Tillåt inte anonyma medlemmar

Men visst är väl även detta ett forum med anständig nivå? Jag tycker att det är vänligt här.
Ett och annat övertramp som de flesta rimligtvis bör kunna stå ut med på samma sätt som man får stå ut med en och annan dumhet i fikarummet eller på styrelsemötet. Går det överstyr finns där en stor och sund folkmassa som tar ställning mot det icke önskvärda. Självreglering när reglering behövs.

Åtgärder känns mest proaktiva i nuläget. Som att krav på deras införande hänför sig till ett teoretiskt problem som inte riktigt visat sig i praktiken. Jag tycker nog att problem bör vara hyfsat tydliga innan man ger sig på att lösa dem. Annars riskerar man att laga sönder något.

Vaa ?, finns det en stor o sund folkmassa ? och som tar ställning mot det icke önskvärda ?
Hur då ?, genom grupptrycket...?

Nej Peter genom tangenttrycket..........
Trådstartaren Staffan har inte talat ur skägget, Mezzner slätar över, förste slätstrykare?
Det återstår då bara tangenttrycket........och andra må tycka att allt är hur mysigt och överens som helst men riktigt så enkelt är ju inget......
Fast å andra sida så......är det kanske grupptrycket som skall tala........

Trådstartaren Staffan har inte talat ur skägget, Mezzner slätar över, förste slätstrykare?

Beror inte din besvikenhet på att du tämligen frivilligt läst in saker i andras inlägg - som aldrig funnits där?
Staffan kom med ett förslag, utifrån att han upplevde att folk inte beter sig med samma ansvar om de är anonyma som om de står för sina åsikter med sitt namn. Jag kan mycket väl föreställa mig att man kan tycka så utan att ha några som helst totalitära ambitioner med samhället, vilket han dock tämligen omgående utrustades med av några läsare.

Jag å min sida konstaterade utan någon större fördröjning att det är svårt att rent praktiskt åstadkomma vad som efterfrågats, och inom kort relaterade jag till att diskussionen redan förts förr (och faktiskt känns passé), samt att det finns skäl både för och emot anonymitet. Skäl som jag sedan fått förklara ett antal gånger efter att det lästs in helt andra saker än vad jag skrivit. Konstaterar att jag anses som överslätande, vacklande och lite av varje - men ser att jag i mina två första inlägg skrivit saker som jag utan problem håller fast vid ändå.

Detta utan att jag är för totalitära regimer, rasism eller påstår att påstående är trovärdiga oavsett innebörd bara de uttalats av någon auktoritet.

Nu gör jag dessutom mitt bästa för att tillmötesgå din grälsjuka.

Men det är ju snudd på inställsamt kan man tycka... Men man väljer förstås sina krig.

Om du tycker att utsidan är för slätstruken kan jag förstås förstå att du ogillar syftet i trådstarten, men då finns som sagt lite yvigare forum att tillgå. Med lite försiktighet och ständiga user-byten kanske man klarar att hålla sig anonym där till och med.

Senast ändrad:
Det har blivit många inlägg och många synpunkter.

Å ena sidan har vi valhemlighet och dessutom finns det många som har helt legitima skäl att vara anonyma då dom kan utsättas för hot och trakasserier både för vem dom är och för vilka åsikter dom uttrycker.

Å andra sidan så tillåter nätets anomymitet ibland en diskussionsstil som kanske inte skulle användas om man var tvungen att öppet stå för både vad man säger och hur man säger det.

Visst kan man hävda att den första principen är viktigare och att man, som en följd av det får leva med det senare.

Tråkigt att ett friluftsforum avsett för att dela/diskutera erfarenheter används för att studera psykologi, träna argumentationsteknik eller få utlopp för att frugan misshandlar verbalt.

Visst är det intressantare att läsa/diskutera ett inlägg av en person med erkänd områdeskunskap än en signatur som eventuellt inte har någon erfarenhet alls i området?

Visst är det trevligare ifall det finns en bild och lite information om en forummedlem?

Den som inte vill bli förargad i onödan behöver inte besvara inlägg från anonyma. Det blir ganska självrensande så va?

Visst är det trevligare ifall det finns en bild och lite information om en forummedlem?

