Varför klagar folk jämt på jägare???

Måste man försöka linda in det i filosofiska labyrinter?
Kan man inte bara säga rakt ut att man tycker om att fiska och man är likgiltig över fiskens upplevelse?
Nja, att vara likgiltig är inte riktigt samma sak som att "det ena intresset överväger det andra". I så fall är alla som köper ägg, mjölk och köttprodukter likgiltiga inför det enorma lidande som djurfabrikerna orsakar. Det tror jag inte, jag tror bara att intresset att äta kyckling väger tyngre så länge man kan hålla det lidande djuren utsätts för på avstånd.
Men jag kallar det inte "filosofiska labyrinter", jag kallar det att tänka och reflektera. I ena änden av den linan är man en klok människa av bästa sort, i den andra änden en apa.
 
  • Gilla
Reactions: MrP
Du får det att låta som att fisk är extremt giftigt.
Möjligt att jag är naiv men jag litar på att Svenska myndigheter har koll på gifthalterna och att dom är inom rimliga nivåer för folkhälsan.

Att äta helt giftbefriad mat är en utopi som är omöjlig pga att alla miljöutsläpp oavsett var på jordklotet drabbar oss alla på ett eller annat sätt och via alla djur och grönsaker vi äter.

Det som då är direkt farlig mat utan hjälp av miljögifter är ris pga att det innehåller Arsenik.
Trots det så äter jag ris utan att vara rädd för att riskera dö.
Då läser du slarvigt. All fisk är inte giftig, men fet fisk från Östersjön och de stora insjöarna är giftig.
Sedan har ingen sagt att det finns helt giftbefriad mat, men det betyder väl inte att man måste äta all mat inklusive den giftigaste? Det är ingen binär svartvit skala utan en steglös löpande skala. Undvik det giftigaste som du lättast kan undvara, tex vit flugsvamp, östersjöfisk och grönsaker från Filipinerna.
Ett enkelt första steg är att undvika animaliska livsmedel eftersom nästan alla miljögifter anrikas för varje steg upp i näringskedjan. Om det finns x mmol metylkvicksilver i havre, så får du i dig x mmol om du äter 1 kg havre, men 8 mmol om du äter nötkött där kossan har behövt äta 8 kg havre för 1 kg tillväxt av kött (ett tillyxat exempel för att visa principen).
 
Det som då är direkt farlig mat utan hjälp av miljögifter är ris pga att det innehåller Arsenik.
Trots det så äter jag ris utan att vara rädd för att riskera dö.
När det gäller ris kan man tex koka i mycket vatten som man slår av vilket minskar halten av arsenik med ca 50 procent. Du behöver inte äta all arsenik bara för att "det inte finns helt giftfri mat". Dessvärre finns det mycket arsenik i annan mat också - i samma studie som Livsmedelverket använder när de varnade för ris har det "värsta" riset ca 40 mikrogram arsenik per kilo, det "bästa" riset ca 20, medan ceralier (mjöl, bröd, flingor) har 10 och fisk 13. Om du tänker på proportionerna som ceralier respektive ris som ingår i en medelsvenssons kost så torde ju ceralierna vara ett betydligt mycket större problem. Som vanligt gäller det att läsa källmaterial och studier, inte bara rubriker i kvällstidningarna.
 
Då läser du slarvigt. All fisk är inte giftig, men fet fisk från Östersjön och de stora insjöarna är giftig.
Sedan har ingen sagt att det finns helt giftbefriad mat, men det betyder väl inte att man måste äta all mat inklusive den giftigaste? Det är ingen binär svartvit skala utan en steglös löpande skala. Undvik det giftigaste som du lättast kan undvara, tex vit flugsvamp, östersjöfisk och grönsaker från Filipinerna.
Ett enkelt första steg är att undvika animaliska livsmedel eftersom nästan alla miljögifter anrikas för varje steg upp i näringskedjan. Om det finns x mmol metylkvicksilver i havre, så får du i dig x mmol om du äter 1 kg havre, men 8 mmol om du äter nötkött där kossan har behövt äta 8 kg havre för 1 kg tillväxt av kött (ett tillyxat exempel för att visa principen).
Ok fet fisk ifrån Östersjön är giftig tex lax, som jag ofta röker eller gravar pga att det är så enormt gott!
Jag litar på Svenska myndigheter att giftnivån är på folkhälsosam nivå.

Jag har inga problem med att utesluta vit flugsvamp ifrån min kost, men att jämställa det med Östersjöfisk är väl ändå lite för mycket dramaqueen än fakta? Grönsaker ifrån Filipinerna har jag noll koll på och det finns inte i vår matbutik.

