Friluftsartiklars kvalitet

Martin Fjäderlätt;382062 sa:
Men eftersom det kräver "lite jobb" att hitta rätt så struntar vi ju i det, och köper det som är nyast och som ger bäst köpupplevelse och status. Därför kräver till exempel moderna spishällar instruktionsbok när man ska sätta på den stora plattan och steka falukorv.

Sant, men i första hand när det gäller funktion. Ta jackan jag nämnde i första inlägget, tex. Valde den för att den var enkel, saknade massa detaljer o funktioner som jag inte ville ha. Lite fick jag leta. Men jag kan inte bedöma hur länge något kommer att hålla när jag köper dem, nästan oavsett hur mycket jag undersöker saken på förhand. Hur ska man kunna veta tex hur länge ett membran orkar eller en sula sitter fast? Recensioner menar jag, i enlighet med flera andra inlägg, ger begränsad hjälp.

... men jag kan inte bedöma hur länge något kommer att hålla när jag köper dem, nästan oavsett hur mycket jag undersöker saken på förhand. Hur ska man kunna veta tex hur länge ett membran orkar eller en sula sitter fast?

Sant. Vissa saker är omöjliga även för den påläste konsumenten att bedöma. Och det är där viljan att reklamera kommer in. Reklamera mera!

Ryggsäckarnas Belgien blue: Bergans Alpinist med "Världens mest avancerade bärsystem" , 4,3 kg opackad !! Jämför detta med Haglöfs Alaska 1100 gram.

Lustigt hur de gamla ramsäckarna blir lättare och lättare ju längre tiden går. ;)
Åtminstone 90-talsvarianten av Alaska, som ju bara var en hjälpligt uppdaterad version, vägde faktiskt nästan 4 kg.

Jag bär dessutom mycket hellre en modern säck på 1000 gram än en så gammal på 2 kg. Den moderna kanske blir obekväm när man packar över 15 kg, men den gamla är ju obekväm redan när den är tom. Gamla obekväma Haglöfs-ryggor har ju de flesta som gjort lumpen burit omkring på. Allt var inte bättre förr.

Martin har rátt: förr ville folk ha rediga och gedigna prylar, medan det nu ska det var lätta och ynkliga grejer som inte är nâtt att hàlla i när det stormar. Man accepterar att fjösgrejerna hàller en säsong och köper nytt och ännu lättare etc.
Förr lâg "lâng Hâllbarhet" i de övre regionerna vad gáller prioritet nár man investerade i en dyr apparat eller annan pryl; sà icke lángre.

Det var bättre förr

He he, håller helt med. Jag har bara råkat ut för ett riktigt utrustningshaveri och det var (gissa!) en modern lättviktspryl, närmare bestämt en ryggsäck som helt enkelt sprack upp där andra ryggsäckar har hållit.

Apropå leverantörer:

Mina lundhagare fick nya skodelar och helt renoverade skaft och det kostade mig bara ngn femhundring...klart nöjd både med kvalitet och bemötande. En lite plastflärp på ett av mina tält gick sönder i hård vind. HB fixade det gratis med returnerande post. Tältet var 5 år gammalt...

Har nu ett ITAB-ställ som är inne på tredje året. Börjar bli lite slitet men i förhållande till priset är jag nöjd. Mitt gamla HH i Nyfil som var ett lyxställ på 70-talet står sig fortfarande. Men...det har ju inte använts särskilt många ggr de senaste 25 åren...
//J

Ryggsäckarnas Belgien blue: Bergans Alpinist med "Världens mest avancerade bärsystem" , 4,3 kg opackad !!

Bergans har vettiga ryggsäckar och även lättare sådana t ex Helium på ca 50 L och 1100 gram. Bergans Alpinist är givetvis lite overkill för de flesta användare men för rätt användning kan det vara ett bra verktyg.

Utbudet är stort idag och svårigheten är att bestämma sig för vad som är vettigt att ta med sig och sedan att lära sig hur man använder prylen optimalt.

En seriös tillverkare har inte råd med för mycket reklamationer. Därför är reklamationer ett utmärkt sätt att driva på utvecklingen.

Thure

Sant. Vissa saker är omöjliga även för den påläste konsumenten att bedöma. Och det är där viljan att reklamera kommer in. Reklamera mera!

