skull. Men sista året var det gädda på gädda vilket jag inte äter, de högg dock på jigg så inte det knepigaste få ut jiggen men ibland hände det att den satt åt helvete så man mer eller mindre fick vrida eller slita loss den. Efter för många ggr kändes det åt helvete skada ett djur för ingenting så nu ligger spöna på hyllan...

Kan tänka mig snarlik känsla ifall man skulle råka skadeskjuta gång på gång alternativt råka träffa fel djur bakom hela tiden, man skulle nog med undra vad man sysslar med.
 
Håller med dig, Att bli återutsatt och dö en utdragen svältdöd måste vara att föredra före att bara dö snabbt och bli uppäten.

Alla vill plågas till döds.
Ja, på tal om att generalisera... Du har inte hört talas hullinglös krok? Att man kan lära sig hur man återutsätter fisk utan att skada den? Om du lär dig det, fiskar med hullinglös krok, fiskar med enkelkrok och undviker situationer där onödiga skador kan uppstå (varmt syrefattigt vatten, fiska på uppenbart för liten fisk etc) så skulle jag våga påstå att ytterst få fiskar dör efter återutsättning.
Inom jakten är det ju ganska svårt att ens försöka återutsätta, hur försiktig du än är...
Det är också lustigt att många kan uppröras av återutsättning inom sportfiske när de samtidigt köper fisk i någon form. All yrkesfiskad och saluförd fisk innebär enorma mängder fisk som återutsätts och garanterat dör, eftersom yrkesfiskarna bara behåller den art de fiskar efter (eller får fiska efter) för tillfället och bara de storlekar som är intressanta. Allt annat vräks tillbaka i havet och dör, bland annat på hastiga tryckförändringar och omild hantering.
Alltså: Köper du fisk- eller fiskprodukter någongång så plågas tiotals fiskar ihjäl för varje fisk du köper.
 
Ok fet fisk ifrån Östersjön är giftig tex lax, som jag ofta röker eller gravar pga att det är så enormt gott!
Jag litar på Svenska myndigheter att giftnivån är på folkhälsosam nivå.

Jag har inga problem med att utesluta vit flugsvamp ifrån min kost, men att jämställa det med Östersjöfisk är väl ändå lite för mycket dramaqueen än fakta? Grönsaker ifrån Filipinerna har jag noll koll på och det finns inte i vår matbutik.

Dina exempel på att växter tar upp lika mycket miljögifter volymmässigt och att man då måste äta ofantliga mängder växter jämfört med kött för att få i sej samma mängd miljögift, känns lite för grovt tillyxat så att det ska passa veganer pga att man måste äta ofantliga mängder av växtriket för att få samma mättnad som en liten mängd kött!

Jag utgår ifrån att du är en vegan men samtidigt ifrågasätter jag varför veganer väldigt ofta prackar på oss köttätare sin religiösa tro att alla ska sluta äta kött och bli veganer?

Det veganer tycks tro är att det finns tillräckligt med åkermark i Sverige för att alla ska kunna vara veganer.
Det krävs 1st tunnland ca 4900 m2 för att försörja 2 st personer i ett helt år med grödor. vetenskapligt bevisat i århundranden.

2024 är vi 10,5 milj personer i Sverige. Om alla var veganer så skulle det behövas en odlingsyta på 21.000 kvadratkilometer när Sveriges totala yta bara är 450 kvadratkilometer och enbart 7% är odlingsyta dvs ca 40 kvadratkilometer.

Det fattas då ca 20.960 kvadratkilometer odlingsmark...på Sveriges 40 kvadratkilometer odlingsmark...

Så veganer ska bara vara tacksamma för att så få i Sverige är veganer, så att dom kan fortsätta att vara veganer utan att hela Sverige går omkull.

Lite OT men för mej är veganer lite som trädkramare i Kungsträdgården, det funkar så ett tag tills man växer upp och får barn och får helt andra visioner på vad som är viktigt i livet...
Nope, jag är inte vegan, så där skrev du mycket text i onödan. :)
Däremot respekterar jag många incitament att bli vegan och kan beundra dem som orkar. Men dina argument och uträkningar är så svajiga att jag inte ens orkar bemöta dem. Om du verkligen är intresserad så finns det hur mycket studier och vetenskap som berättar vilken enorm skillnad det är på belastning av ekosystemen för vegetarisk respektive animalisk kosthållning. Det är så belagt att det knappt är ett diskussionsämne. Lägg lidandet i de oändliga djurfabrikerna ovanpå det så är det svårt att försvara animalisk kosthållning på annat sätt än att man inte orkar avstå. Och det respekterar jag - ingen orkar ta alla fajter och lösa alla problem. Men jag respekterar inte dem som aktivt arbetar emot det genom att sprida desinformation.
 
Oxfile är ju så gott, det måste man käka ibland. Helst från Brazil, ganska billigt. Konstigt nog är torkat renkött sådär en 3-5 ggr dyrare - närproducerat och grönt och fint och hållbart. :cool: ( Glömde 4hjulingar och hkp ).

Och chicken och norsk lax och odlade jätteräkor såklart, mumsmums !!
 
Senast ändrad:
Har man fiskat gädda VET man att man måste döda den för att få ut kroken som sitter längst nere i svalget eller vad det heter på en fisk.
Du pratar om svenssons, den där sorten som aldrig orkar lära sig något ordentligt utan upplever att de har nån slags rätt att vara okunniga och korkade i alla lägen . ALLA seriösa gäddfiskare vet exakt hur man krokar, drillar, håller i och återsätter gäddor där i princip varje gädda överlever. Jag pratade så sent som i somras med en fiskeguide och gäddexpert som kunde känna igen i princip varje gädda som togs - om och om igen - av hans kunder under en säsong.
Något stort trauma tror jag heller inte att en krokad gädda upplever. Jag har själv, vid sightfishing i klart fjällvatten, varit med om att en krokad gädda biter av linan och återvänder till ståndplatsen, för att två minuter senare återigen hugga en exakt likadan gäddfluga - med den tidigare flugan fortfarande kvar i mungipan.
 
Jag både jagar och fiskar. Jag beter mig på ungefär samma sätt när de gäller bägge aktiviteterna. När jag fått tag på tillräckligt med kött och fisk så slutar jag både jaga och fiska.

Vid jakt är det enkelt. Där skjuter jag bara de djur jag vill, för att sedan ta hand om de. Vår familj äter i princip bara viltkött. Utöver det ger jag bort ett hundratal kilo viltkött till släkt och bekanta. Det är väldigt lätt att låta bli att skjuta...

Vid fiske är det svårare. Jag har svårt att kontrollera vad som tar på draget. Det kan vara en gös eller en jättegädda. Gösen vill jag ha, och kommer att äta upp. Jättegädda är inte min favoritkost. Jag äter gädda, men inte mer än ett par per år. De ska då helst vara "lagom" stora (4-6 kg).

Får jag en större gädda försöker jag släppa tillbaka den. Ibland går det bra. Ofta är gäddan skadad. Att det skulle vara enkelt att få i princip varenda gädda att överleva är i min värld inte sant. Många klarar sig -- men många kommer också att dö.

Jag skulle inte få för mig att fortsätta att fiska när jag fått ihop den fisk som jag/vi äter upp.

Att köra catch and release med krok utan hulling är för mig ett sätt att utnyttja ett djur som jag själv inte är OK med. Jag blir inte speciellt upprörd om någon vill göra det. Men låt oss vara klara kring en sak. Alternativet för fisken i det här faller är inte att bli dödad. Det är att fiskaren låter bli att fiska när hen inte har någon intention att äta fisken. Fisken slipper då att få en krok i munnen.

Jag respekterar de veganer som har åsikter om jakt och fiske. Om man väljer att sätta i sig animaliska proteiner så ä det ur mitt perspektiv mest etiskt att jaga och fiska själv. Jag vet varifrån den rökta rådjursbog vi åt till lunch kom ifrån. Jag vet varifrån vildsvinsrevbenen vi ska ha till middag kommer ifrån. Det var djur som levde fritt och hade det bra fram till skottet gick.

Att ha åsikter om jakt och fiske och sedan äta kött från "köttfabriker" med den hantering som finns där finner jag sakna logisk stringens...

Ikväll ska jag ut på en veteåker som har fått påhälsning av vildsvin. I princip enda sättet att få dem att hålla sig undan från grödan är att skjuta några. Så de som uppskattar svenskt vete bör nog acceptera en det jagas en del.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 10
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
j_stellan Skyddsjakt på svanar och tranor Jakt 47
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0
Toffs. Vildsvin på 500kg! Jakt 20
lester Vinterjakt på ripa! Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14
Ulvang Vill ha tips på en bra jakttidning! Jakt 4
Nirrebosse Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig? Jakt 76
KLAGER Skyddsjakt på hundar? Jakt 53
niben nyfiken på jakt! Jakt 9
mahas Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. Jakt 0
Tolvan Söker bild på björnskit Jakt 4
frarol snöskor OCH stighudar på fjället Jakt 3
frarol snöskor eller stighudar på fjället?? Jakt 3
KLAGER Höstjakt på bärplockare Jakt 6
HenrikM Vinterjakt på ripa Jakt 6
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
johannordh Problem med portningen på MARLIN 1895 GS Jakt 9
marjon Handla på nätet Jakt 9
lester Vapen på skoter Jakt 1
vizsla Tips på patron .22lr ripjakt Jakt 6
KLAGER Jakt på vems villkor? Jakt 7
Ulf J Jaktforumet på plats Jakt 4

Liknande trådar