Dina exempel på att växter tar upp lika mycket miljögifter volymmässigt och att man då måste äta ofantliga mängder växter jämfört med kött för att få i sej samma mängd miljögift, känns lite för grovt tillyxat så att det ska passa veganer pga att man måste äta ofantliga mängder av växtriket för att få samma mättnad som en liten mängd kött!

Jag utgår ifrån att du är en vegan men samtidigt ifrågasätter jag varför veganer väldigt ofta prackar på oss köttätare sin religiösa tro att alla ska sluta äta kött och bli veganer?

Det veganer tycks tro är att det finns tillräckligt med åkermark i Sverige för att alla ska kunna vara veganer.
Det krävs 1st tunnland ca 4900 m2 för att försörja 2 st personer i ett helt år med grödor. vetenskapligt bevisat i århundranden.

2024 är vi 10,5 milj personer i Sverige. Om alla var veganer så skulle det behövas en odlingsyta på 21.000 kvadratkilometer när Sveriges totala yta bara är 450 kvadratkilometer och enbart 7% är odlingsyta dvs ca 40 kvadratkilometer.

Det fattas då ca 20.960 kvadratkilometer odlingsmark...på Sveriges 40 kvadratkilometer odlingsmark...

Så veganer ska bara vara tacksamma för att så få i Sverige är veganer, så att dom kan fortsätta att vara veganer utan att hela Sverige går omkull.

Lite OT men för mej är veganer lite som trädkramare i Kungsträdgården, det funkar så ett tag tills man växer upp och får barn och får helt andra visioner på vad som är viktigt i livet...
 
Därmot verkar detta ha brutit ihop totalt när det gäller fiske i Östersjön. Knäppa Eu-regler och korkade Svenska regler, som gör att fiskebestånden i Östersjön håller på att utrotas.

Lättare att räkna älgar än fiskar ....

Erkänner direkt att jag inte har koll här. Men min känsla är att nuvarande reglerna tillåter stora trålare att ta alldeles för mkt fisk ute i östersjön, men därmot kustfiskare har väldigt begränsade kvoter.

Totalt fel och hjärndött. Borde vara tvärtom. Att dom stora trålarna förbjuds, och att små fiskare längs svenska kusten kan fiska mer och livnära sig på det. Lokala marknader och båtar osv. Samt skjut av säljävlar och skarvjävlar !
 
Erkänner direkt att jag inte har koll här. Men min känsla är att nuvarande reglerna tillåter stora trålare att ta alldeles för mkt fisk ute i östersjön, men därmot kustfiskare har väldigt begränsade kvoter.

Totalt fel och hjärndött. Borde vara tvärtom. Att dom stora trålarna förbjuds, och att små fiskare längs svenska kusten kan fiska mer och livnära sig på det. Lokala marknader och båtar osv. Samt skjut av säljävlar och skarvjävlar !
Det är ju självklart att dom stora drakarna ser till att ta mest plats i varje bransch!
Att driva en trålare innebär 20 ton/dygn. Allt annat är katastrof!!
20 ton är minimigränsen för att inte gå minus pga bränslekostnaderna som är helt vansinniga utifrån ett onämnt politiskt parti som förespråkar den höga prisnivån på bränsle överlag i samhället.
Utifrån att alla fiskebåtar drivs inte av elmotorer, utan av dieselmotorer.
 
Nja, jag stöter ibland ihop med folk som blir upprörda över att man fiskar utan att äta upp fisken. Det är för mig obegriplig logik att fisken skulle föredra att bli ihjälslagen och uppäten framför att bli återsatt levande, men det finns folk som tycker så.
Håller med dig, Att bli återutsatt och dö en utdragen svältdöd måste vara att föredra före att bara dö snabbt och bli uppäten.

Alla vill plågas till döds.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 10
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
j_stellan Skyddsjakt på svanar och tranor Jakt 47
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0
Toffs. Vildsvin på 500kg! Jakt 20
lester Vinterjakt på ripa! Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14
Ulvang Vill ha tips på en bra jakttidning! Jakt 4
Nirrebosse Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig? Jakt 76
KLAGER Skyddsjakt på hundar? Jakt 53
niben nyfiken på jakt! Jakt 9
mahas Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. Jakt 0
Tolvan Söker bild på björnskit Jakt 4
frarol snöskor OCH stighudar på fjället Jakt 3
frarol snöskor eller stighudar på fjället?? Jakt 3
KLAGER Höstjakt på bärplockare Jakt 6
HenrikM Vinterjakt på ripa Jakt 6
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
johannordh Problem med portningen på MARLIN 1895 GS Jakt 9
marjon Handla på nätet Jakt 9
lester Vapen på skoter Jakt 1
vizsla Tips på patron .22lr ripjakt Jakt 6
KLAGER Jakt på vems villkor? Jakt 7
Ulf J Jaktforumet på plats Jakt 4

Liknande trådar