Ska det vara porträtt eller duger det med en figur i en kanot på 200 meters avstånd? Jag betvivlar att en enkel presentation och ett namn garanterar att det är en person med erkänd områdeskunskap som skriver inlägget. Om jag av innehållet, argumenten och den övriga substansen i en text inte själv kan avgöra om den som skriver vet vad denne skriver om så har det inte heller någon betydelse. Jag har träffat ett antal riktiga auktoriteter/experter inom olika områden, det dom har haft gemensamt är att ingen har behövt presentera sig som expert, det liksom märks i alla fall.

Ska det vara porträtt eller duger det med en figur i en kanot på 200 meters avstånd? Jag betvivlar att en enkel presentation och ett namn garanterar att det är en person med erkänd områdeskunskap som skriver inlägget. Om jag av innehållet, argumenten och den övriga substansen i en text inte själv kan avgöra om den som skriver vet vad denne skriver om så har det inte heller någon betydelse. Jag har träffat ett antal riktiga auktoriteter/experter inom olika områden, det dom har haft gemensamt är att ingen har behövt presentera sig som expert, det liksom märks i alla fall.

Instämmer, det är det man märker erfarenhet på, inte profilen.

Mest erfarna är de som är i sina första antalet år av sin "utekarriär", sedan efter en lång tids "uteliv" drabbas man av den där förbannade ödmjukheten som gör att man förstår hur lite man egentligen begriper...

Det tycks ha gått troll i vi och dom, trist för så bygger man ingen god stämning......eller anda.
Hur andra skall vara struntar jag i sålänge som de är justa, har något att tillföra och gör det.
De riktiga ämnesexpertena som jag träffat på under resans gång har samtliga varit goda amatörer där några i lyckliga fall lyckats kombinerat intresset med yrket.
Trista uppblåsta s k experter går det 13 på dussinet.

En flugskit på en 200 m bild är ingen presentation utan en utmärkt maskering........

Senast ändrad:
Anonym och anonym ?

I allmänhet tycker jag det är trevligt, men ändå inte nödvändigt, med öppenhet i form av "riktigt" namn och även nån slags miniminivå på profilen. Ungefär som att om man blir uppringd av nån man inte känner, så känns det lite behagligare om denne kallar sig "Lasse Lindberg" än låt säga "Razorblade" (eller helst inte uppringd alls kanske, beror på ärendet...).

Men det där med "anonym" på ett forum är inte något statiskt.
Om man har ett "anonymt" nick så är man i början helt okänd för de flesta på forumet, men med tiden bygger man (förhoppningsvis) genom sina inlägg upp en bra "identitet". Alltså skapas ett visst mått av "förtroende/cred etc..." . Eller ibland det omvända förstås beroende på inläggen. Finns väl en del flitiga nick även här som man sannolikt aldrig någonsin kommer att träffa irl, men känns som man "känner" några lite ändå.

Och då är man inte heller längre så "anonym" på forumet, utan känd "på riktigt" fast som sitt nick. Och just där, i ”varumärket” sitter väl då en stor del av trovärdigheten i det man skriver.

Däremot tycker jag inte det alltid är "ämnesexperter" som är intressantast, vare sig det är nya självutnämnda sådana eller genuint erfarna (obs att jag skrev "inte alltid"....).
Om jag t ex ska göra något för första gången så kan det ibland vara minst lika givande att höra hur någon som just varit i samma "nybörjarposition" hanterat det hela, lära av andras misstag etc. Erfarenhet är inte endast "sakkunskap".

Ofta är ju "experter" sämre på att förklara för de som inte kan så mycket eftersom de är så vana att svänga sig med facktermer (och buzz-words) och förutsätter en massa grundkunskaper.

Hej!

Jag är den enda i världen med mitt namn. Dessutom har jag ett ex som bara inte kan släppa. Han har beställt varor i mitt namn för flera tusen kronor. Just nu är han lugn, men jag föredrar att vara anonym, då jag inte litar på att det är över. Dock messar jag någon privat här, då döljer jag inte min identitet. =)

Hej!

Jag är den enda i världen med mitt namn. Dessutom har jag ett ex som bara inte kan släppa. Han har beställt varor i mitt namn för flera tusen kronor. Just nu är han lugn, men jag föredrar att vara anonym, då jag inte litar på att det är över. Dock messar jag någon privat här, då döljer jag inte min identitet. =)

jag är oändligt glad att jag inte har de problem som en del har, jag lider med er

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg