Varför klagar folk jämt på jägare???

Hoppas att du inte resonerar på samma sätt när det gäller människor... :)
Att undvika smärta är något jag eftersträvar hela tiden. Oavsett om det är genom att maximera njutning (och därmed minimera lidande) eller huvudsakligen fokusera på att minimera lidande. Gällande jakt så ser jag inte nödvändigtvis något problem med det sålänge djuren inte lider, eller är flockdjur och har medvetande och kan ha sörjande familjemedlemmar (elefanter är ett sådant exempel).

Nu finns det såklart bekymmer med utilitarism och mitt sätt att resonera, men det gör det med alla etiska system.
 
Att undvika smärta är något jag eftersträvar hela tiden. Oavsett om det är genom att maximera njutning (och därmed minimera lidande) eller huvudsakligen fokusera på att minimera lidande. Gällande jakt så ser jag inte nödvändigtvis något problem med det sålänge djuren inte lider, eller är flockdjur och har medvetande och kan ha sörjande familjemedlemmar (elefanter är ett sådant exempel).

Nu finns det såklart bekymmer med utilitarism och mitt sätt att resonera, men det gör det med alla etiska system.
Nu blir vi mer och mer OT, så detta blir min sista replik:
Om du absolut vill undvika smärta så finns det ju bara en känd metod som fungerar till 100 procent och det är ju den du rekommenderar att jag använder på fisken. Varför inte använda den själv om den är så bra?

Jag håller med om att det finns problem med alla "etiska system" och det beror ju just precis på att de är teoretiska påhitt. Det finns ju ett citat som säger ungefär "i teorin är teori och praktik samma sak, men i praktiken är det inte det". :) Någon klok filosof kan säkert tota ihop ett vattentätt etiskt system hemma på kammaren, men så kommer verkligheten och stökar till det...

Om du nu vill maximera njutningen kan jag rekommendera torrflugefiske med catch & release i ett bra öringvatten... ;)
 
Så dumt så det förtjänar inga kommentarer!
I vår pluton 1988 inom PSK Pansar skyttebataljonen så var det jag som blev utsedd till prickskytt pga att jag sköt sköt bäst av alla, trots att jag i hela mitt liv har haft noll intresse för vapen.

Med AK 4:an så sköt jag på 100m med kornsikte en 5-serie med 4,5 cm med dom längsta avstånden ifrån kulhålen.

Därigenom plockades jag ut och tvingades ligga på skjutbanan och prestera samlade kulserier a´5 kulor.
Som sämst hade jag 8cm mellan längsta avståndet på kulhålen.

När jag sen fick kikarsikte så krävdes det en prickcirkel på 4cm utan stöd stående, på knä och liggande med en 5-serie på 100m och det var faktiskt inte så svårt trots 80-talets militära snålkikarsikte.

Jag fullföljde kravet för att bli prickskytt trots att jag har noll intresse för vapen och det militära, men jag har en jävulsk tävlingsinstinkt att alltid bli bättre och att alltid göra bättre resultat!!
 
Traditionen med jakt har förändrats över tid. Förr jagade människor för att överleva, inte för nöjes skull. Jakt utfördes på ett annat sätt för hundra år sedan, mer som en nödvändighet än som rekreation. Att jaga traditionellt innebär att avstå från moderna bekvämligheter som bilar och tekniska hjälpmedel.

:LOL:

1. Att jaga är ju nödvändigt för att hålla viltstammarna på en acceptabel nivå, det är naivt att tro som vissa verkar tro att "Rewilding" skulle lösa det på ett ur vårt moderna samhälles synvinkel lämpligt sätt.
Dessutom är vilt nyttigt, ekologisk, klimatsmart och ofta närproducerad mat.

2. Allt utvecklas i samhället övertid, transportsätt, Julmat, hus, kläder, mm....ska vi gå tillbaka till tovad ull och djurpälsar i det vi bär på kroppen och ta oss till fjällen med ånglok och bo i bomullstält när vi fjällvandrar för att det tillhör en av våra traditioner att fjällvandra ?

Traditioner behöver ju inte betyda att allt måste vara exakt som det var för hundratals år sedan.

3. Din närvaro här verkar mest gå ut på att försöka skapa jaktmotstånd, varför inte söka dig till likasinnande i SRF eller Djurfront i stället ?
 
Senast ändrad:
Nja, jag stöter ibland ihop med folk som blir upprörda över att man fiskar utan att äta upp fisken. Det är för mig obegriplig logik att fisken skulle föredra att bli ihjälslagen och uppäten framför att bli återsatt levande, men det finns folk som tycker så.
Varför inte ha sportjakt också? Jaktlagen går runt och skjuter älg med gummikulor. Win win. Älgen kommer undan med några blåmärken och skytten får sin maskulinitet bekräftad och känner sig viktig.
 
Varför inte ha sportjakt också? Jaktlagen går runt och skjuter älg med gummikulor. Win win. Älgen kommer undan med några blåmärken och skytten får sin maskulinitet bekräftad och känner sig viktig.
Ja, inget dumt förslag. Eller ännu hellre paintball-varianten, så ser man tydligt var träffen satt också och smärtan mindre för djuret.
I fall för dem som inte är så intresserade av att fylla frysen med kött eller är vegetarianer.
 
HeHe, jakt på större djur i skogen är baserat på att någon bestämt ungefär hur många som kan skjutas, och hur många som ska va kvar.... Verkar funka bra.

Därmot verkar detta ha brutit ihop totalt när det gäller fiske i Östersjön. Knäppa Eu-regler och korkade Svenska regler, som gör att fiskebestånden i Östersjön håller på att utrotas.

Lättare att räkna älgar än fiskar ....
 
Jakt handlar inte bara om att tillfredsställa jaktinstinkter generellt eller mer specifikt mäns behov av att utföra våld mot vilda djur.

Ur ett skogsbruksperspektiv sett är det önskvärt att jaga djur som äter skott från barrträd, i synnerhet i länder som Sverige där en del av befolkningen utanför storstäder livnär sig på skogsbruk, där hänger skogens väl och ve på att man håller rådjur, hjort och älgbestånden i schack så att barrträd kan växa till sig och fortplanta sig så att skogen är tät nog för att skogsbruk ska löna sig. i synnerhet nu under modern tid då vi dessutom jagar klövviltens naturliga fiender såsom varg och björn.
 
De jägare jag känner är idealister som är ute i markerna vida oftare än för att jaga. Till skillnad mot jaktmoståndarna har de kunskap om jaktområdena och om djurlivet där. Men tomma tunnor skramlar mest.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 10
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
j_stellan Skyddsjakt på svanar och tranor Jakt 47
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0
Toffs. Vildsvin på 500kg! Jakt 20
lester Vinterjakt på ripa! Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14
Ulvang Vill ha tips på en bra jakttidning! Jakt 4
Nirrebosse Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig? Jakt 76
KLAGER Skyddsjakt på hundar? Jakt 53
niben nyfiken på jakt! Jakt 9
mahas Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. Jakt 0
Tolvan Söker bild på björnskit Jakt 4
frarol snöskor OCH stighudar på fjället Jakt 3
frarol snöskor eller stighudar på fjället?? Jakt 3
KLAGER Höstjakt på bärplockare Jakt 6
HenrikM Vinterjakt på ripa Jakt 6
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
johannordh Problem med portningen på MARLIN 1895 GS Jakt 9
marjon Handla på nätet Jakt 9
lester Vapen på skoter Jakt 1
vizsla Tips på patron .22lr ripjakt Jakt 6
KLAGER Jakt på vems villkor? Jakt 7
Ulf J Jaktforumet på plats Jakt 4

Liknande trådar