• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Flams, trams och räfst

tigertamjaren; sa:
Mitt syfte med den här tråden var INTE att spä på motsättningarna mellan faktaivrarna och de sociala ålarna ;) utan att MINSKA den. För jag menar att en sajt som Utsidan inte kan vara livskraftig utan både rena friluftsfakta OCH socialt pladder. För min del vore det en nåd om alla förstod och respekterade det.

That was it folks!

/ G

jag håller med Tigern.. i allt!!

(utom den där grejen med Elvis, Mork och Ford Prefect)
 
Rätta mig om jag har fel, men "Läs Nya" fungerar sisådär. Visst håller den bara reda på vad som skrivits sedan jag senast loggade in (alternativ tryckte lästa nya möjligen). Men om jag inte öppnar en tråd och sen 2 dagar senare trycker läs nya så kommer den ju inte upp.

så den är bara en halvdan funktion tycker jag.
 
Hela tråden på en enda sida!

Har just öppnat en ny tråd som tar upp den här utmärkta ideen:
millimeter; sa:
Det vore även schysst att kunna välja om man vill ha hela tråden på en enda lång sida istället för uppdelad. Då kan man rätt lätt söka efter specifika ord med webläsarens egen sökfunktion. Det jobbiga är ju egentligen att behöva klicka ny sida 15 ggr.

/Georg
 
tigertamjaren; sa:
Mitt syfte med den här tråden var INTE att spä på motsättningarna mellan faktaivrarna och de sociala ålarna ;) utan att MINSKA den. För jag menar att en sajt som Utsidan inte kan vara livskraftig utan både rena friluftsfakta OCH socialt pladder. För min del vore det en nåd om alla förstod och respekterade det.

För min del vore det en nåd om alla förstod och accepterade att alla kanske inte vill läsa de "sociala" inläggen och att det vore ytterst trevligt om de hölls på rätt plats (Fritt forum?) istället för att blandas in i "seriösa" trådar.
 
Jag tror det framgick av ditt första inlägg i den här tråden.

Problemet för dig är kanske att så många tycker annorlunda, samt att det är föremål för ett stort mått subjektivitet att avgöra vad som är OT och inte.
 
Med lite mer Seindfeld-klass på urspårningarna skulle jag vara helt nöjd, när flamset mer är inavlad sandlåda blir det lite tröttsamt.

(Loggar ur och springer) :)
 
Mezzner; sa:
Problemet för dig är kanske att så många tycker annorlunda

Hur många tycker annorlunda? De som skrivit i den här tråden, eller de som inte vågar ge sig till orda för de inte vill bli påhoppade av de som vill ha Utsidan som sin personliga lekstuga? Är det alltid de som gapar högst som skall få som de vill?

Jag har aldrig sett något forum dö på grund av hård moderering.

samt att det är föremål för ett stort mått subjektivitet att avgöra vad som är OT och inte.

Javisst, det är därför man alltid låter moderatorerna ha sista ordet. Om en moderator anser att något är OT så är det det. Inget tjafs om saken.
 
Visst det är säkert så att volymen av läsare och skribenter är två skilda saker.

Det är nog ändå så att det är de skrivna inläggen som bör räknas. De passiva läsarna har ju all möjlighet att påverka men väljer att avstå. Vidare är det väl så att om det finns en stor skara läsare, utöver det mindre antalet skribenter, så är det väl ändå ett tecken på att läsarna trivs i någon utsträckning.

Beträffande subjektiviteten så har jag väl inte klagat på moderatorerna, eller hur?
Jag tycker det är bra som det är, och jag har missförstått dig om det inte är så att vår uppfattning skiljer sig åt i det avseendet...
 
nermander; sa:
Hur många tycker annorlunda? De som skrivit i den här tråden, eller de som inte vågar ge sig till orda för de inte vill bli påhoppade av de som vill ha Utsidan som sin personliga lekstuga? Är det alltid de som gapar högst som skall få som de vill?

Men nu får du väl ändå ge dig. Om du när du får mothugg känner dig påhoppad så är det väldigt svårt att föra en debatt. Och om det är flera som sitter tysta i rädsla av att någon ska säga emot dem så får de gärna fortsätta det. En debatt består i att man för fram sina åsikter, inte att någon säger något, och sen håller alla med.

Och bara för att man vill ha ett visst mått av sociala inlägg så innebär det inte att man vill att Utsidan ska vara en lekstuga.

Nej fram, för lite mer sans, även i den här debatten.

mvh Christian
 
Utan att vilja trassla in mig djupare kan jag väl för balansens skull deklarera min ståndpunkt, som är att att det borde modereras hårdare när trådar glider iväg från ämnet. Sökbarheten i efterhand är viktig.

Och nu, tentaplugg...
 
chralm; sa:
Och bara för att man vill ha ett visst mått av sociala inlägg så innebär det inte att man vill att Utsidan ska vara en lekstuga.

Nej fram, för lite mer sans, även i den här debatten.

mvh Christian

joo.. men visst är det så.. det folk troligtvis retar sig på är när trådarna blir totalhavererade, ett par roliga inlägg med social anspelning är bara trevligt och skapar en familjär miljö..

det värsta är forum blir "snobbiga" där nybörjare behandlas som idioter för att dom inte ställer tillräckligt smarta frågor.. där man får sin tråd deletad för att man inte på ett korrekt sätt angivit trådnamn o.s.v.. snobbar e det tristaste som finns, nä fram för en schön och avslapnad miljö där många trivs och har kul men utan för den sakens skull att trådarna sabbas.. tittar man igenom hur många trådar som skapas per dag och sedan ser hur många som flamsas sönder och hur många som är seriösa så måste jag säga att det tramsas försvinnande lite här på utsidan om man jämför med många andra forum.. det här är ju trots allt inget vetenskapsforum för intelektuella snillen utan ett forum för alla frilufsare oavsett bakgrund..

kanske lite aktivare moderering när det springer iväg ibland.. men inte mykke.. lite mer än nu..
 
nermander; sa:
Mezzner; sa:
Problemet för dig är kanske att så många tycker annorlunda

Hur många tycker annorlunda? De som skrivit i den här tråden, eller de som inte vågar ge sig till orda för de inte vill bli påhoppade av de som vill ha Utsidan som sin personliga lekstuga? Är det alltid de som gapar högst som skall få som de vill?

Du har måhända ingen spegel i närheten Peter? Det är DU som gapar, du som nu har postat 8 inlägg i den här tråden, alla med samma innebörd! Vilka menar du är det som inte vågar yttra sig?

JAG sträckte ut en hand (till dig och andra) med den här tråden och yttrade en önskan om ömsesidig förståelse och respekt som innebär att vi bör försöka jämka samman våra olika intressen, hitta en balanspunkt. Jag upplever det som om du spottar i den handen. Och jag tycker dessutom att det är rätt ofint om jag ska vara ärlig. Den som därmed på ett mycket tydligt sätt har visat att han vill ha en personlig lekstuga där alla spelar efter hans pipa är faktiskt du.

JAG (och flera andra) vill som sagt försöka jämka samman våra intressen.

Jag hade hoppats slippa skriva mer i den här tråden, men du missar uppenbarligen inget tillfälle att utmåla mig och många andra här på Utsidan som egoistiska svin som förstör för alla andra (den stora massan). Jag ber dig nu återigen vänligt att sluta med det.

Den utsträckta handen finns där om du känner för det.

/ G