Lustigt hur de gamla ramsäckarna blir lättare och lättare ju längre tiden går. ;)
Åtminstone 90-talsvarianten av Alaska, som ju bara var en hjälpligt uppdaterad version, vägde faktiskt nästan 4 kg.

Jag bär dessutom mycket hellre en modern säck på 1000 gram än en så gammal på 2 kg. Den moderna kanske blir obekväm när man packar över 15 kg, men den gamla är ju obekväm redan när den är tom. Gamla obekväma Haglöfs-ryggor har ju de flesta som gjort lumpen burit omkring på. Allt var inte bättre förr.

Våga inte ge dej på min älskade alaskasäck!

Nu är jag visserligen inte den som går på Stadium eller liknande men i varje fall.
Om vi bara pratar om att saker ska hålla så har allt en begränsad hållbarhet om de används som de ska och under de förhållanden de skapades för. Jag behöver inte en fickkniv med 128 olika funktioner, å andra sidan lär fickkniven hålla, mycket av det jag handlar har också (nu när jag har funderat mer på det här) med komfort att göra.
Jag har köpt en ny flytväst, den dras på som en tröja och kändes genast bra. Det gör den fortfarande för övrigt, det har väl gått sisådär 6 veckor sedan jag köpte den. Den har en jäkla massa finesser jag förmodligen aldrig lär använda och som jag fick utbildning på i affären. Det samma har gällt skor. Jag KAN köpa billiga skor, efter ett halvår har jag trampat ner och sönder dem så pass att jag vill kasta dem i väggen. Ett par av mina vandringsdojjor har hållit i två år av mer eller mindre kontinuerlig användning och är fortfarande stabila i bakkappan. I vissa fall köper jag mig alltså lika gärna komfort som jag köper mig kvalitet. Det tog lång tid att gå in de där vandringsdojjorna men nu försvarar jag dem med mitt liv. På ett ungefär.
Saker och ting pajar. Jag blir sur om det dyra går sönder på kort tid men jag har bråkat tills jag har fått som jag vill ha det (för det mesta). Kvalitet behöver inte handla om att något står och går tjugo år från och med nu, utan också att det känns skönt att gå i, bära etc. Detta sagt innebär inte att man ska förakta hantverket i en träeka och ska man ut och resa etc., betalar det sig att göra upp en lista över vad man behöver i termer av finesser och vad man inte behöver (någon nämnde det tidigare) och sedan leta utifrån listan. Behöver man inte en massa mojänger på en rygga borde man kunna hitta en utan även om det krävs att man letar som någon annan också påpekade.

Lite som sammanfattning kan man alltså säga att vi konsumenter får skylla oss själva för dålig hållbarhet eftersom vi efterfrågar andra egenskaper hos produkterna, att man får göra sitt bästa att hitta rätt genom att göra grundligt förarbete före köp och att man måste reklamera (ännu) mera. Bara att köra på då... Och förstås att det mesta var bättre förr, kanske. Men inte säkert.

Det måste vara tyget som börjar bli slitet ;)

Grejen med att vara i skogen eller till fjälls är att det skall vara skillnad mot att vara hemma
En skogs, fjälltur utan umbäranden är ingen skogs/fjälltur. Har man 15 - 30 kg på axlarna så känns det. Alaskan är en utmärkt säck att bära tunga bördor med utan gele i bärremmarna.
Den har också fördelen med sig att den faktiskt håller år ut och år in.

Allt kanske inte var bättre förr, men nästan.................... ;)

Det måste vara tyget som börjar bli slitet ;)

Grejen med att vara i skogen eller till fjälls är att det skall vara skillnad mot att vara hemma
En skogs, fjälltur utan umbäranden är ingen skogs/fjälltur. Har man 15 - 30 kg på axlarna så känns det. Alaskan är en utmärkt säck att bära tunga bördor med utan gele i bärremmarna.
Den har också fördelen med sig att den faktiskt håller år ut och år in.

Allt kanske inte var bättre förr, men nästan.................... ;)

Och en tur utan umbäranden är semester för en kroppsarbetare. Om man inte söker äventyr vill säga, då är det mer åt 'Do or die'-hållet. Inte att förfarliga nåt löjligt enkelt...

peter

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg