Tillåt inte anonyma medlemmar

Några slutord även från mig:

Olika forum och sammanhang kan ha olika normer.
Just på utsidan har normen varit (och är till stor del fortfarande) att vara tämligen öppen med sin identitet. Det är något jag uppskattar med just detta forum. I andra sammanhang uppskattar jag att anonymitet är en möjlighet eller rentav en norm.

Jag tycker som Anders att man i ett sammanhang där anonymitet inte är norm bör ha goda skäl för att dölja sin identitet. Däremot har man naturligtvis ingen som helst skyldighet att redovisa sina skäl. Om du döljer dig för ett psykotiskt ex, för chefen, för fra, för Elvis och marsianerna eller bara för att du vill det har jag inte med att göra.

Det finns en fördel med anonymiteten som jag inte vet om den har tagits upp (eftersom jag inte har läst hela tråden):

Fördomsfriheten.

Om jag inte känner till sånt som ditt kön, din ålder, din kulturella eller sociala bakgrund så kan jag inte heller dra förhastade slutsatser. Jag kan bara grunda mig på det du skriver.
Jag har under årens lopp blivit bekant, till och med vän, med personer som jag kanske inte alls skulle ha noterat om jag hade stött på dem i en situation där de ovanstående egenskaperna var synligare. Det får man inte glömma.

Samtidigt råder ju det omvända: personer som jag har blivit vän med i det verkliga livet skulle jag antagligen struntat i helt om jag först mött dem som anonyma skribenter. Det är ju inte alla som klarar av ge ett gott intryck med hjälp av skriven text.

det kanske redan har varit uppe, men förutom det martin skriver ovan ser jag fler poänger i anonymiteten.

för egen del upplever jag inget trovärdighetsproblem i anonymiteten, tvärtom, den anonyme kan ofta lättare säga sin uppriktiga mening. man behöver inte ta hänsyn till "marknadsföringen" och profileringen av det egna namnet (egna personen), vad någon annan "kompis" skrivit eller vad som är norm på forumet.

dessutom kan den anonyme bita sig fast och gå ett steg längre i vad som efterfrågas då denne inte behöver dra med sig omdömmen som obstinat, asocial, besservisser ect in i sitt övriga sociala nätverk.

titta bara hur det ser ut på en genomsnittlig arbetsplats, där alla förhoppningsvis känner varandra, 20 syltryggar sitter och kliar varandra, max en eller två vågar säga något av dignitet...

Helt oanonymt håller jag med Consono
Pär

Och jag tycker nog Consono överreagerar, och att Almgrens liknelse har sin poäng. Men ironi ÄR svårt på nätet. I synnerhet om inte """" och smilies godtas.

Mikael

PS
Virre, förlåt Vibbe är fortfarande oöverträffad i att skriva dumma, men kanske inte elaka, saker.
DS
PPS
I sakfrågan, om Utsidan skulle bli bättre om anonymitet inte tilläts, tycker jag faktiskt att Utsidan fungerar bra, man kan anmäla inlägg som man tycker illa om och modereringen verkar fungera. Sällan man ser några riktigt låga inlägg här.
Ser alltså inget skäl att ta bort anonymiteten.
DDS

Senast ändrad:
Jag vill be om ursäkt för mitt inlägg som kanske var att ta i lite. Jag håller fortfarande inte med i dina åsikter, men ibland blir man lite för ivrig.
Pär

Niema problema, Ivriga kan vi alla vara ibland. har skrivit et och annat själv som man borde ha tänkt till en gång till innan man trycker sänd. Att i efterhand erkänna det är dock stort (och något som jag långtifrån alltid klarat av).

Jag har förståelse för att anomymitet ibland kan behövas då kontroversiella synpunkter kan ge upphov till hat och hot.
Dock, vi diskuterar inte invandringspolitik eller Irans regering på Utsidans olika forum utan existentiella frågor som hur man på lämpligaste sätt vadar en jokk i Sarek, eller hur man manipulerar GPSen så att den passar den egna speciella användningen eller vilken topp Anneli Pompe egentligen kom upp på, eller om det var någon topp alls. Sådana frågor borde kunna diskuteras i en ton som inte kräver anonymitet. Är det så att olika åsikter även i dessa typer av frågor kan ge upphov till ett sådant hat att det övergår i hot, ja då kan man verkligen tappa all tro på friluftsnissarna.

Gör här ett inlägg där jag innan klickat på "visa ej namn, inte ens för medlemmar"

Man kan ju även va osynlig när man kollar på andras profiler.

det syns, va menas ?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg