• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Flams, trams och räfst

Mezzner; sa:
Eller möjligen tvärtom...

Antar att du syftar på det jag skrev om rökare? Och det var ju precis det jag menade. Rökare hävdar att icke-rökare skall visa hänsyn mot rökarna och låta dem röka var och hur de vill...

Hänsyn skall vara ömsesidig, rökare får röka precis hur mycket de vill, bara de som vill slippa röken kan få göra det.

Och på samma sätt är det ju här, de som vill ha det sociala snacket får ha det hur mycket de vill, bara de som vill slippa det på ett enkelt sätt kan få göra det.
 
Fast här är det ju i huvudsak så att detta styrs av hur inläggen strömmar in. Den som inte trivs här har ju - som du själv påpekat - många andra forum att välja på. Det är omöjligt att påstå att andra forumister tar din tillvaro i anspråk. Med rökare är det ju så att man som icke-rökare blir utsatt oavsett om man vill eller inte, åtminstone på allmän plats.

Jag måste säga att jag tycker att det är lika trist att läsa exempelvis trådar som till en allt övervägande del består av två som på ett närmast rättshaveristiskt sätt träter om hur mountainbiking påverkar naturen. Men det innebär ju inte att jag vill förbjuda nån att försvara sin inskränkta uppfattning.

Utöver den autonoma utvecklingen på ett forum så står förstås moderatorerna för en del styrmedel. Rimligen så är resultatet en syntes av moderatorernas, forumägarnas och forumdeltagarnas önskemål. Forumdeltagarna kan inte styra över moderatorernas vilja och åtgärder, men moderatorerna kan inte tvinga fram trådar som ingen deltagare vill skriva i...

Jag gillar utsidan med dess fördelar och nackdelar, annars vore jag inte här. Jag känner mig därmed inte hotad i denna situation.
Om utveckling går mot torrare faktadebatt eller en alltför tramsig nivå; Fine!; då hänger jag nån annanstans eller gör nåt annat vettigt...

"Hänsyn skall vara ömsesidig, rökare får röka precis hur mycket de vill, bara de som vill slippa röken kan få göra det."

Jag kan inte tolka ditt inlägg annorlunda än att din idé om hänsyn är att tramsiga deltagare får tramsa hur mycket de vill bara de inte gör det på nåt forum som du får för dig att besöka.
Vi har därvidlag uppfattningar som skiljer sig åt.





[Ändrat av Mezzner 2005-02-28 kl 13:20]
 
Visst finns det andra forum, men vilka forum känner du till med friluftsliv som inriktning?

Jag vet MÅNGA forum som har "sociala diskussioner" som inriktning, men de som avhandlar specifika ämnesområden är tyvärr få.
 
Nu är det ju så att just denne del av Utsidans forum heter "fritt forum" och den behöver man ju inte läsa om man inte vill.

Men tydligen har alla i den här tråden iallafall ansett sig vilja läsa i fritt Forum, och jag antar gjort det av sin fria vilja.

så vad är problemet?
 
chralm; sa:
Nu är det ju så att just denne del av Utsidans forum heter "fritt forum" och den behöver man ju inte läsa om man inte vill.

Men tydligen har alla i den här tråden iallafall ansett sig vilja läsa i fritt Forum, och jag antar gjort det av sin fria vilja.

så vad är problemet?

jaaa.. nu e väl jag en av "tramsarna" så jag talar väl i egen sak.. men objektivt sätt så tycker väl "icke tramsarna" att tramset sprider sig från "fritt forum" till övriga trådar för att ibland totalkapa trådar.. jag tycker väl att de trådar som kapas ofta är så att säga färdiga eller att dom helt enkelt inte kommer längre, då blir det väl lite fritt fram för kapning och trams, jag säger inte att det e rätt eller fel men det e min bild av det iaf...
 
Men herregud.. Det är ju ett formum vi snackar om. Ett forum ska enligt min mening präglas av de medlemmar som ingår i det och det ska finnas tillräcklig takhöjd för både lite socialt svammel och skämtande. Annars kan man ju kanske ersätta det med en frilufts-faq där man samlar rena "fakta" om olika prylar och aktiviteter så slipper folk bli upprörda över människor som inbillar sig kunna ha skoj på en sådan seriös plats som utsidan.
 
Ett forum kännetecknas, i mina ögon, av att det är en plats där man för diskussioner uppdelat på ämnesområden. Det hör då till normalt netikett att just hålla sig till ämnet, och INTE spåra ur.

Det sociala snacket får gärna finnas kvar, men det bör hållas i sina egna trådar och inte infektera andra trådar. Eller ska vi avskaffa begreppet "off-topic"? Ska det vara ok att i en tråd om tält börja diskutera vad man ska äta till middag när man kommer hem från jobbet? Eller var skall gränsen dras?

Hur kul är det som tältspekulant att gå in en tråd om tält som är på 100 inlägg och upptäcka att bara de tre första handlar om tält och resten handlar om nåt annat?

Det är ju just detta man normalt har moderatorer till i ett forum: Att se till att diskussionerna förs på rätt plats.
 
det låter som om vi i grund och botten är ganska överens.

Socialt snack får finnas, på sin plats.

Problemet verkar snarare vara att dagens forumprogranvaror på så många sätt är underlägsna gamla tiders BBS-system (där man ofta på ett enkelt sätt kunde välja vilka grupper man ville läsa, och de höll reda på vem som läst vad).

mvh Christian
 
chralm; sa:
det låter som om vi i grund och botten är ganska överens.

Socialt snack får finnas, på sin plats.

Ja, precis, på så vis kan man välja om man vill läsa det eller inte. Men när det finns "överallt" så blir man tvungen att plöja det för att eventuellt hitta guldkornen.

Problemet verkar snarare vara att dagens forumprogranvaror på så många sätt är underlägsna gamla tiders BBS-system (där man ofta på ett enkelt sätt kunde välja vilka grupper man ville läsa, och de höll reda på vem som läst vad).

Ja, de här "klassiska" webforumen saknar tyvärr mycket av de funktionerna. Jag anser ju att några av de viktigaste funktionerna i ett forum är:
1. Det skall hålla reda på vad jag läst så jag slipper bläddra förbi det för att hitta det nya
2. Det skall tillåta mig att välja vilka ämnen jag vill läsa om
3. Man skall kunna flytta inlägg och trådar som blir off-topic (dels ska man som vanlig deltagare kunna göra det, och dels skall en moderator kunna göra det om man glömmer)

Utsidan har ju i alla fall funktionen "Läs nya", vilket är mer än många andra forum har.
 
Mitt syfte med den här tråden var INTE att spä på motsättningarna mellan faktaivrarna och de sociala ålarna ;) utan att MINSKA den. För jag menar att en sajt som Utsidan inte kan vara livskraftig utan både rena friluftsfakta OCH socialt pladder. För min del vore det en nåd om alla förstod och respekterade det.

That was it folks!

/ G