Mezzner du svävar på målet, tycker jag och uppenbart flera här på Utsidan.
Innehållet formas alltid av individer (för företags smygreklamen anmäler vi och oftast tas den bort).
Du hävdar altså om jag får tro dig rätt, att om ämnesexperten skriver under icke identifierbar signatur så är dennes inlägg, i dina ögon, mindre värda än om psykopaten skriver dem under ett påhittat namn, utan att lämna kontorsstolen, eller har jag nu missuppfattat dig igen?
Det är oxså intressant att du, har som jag läser det, svävar på vad det kan finnas för skäl, olika graderingar, av orsaken till att vissa väljer att vara anonyma......Det är ju den enskildes beslut.
I grundbulten vid registrering till Utsidan finns valet öppen eller anonym. Gilla det eller rösta med fötterna. För den vägen som seon (TS) gick har ju visat sig ohållbar.
Vänligen
//J
Det stämmer ju inte att smygreklam oftast tar bort. Jag kan inte uttala mig med statistisk grund - då jag förstås inte vet hur många inlägg som tas bort innan jag ser dem, men jag kan ju konstatera att det blir en hel del kvar. Ibland beror det enligt min bedömning på att det inte framgår vem som postat. Moderatorerna hinner inte läsa allt, utan en stor del av det som modereras gör detta genom att det anmäls. Beroende på om det är uppenbart om den som skirivit reklamen är part i målet eller ej så blir förstås bedömnningen annorlunda, bl a just p g a de gällande forumreglerna. Sen kan det ju diskuteras hur stort det problemet är, men jag ser ju inte detta som nåt positivt - oavsett omfattningen.
Det exempel om ämnesexperten och psykopaten du ger ovan är fel om du menar att det skulle vara min åsikt, eller finnas grund för detta i mina inlägg. (Det är ju i och för sig intressant att du identifierar skribenterna som det ena eller andra utan hänsyn till vad de egentligen skriver.) Men som jag uppfattar dig är ju
båda anonyma?
Jag har skrivit skäl till varför det finns fördelar med icke-anonymitet, och jag har framförallt skrivit varför det knappast är en rimlig lösning. Det faktum att det inte är rimligt gör dock inte att fördelarna med namngivna medlemmar inte finns där. I det här fallet är det praktiskt omöjligt att förbjuda anonymitet och det skulle dessutom vara negativit för dem som känner sig hotade av att uppge sina identiteter. Alltså kommer forumet att förbli anonymt, men det betyder likafullt att det som Seon ger exempel på kan vara en negativ effekt. (Jag tycker nämligen det stämmer att av de som skriver mycket kritiska inlägg som gränsar till personangrepp, så är flertalet anonyma.)
Här får man alltså ta det onda med det goda, och om det verkar som om jag kategoriskt förespråkar ett ickeanonymt forum så beror det väl bara på att det är mina argument för ickeanonymitet som angripits. Jag har inget problem med att andra tycker annorlunda, men svarar när jag feltolkas eller det läggs åsikter på mig som jag adrig uttryckt. Sen blir jag alltid lite less på de som blandar åsikter med fakta, och har svårt för att förstå att man kan tycka olika i vissa frågor. Vissa saker är helt enkelt rationella eller möjliga att skriva objektiva saker om, medan andra är personliga, subjektiva åsiktsyttringar. (Ett exempel för säkerhets skull; är den tråd som handlar om vilken nivå på risker som man kan anse som lämplig vid klättring.)
Vad jag påstått och påstår om fördelen med att ett inlägg är skrivet ickeanonymt är att den som skriver det får stå för vad han skrivit vilket jag tycker är konsekvent och rättvist, samt att det inte skulle gå att registrera flera eller "falska" users av den som önskar det.
(I dag finns det förvisso t o m namngivna medlemmar som troligen av misstag registrerat sig flera gånger... men det kanske spelar mindre roll.)
Vidare finns det ju inlägg som inte är argumentativa och där identiteten kan ha betydelse. Som ovan nämnts är det förstås något som varje skribent själv får värdera.
Du tycker att jag svävar på målet och det får du förstås tycka. Kanske har det att göra med att jag tidigt uttryckt både för och nackdelar med ickeanonymitet.
Om "Seons väg" är ohållbar tycker jag dock inte att tråden visat, men däremot att den är ogörbar.