Jag har väntat ett tag men nu släpper jag bomben i den här tråden!
Jag har jobbat som köttstyckare från att jag var 18 år tills att jag var 34 år, alltså i 16 år!
Dom första 6 åren jobbade jag som grisstyckare och styckade ca 12-1300 hela grisar/månad varenda månad på accord.
Därefter utbildade jag mej att stycka kossor och på accordet så styckade jag 8,5-9 kossor/arbetsdag.
Jag har noll intresse av jakt eller att döda djur för nöjes skull och som då resulterar lite kött i frysen, men så fort en jägare får nys om en om man då jobbar som köttstyckare så blir man helt plötsligt rövslickad ända upp i tolvfingertarmen och blir erbjuden det ena och det andra, mest hembränd sprit för att man ska stycka alla älgar som det jaktlaget fäller.
Att stycka en älg är lite som att stycka häst som jag testade på när jag var anställd åt Ellco kött på Slakthusområdet. Ytterlåret är extremt lååångt och innanlåret, rostbiffen och fransyskan är väldigt små jämfört med på en kossa med en normal slaktvikt på 300kg.
Jag har styckat väldigt många älgar via det jaktlaget som anlitade mej - självklart så tog jag alltid upp min kontantbetalning i min självdeklaration...hehe.
Det som är lite otroligt utifrån mina styck-erfarenheter av älg, är att när jag som köttstyckare såg och kunde uppvisa blodsår i djurkroppen att älgen har blivit skjuten 2ggr och med tanke på allt blod som var ingjutet i kulhålet så förstår vem som helst att älgen har varit vid liv och lidit under en lång tid på flera timmar pga att blodet i muskeln var levrat.
Självklart var det då alltid någon annan som hade skjutit den älgen och som inte var på plats när hans älg skulle styckas....eller hur??
Samma sak med när jag som köttstyckare blev skitförbannad och visade upp ett blodigt kulhål som hade splittrat hela ryggraden bakifrån, med ingångshål i rostbiffen - alltså 5cm bredvid rövhålet på älgen!??
Även då var inte skytten inte på plats för att se sin älg styckas....Och med alla skadeskjutna älgar som jag har styckat så har det aldrig hänt att skytten har varit på plats för att se sin älg styckas....Fundera på det!!
Jag har styckat så många älgar med helt vansinniga skador som är inget annat än djurplågeri och en köttstyckare ser sånt direkt!!
Nu vet ni vad jag har jobbat med under min ungdom i 16 år och jag trivdes riktigt bra med det jobbet, men det var satans slitsamt på accordet.