Varför klagar folk jämt på jägare???

https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad/miljoforgiftad-fisk
Sen säger det väl en del att den inte får saluföras i några andra länder inom EU? Sverige och Finland har ett tillfälligt undantag, men det är inte på medicinska grunder:
https://www.europaportalen.se/2011/04/sverige-behaller-eu-undantag-giftig-fisk
Det står ju inte nånting om att insjöfisk eller östersjöfisk inte är lämplig som människoföda... bara att man ska begränsa mängden man äter... men det gäller ju godis också 😂
 
Det står ju inte nånting om att insjöfisk eller östersjöfisk inte är lämplig som människoföda... bara att man ska begränsa mängden man äter... men det gäller ju godis också 😂
För min del får du äta vad du vill. Det är väl bra om nån vill offra sin hälsa för att "rädda jobb och mattraditioner" som undantagen som tillåter försäljning av sån fisk går ut på. Men ur folkhälsosynpunkt borde det vara förbjudet att sälja dioxin- och kvicksilverförgiftad fisk som mat i Sverige, precis som i resten av EU.
 
Eller som djurfoder. Då får vi i oss skiten ändå. Orsaken till att ekologiska ägg innhåller mer miljögifter än icke ekologiska är att fiskmjöl används i fodret. Och fisken, den kommer ifrån... just det. Norsk odlad snusklax lär mumsa i sig en del också.
 
Bättre kanske, men knappast bra.

Gifterna finns även i konventionella ägg, men halterna är högre i de ekologiska. Bland annat var dioxinhalterna runt hundra gånger högre i ekoäggen,
[...]
Alla ägg klarar gränsen för de värden som finns inom EU men enligt EU:s livsmedelsmyndighets rekommendationer så krävs inte så många av de mest kontaminerade äggen innan man når maxgränsen för vad som anses kunna påverka hälsan på lång sikt.



Jag äter 2-3 ägg om dan. Jag köper inte eko. Jag gjorde för länge sen, när jag kunde köpa direkt från en bonde och visste vad hönorna åt. De åt inte fisk.
 
HeHe, jakt på större djur i skogen är baserat på att någon bestämt ungefär hur många som kan skjutas, och hur många som ska va kvar.... Verkar funka bra.

Därmot verkar detta ha brutit ihop totalt när det gäller fiske i Östersjön. Knäppa Eu-regler och korkade Svenska regler, som gör att fiskebestånden i Östersjön håller på att utrotas.

Lättare att räkna älgar än fiskar ....
Inte bara Östersjön. I stort sett är världshaven utfiskade eller på väg att bli det.
 
De som resonerar så har svårt att ta fiskens perspektiv. Du tror på allvar att fisken gärna dör för att vara till nytta för dig? Och man nu ska se det ur ett mänskligt perspektiv, vad säger att den är till mer nytta för den som äter den än för den som får avkoppling och glädje av den?
För övrigt är varken insjöfisk eller Östersjöfisk lämplig som människoföda längre.
Nej jag tror som sagt inte att fisken har någon åsikt alls, men om den hade haft det så hade den med största sannolikhet ha föredragit att inte bli fiskad alls. Men det alternativt fanns inte va?

Jag ser vart du vill komma, men jag håller inte med dig och jag tycker ditt resonemang haltar.

Måste man försöka linda in det i filosofiska labyrinter?
Kan man inte bara säga rakt ut att man tycker om att fiska och man är likgiltig över fiskens upplevelse?
 
För min del får du äta vad du vill. Det är väl bra om nån vill offra sin hälsa för att "rädda jobb och mattraditioner" som undantagen som tillåter försäljning av sån fisk går ut på. Men ur folkhälsosynpunkt borde det vara förbjudet att sälja dioxin- och kvicksilverförgiftad fisk som mat i Sverige, precis som i resten av EU.
Du får det att låta som att fisk är extremt giftigt.
Möjligt att jag är naiv men jag litar på att Svenska myndigheter har koll på gifthalterna och att dom är inom rimliga nivåer för folkhälsan.

Att äta helt giftbefriad mat är en utopi som är omöjlig pga att alla miljöutsläpp oavsett var på jordklotet drabbar oss alla på ett eller annat sätt och via alla djur och grönsaker vi äter.

Det som då är direkt farlig mat utan hjälp av miljögifter är ris pga att det innehåller Arsenik.
Trots det så äter jag ris utan att vara rädd för att riskera dö.
 
Jakt handlar inte bara om att tillfredsställa jaktinstinkter generellt eller mer specifikt mäns behov av att utföra våld mot vilda djur.
Att jägares behov är att utföra våld mot vilda djur kan omöjligt stämma, för då skulle alla jägare vara psykopater - och vi vet alla att såna plågar djur under sin uppväxt.

Jag tror att det är ytterst få eller inga jägare som är psykopater, däremot tror jag att dom har dålig självkänsla och har ett behov av att hävda sin manlighet genom att umgås i en maskulin tillställning via jakt på dom vilda djurens bekostnad.
 
Att jägares behov är att utföra våld mot vilda djur kan omöjligt stämma, för då skulle alla jägare vara psykopater - och vi vet alla att såna plågar djur under sin uppväxt.

Jag tror att det är ytterst få eller inga jägare som är psykopater, däremot tror jag att dom har dålig självkänsla och har ett behov av att hävda sin manlighet genom att umgås i en maskulin tillställning via jakt på dom vilda djurens bekostnad.
Jakt är en ganska tidskrävande och arbetsam sysselsättning. Det är inget man börjar med lite snabbt för att vara cool.

Leif & Billy är inte en dokumentärserie =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 10
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
j_stellan Skyddsjakt på svanar och tranor Jakt 47
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0
Toffs. Vildsvin på 500kg! Jakt 20
lester Vinterjakt på ripa! Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14
Ulvang Vill ha tips på en bra jakttidning! Jakt 4
Nirrebosse Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig? Jakt 76
KLAGER Skyddsjakt på hundar? Jakt 53
niben nyfiken på jakt! Jakt 9
mahas Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. Jakt 0
Tolvan Söker bild på björnskit Jakt 4
frarol snöskor OCH stighudar på fjället Jakt 3
frarol snöskor eller stighudar på fjället?? Jakt 3
KLAGER Höstjakt på bärplockare Jakt 6
HenrikM Vinterjakt på ripa Jakt 6
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
johannordh Problem med portningen på MARLIN 1895 GS Jakt 9
marjon Handla på nätet Jakt 9
lester Vapen på skoter Jakt 1
vizsla Tips på patron .22lr ripjakt Jakt 6
KLAGER Jakt på vems villkor? Jakt 7
Ulf J Jaktforumet på plats Jakt 4

Liknande trådar