Tillåt inte anonyma medlemmar

jaghar som grundregel att anonyma inlägg är mindre värda, men som en del i denna diskusison redan vet kan ett track record också betyda en hel del .

I de maskerades skara har, med avsikt eller inte, Gustav uteslutit, maskerade poliser och underrättelseagenter. Vi ser dem på TV och i verkligheten. Vad de gör för tilltron till rättsstaten får envar avgöra.....
....
Passar inte spelreglerna så går det givetvis bra för dem som känner det obekvämt med anonyma att lämna siten.

Kan du ta det där med totalitära idéer igen, jag är inte säker jag förstod...

Fredrik du har ju inget efternamn eller GPS adress till din bostad så visst är du anonym ,-) oxså.
Lermaskering i ansiktet (vems det nu än är) och hjälm både visar och döljer.

Önskedrömmar och tilltro till uppgifter verkar vara viktigare än innehåll i forum, intressant.....men föga överraskande. Får mig att tänka på det klassiska tortyr experimentet, vit rock betyder makt....

Anders du får läsa på, ego skrev en fråga till seon som han sogfälligt undvikit att besvara, fråga honom om hans utveckling av hans grumliga grundfråga......det skulle kunna klara upp flera trådar på en gång.

Staffan jag vet inget om dig, men är det så att du funderar på att förbjuda rödhåriga, eller fräkniga sen.....
Det mesta har ett syfte, på Utsidan i varje inlägg uppe till höger finns en varningsskylt, klickar du på den kan du anmäla inlägget, som du anser olämpligt.
Min erfarenhet är att ett fritt samhälle behöver olika röster och att det emellanåt kan kosta på att uttrycka bestämda åsikter av skilda slag......
De grupper som skriker efter ett totalitärt samhälle brukar oftast börja med att begära fullständig öppenhet........för att senare snabbt ändra sig.
Som Peter så riktigt skriver finns det randiga och rutiga skäl varför det ser ut som det gör och att förbjuda någon grupp brukar sällan gynna helheten,
Men har du goda välgrundade argument så spetsa din penna och sätt dem på pränt. Jag läser dem gärna.
Som jag ser det var ditt inlägg synnerligen grumligt.

Seobserver, du hade ett riktigt namn tidigare. Varför skaffade du ett anonymt användarkonto? Vore intressant att veta.

Fredrik du har ju inget efternamn eller GPS adress till din bostad så visst är du anonym ,-) oxså.
Lermaskering i ansiktet (vems det nu än är) och hjälm både visar och döljer.

Önskedrömmar och tilltro till uppgifter verkar vara viktigare än innehåll i forum, intressant.....men föga överraskande. Får mig att tänka på det klassiska tortyr experimentet, vit rock betyder makt....

Anders du får läsa på, ego skrev en fråga till seon som han sogfälligt undvikit att besvara, fråga honom om hans utveckling av hans grumliga grundfråga......det skulle kunna klara upp flera trådar på en gång.

Om jag läser tråden rätt igenom så får jag ju en känsla av att det finns flera exempel på att det är anonyma som saknar kompromissvilja, och såtillvida vill ha en totalitär lösning. Hemliga polisen är inte nåt jag omedelbart förknippar med rättsstaten heller.
Seon skrev ett förslag, inte för att han inte fattat forumreglerna, utan för att han tyckte att det fanns utrymme för förbättring. Han svarade så småningom med en kort summering av hur han uppfattat responsen och då blev han anklagad för att vara för diplomatisk. Jag inser inte egenvärdet i att ha en inställning som innebär att man inte lyssnar på andras argument.

Men jag är nog inte så totalitär av mig.

Anders

jag förmodar att det var snabbheten i ditt svar som fick dig att glömma det väsentliga vissa av de anonyma, för du drar väl inte alla över en kam......;-)

Trist att du skall svara för sean som hunnit starta flera trådar under tiden utan att utvecka sitt synsätt.
Men fackelkastare som han behöver sällan stanna för se på resultatet........att hålla grytorna kokande brukar vara den typens slogan.

Du har väl från början utvecklat din attityd i frågan och den är både vidsynt om än ej helt nöjd med sakernas tillstånd i det här ärendet. Men sådant är nu läget här, t o m, Christers inlägg tycker jag rörde vid de väsentligaste delarna.

Harald har fått berätta vad han anser om mitt sätt att fråga, så han skall slippa frågor från mig framledes.

Så för ordnings skull nu när Patric har positionerat sig, skattefogden ringer senare......kanske du Anders skall runda av för den här gången för jag tror ärligt talat att vi kommer inte så mycket längre den är gången. Allt brukar ha både fram och baksidor, det gäller bara att observera dem.

Vänligen

//J

Att lova att man inte ska skriva mer i en tråd brukar vara dumt, men i det här fallet kan jag ta den risken.
Jag skrev ju inte att alla anonyma gör på ett visst sätt, jag skrev att det finns flera exempel på anonyma som gör si. Men, helt rätt - jag tror jag genomgående i denna ältande tråd försökt skriva med förbehåll osv eftersom det just är så det är i verkligheten; alla anonyma gör inte lika, och alla som gör nåt särskilt, är inte anonyma, och nåt liknande kan säkert sägas om de ickeanonyma.

Jag är inte helt nöjd med sakernas förhållande, men jag påstår inte att en ändring i forumreglerna skulle göra mig nöjd, jag ser ju nackdelar även med anonymitetsförbud.

Pajoon pekade på ett intressant egenvärde i anonymitet som jag själv inte funderat över, men annars tycker jag ju att ickeanonymitet har flera, tidigare redovisade, fördelar. Så jag tycker faktiskt att man ska ha en god anledning för att vara anonym. Jag inser dock återigen, att det finns flera praktiska hinder för att administrera detta, och har ingen önskan om en förändring i forumreglerna.
Min närmast patologiska förmåga att se flera sidor av saker och riskera att snarare framstå som ambivalent än analytisk, tillåter mig alltså att ha en uppfattning om anonymitet i stort, som jag inte anser att man ska genomdriva fullt ut. Jag tycker dock att det är lika trevligt varje gång då ett inlägg kommer från någon vars identitet jag känner, eller möjligen skulle kunna känna till. Bara för att någon ifrågasätter detta kommer jag försvara den inställningen ytterligare i denna tråd.
Amen

Frågan har varit uppe tidigare, mitt svar är detsamma nu som då: När en person varit aktiv på forumet en längre tid, så man kunnat grunda sig en uppfattning om denne, tycker inte jag det spelar någon roll om personen valt att ange sitt namn eller inte.

Däremot inledningsvis känner i alla fall jag mig mer avvaktande gentemot en anonym person än om personen angett sitt namn. Trovärdighet, i meningen att personen menar vad den skriver, tar längre tid att bygga upp från anonym grund än om namnet getts. Så tror jag de flesta resonerar, utom möjligen de som valt att vara anonyma. Sen går det alltid att köra residuala anledningar som att person kan ha angett falskt namn etc.

Anonym bör en få vara, men det är inte kostnadsfritt inledningsvis.

Raskesven

Anonym bör en få vara, men det är inte kostnadsfritt inledningsvis.

Raskesven

Dessutom är man, för att behålla sin cred tvungen att låta bli vissa populära företeelser:

1. Kasta paj på Fredrik Sträng (och andra som vill synas).
2. Ensidigt hylla en viss tillverkare.
3. Bedriva hetskampanjer mot varumärken.

Men det finns ju så mycket annat att ägna sig åt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg