Varför klagar folk jämt på jägare???

Tråden är från 2000 men förstås alltid aktuell. Jag är glad att det finns jägare. Skulle gärna se ett större jakttryck på vildsvin och rådjur samt en större marknad för viltkött. Var kan man köpa viltfågelkött från de kraftigt ökande kanadagässen, vitkindade gässen och skarvarna?

Thure
 
Det är väldigt dumt att generalisera grupper av människor, vare sig det är fritidsintresse, yrke, hudfärg, kön eller sexuell läggning som är parametern som är gemensam. Jag har träffat jägare som är hur trevliga och kunniga som helst. Jag har flera vänner som jagar. Men jag har också träffat korkade och okunniga jägare som gapar om konspirationsteorier runt faunan och rovdjur. De flesta jägare är nog som folk är mest - det finns alla sorter.
Men generellt är jag glad att det finns jägare, som kan hålla ordning på stammar av djur som skenar under trycket av vårt fullständigt obiologiska jord- och skogsbruk. Och att det finns de som kan utöva skyddsjakt på rovdjur. Om ingen skulle skjuta på björn eller varg så finns det väl ingen anledning för dem att se på människor annat än som potentiella byten? Därmed inte sagt att jag uppskattar licensjakt på rovdjur, bättre att sänka trösklarna för skyddsjakt.
 
Vi fiskare har det lättare. Våra spön väcker inte samma känslor.
Nja, jag stöter ibland ihop med folk som blir upprörda över att man fiskar utan att äta upp fisken. Det är för mig obegriplig logik att fisken skulle föredra att bli ihjälslagen och uppäten framför att bli återsatt levande, men det finns folk som tycker så.
 
Nja, jag stöter ibland ihop med folk som blir upprörda över att man fiskar utan att äta upp fisken. Det är för mig obegriplig logik att fisken skulle föredra att bli ihjälslagen och uppäten framför att bli återsatt levande, men det finns folk som tycker så.
Jag känner veganer som plockar blommor utan att äta dem. En mig närstående vegan klipper till och med gräs...
 
Det är väldigt dumt att generalisera grupper av människor, vare sig det är fritidsintresse, yrke, hudfärg, kön eller sexuell läggning som är parametern som är gemensam. Jag har träffat jägare som är hur trevliga och kunniga som helst. Jag har flera vänner som jagar. Men jag har också träffat korkade och okunniga jägare som gapar om konspirationsteorier runt faunan och rovdjur. De flesta jägare är nog som folk är mest - det finns alla sorter.
Men generellt är jag glad att det finns jägare, som kan hålla ordning på stammar av djur som skenar under trycket av vårt fullständigt obiologiska jord- och skogsbruk. Och att det finns de som kan utöva skyddsjakt på rovdjur. Om ingen skulle skjuta på björn eller varg så finns det väl ingen anledning för dem att se på människor annat än som potentiella byten? Därmed inte sagt att jag uppskattar licensjakt på rovdjur, bättre att sänka trösklarna för skyddsjakt.
Alla som generaliserar är idioter.
 
Nja, jag stöter ibland ihop med folk som blir upprörda över att man fiskar utan att äta upp fisken. Det är för mig obegriplig logik att fisken skulle föredra att bli ihjälslagen och uppäten framför att bli återsatt levande, men det finns folk som tycker så.
Nu kan jag förstås inte tala för alla. Men det finns en hel del forskning som visar att fiskar känner smärta. Och ett intresse av att inte lida är någonting som är gemensamt för människor, fiskar, älgar mfl (alla försöker undvika det om vi kan). Däremot är det inte säkert att fisken har uppfattning om döden, varför jag personligen anser att det eventuellt är mer moraliskt att äta upp det en jagar/fiskar framför att lägga tillbaka fisken med öppna sår i munnen. Efter döden finns inte heller någon mer smärta (enligt min åsikt som bygger på evolutionsteorin)
 
Nu kan jag förstås inte tala för alla. Men det finns en hel del forskning som visar att fiskar känner smärta. Och ett intresse av att inte lida är någonting som är gemensamt för människor, fiskar, älgar mfl (alla försöker undvika det om vi kan). Däremot är det inte säkert att fisken har uppfattning om döden, varför jag personligen anser att det eventuellt är mer moraliskt att äta upp det en jagar/fiskar framför att lägga tillbaka fisken med öppna sår i munnen. Efter döden finns inte heller någon mer smärta (enligt min åsikt som bygger på evolutionsteorin)
Du menar att smärta och lidande är samma sak? Att Den unge Werthers lidanden lika gärna hade kunnat handla om en mört? Eller skrivits av en abborre?
 
Nu kan jag förstås inte tala för alla. Men det finns en hel del forskning som visar att fiskar känner smärta. Och ett intresse av att inte lida är någonting som är gemensamt för människor, fiskar, älgar mfl (alla försöker undvika det om vi kan). Däremot är det inte säkert att fisken har uppfattning om döden, varför jag personligen anser att det eventuellt är mer moraliskt att äta upp det en jagar/fiskar framför att lägga tillbaka fisken med öppna sår i munnen. Efter döden finns inte heller någon mer smärta (enligt min åsikt som bygger på evolutionsteorin)
Hoppas att du inte resonerar på samma sätt när det gäller människor... :)
 
Det är för mig obegriplig logik att fisken skulle föredra att bli ihjälslagen och uppäten framför att bli återsatt levande, men det finns folk som tycker så.
Fiskar föredrar nog, om fiskar nu föredraga kunna, att inte bli fiskade alls.

Men även sportfiskare måste väl förstå att fiska för föda (slå ihjäl fisken och äta den) är, relativt sett, mer etiskt än att plåga fisken bara för att det är kul (släppa tillbaka).
Till nytta eller till ingen nytta alls, så att säga.

Detta oaktat vad man tror om fiskars förmåga att känna smärta, stress, lidande eller dödsångest, och oaktat vad man anser om fiske i allmänhet.
 
Fiskar föredrar nog, om fiskar nu föredraga kunna, att inte bli fiskade alls.

Men även sportfiskare måste väl förstå att fiska för föda (slå ihjäl fisken och äta den) är, relativt sett, mer etiskt än att plåga fisken bara för att det är kul (släppa tillbaka).
Till nytta eller till ingen nytta alls, så att säga.

Detta oaktat vad man tror om fiskars förmåga att känna smärta, stress, lidande eller dödsångest, och oaktat vad man anser om fiske i allmänhet.
De som resonerar så har svårt att ta fiskens perspektiv. Du tror på allvar att fisken gärna dör för att vara till nytta för dig? Och man nu ska se det ur ett mänskligt perspektiv, vad säger att den är till mer nytta för den som äter den än för den som får avkoppling och glädje av den?
För övrigt är varken insjöfisk eller Östersjöfisk lämplig som människoföda längre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 10
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
j_stellan Skyddsjakt på svanar och tranor Jakt 47
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0
Toffs. Vildsvin på 500kg! Jakt 20
lester Vinterjakt på ripa! Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14
Ulvang Vill ha tips på en bra jakttidning! Jakt 4
Nirrebosse Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig? Jakt 76
KLAGER Skyddsjakt på hundar? Jakt 53
niben nyfiken på jakt! Jakt 9
mahas Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. Jakt 0
Tolvan Söker bild på björnskit Jakt 4
frarol snöskor OCH stighudar på fjället Jakt 3
frarol snöskor eller stighudar på fjället?? Jakt 3
KLAGER Höstjakt på bärplockare Jakt 6
HenrikM Vinterjakt på ripa Jakt 6
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
johannordh Problem med portningen på MARLIN 1895 GS Jakt 9
marjon Handla på nätet Jakt 9
lester Vapen på skoter Jakt 1
vizsla Tips på patron .22lr ripjakt Jakt 6
KLAGER Jakt på vems villkor? Jakt 7
Ulf J Jaktforumet på plats Jakt 4

Liknande trådar