Friluftsartiklars kvalitet

De va bättre förr i tiden !
Då frågade en skogsvandrare med päronryggsäck, om man hade en snus, nu står det en 25000 kronorsutrustad tönt o skakar ( ofta i fula shorts, o genomsura dyra kängor) o undrar om man kan få låna batterier till Gps:en, för man hittar inte hem till bilen....(mamma) ?
Näe, kom ut ur garderoberna ( va faan står ni där för ?) ni Alaskaryggsäcksägare, fjällrävenägare
och berätta för era i köpdjungeln vilsna bröder.
Det finns historier om vad ryggsäckarna fraktat genom åren till fjälls o skogs.
Bomullstält dubbla, renskinn, fotogenkök, grytor, ollar (tröjor), alltid rejäla grejor, inget smäck som blåser bort så fort SMHI säger: svag vind på kalfjället, bla bla ....
Första ryggsäcken var en päronryggsäck, jag snodde två svampar från morsan i badrummet, för att ha under axelremmarna, det funkade finfint, GELE, Bah ! vilket bjäfs !

Man kan inte tro de e sant för fanken när man ser de moderna skräpet i sportbutikerna står
och ler mot en som en billig skurborste på TEMPO.
Usch o tvi !

De va bättre förr i tiden !
Då frågade en skogsvandrare med päronryggsäck, om man hade en snus, nu står det en 25000 kronorsutrustad tönt o skakar ( ofta i fula shorts, o genomsura dyra kängor) o undrar om man kan få låna batterier till Gps:en, för man hittar inte hem till bilen....(mamma) ?
Näe, kom ut ur garderoberna ( va faan står ni där för ?) ni Alaskaryggsäcksägare, fjällrävenägare
och berätta för era i köpdjungeln vilsna bröder.
Det finns historier om vad ryggsäckarna fraktat genom åren till fjälls o skogs.
Bomullstält dubbla, renskinn, fotogenkök, grytor, ollar (tröjor), alltid rejäla grejor, inget smäck som blåser bort så fort SMHI säger: svag vind på kalfjället, bla bla ....
Första ryggsäcken var en päronryggsäck, jag snodde två svampar från morsan i badrummet, för att ha under axelremmarna, det funkade finfint, GELE, Bah ! vilket bjäfs !

Man kan inte tro de e sant för fanken när man ser de moderna skräpet i sportbutikerna står
och ler mot en som en billig skurborste på TEMPO.
Usch o tvi !

Uppdatering...

Tja, frysande 37 000 kr utrustade töntar

brukar ha våta jeans på sig när de fått batteritorsk....
Min kamrat lyckades få sin rygga stulen på jvgstn efter hemkomst. Som tur var hade han postat filmerna från turen, så minnesstödet finns ju kvar.
Men han gladde sig inte åt att behöva börja om från början igen...
Själv har jag lagt märket till att nya prylar är konstruerade med inbyggda svagheter. Ungefär som Hasselblads magasin.
Givetvis höll päronsäckarna länge, man bar dem precis så länge som det behövdes. Jag slängde tre häromåret, de hade säkert klarat trettio år till....
Gamla fjällskidor med delade stålkanter, snöbrytartopp på brättet och Kandaharbindningar med låg fästpunkt höll bättre kvar skidorna på åkarens fötter än underbenen var konstruerade för, det gör ont och tar tid att läka om man har flax... Själv har jag sett komplicerade benbrott av dylikt gammalt och det är enbart obra. Med låga fästpunkten lämnad hemma håller de där 70 år gamla laggarna för många vinterurer till. Bara man hittar tjära till bottenboningen.
Antika stavar i bambu med jättetrugor är fortfarande svårslagna på höstsnö, Har ni prövar i djup lössnö med moderna 5 cm plasttrugor?
Men somligt gammalt som kök och ullundisar-strumpor står sig mycket väl i jämförelse med nypåfund.
Dylikt uråldrigt som rökt bog och torkad fisk är fortfarande oslagbart gott ute jämfört med sågspånssmakande fystorkade påsar. Jo jag vet att vissa hävdar att det är godast med.....men har de prövat alternativen?
En bra blandning har väl de flesta i sin packning och så bör det väl vara.
Men min kompis han kommer att se ut som en pinky på nästa tur....;-) såvida han inte passerar ett lämpligt återbruk först.
Vi får se vad som händer.
//J

Varumärken (Fjällräven, Haglöfs m.f.) köps upp och drivs vidare av stora drakar, där vinstintresse är prioritet nummer ett. Det förändrar givetvis dessa varumärken, det behöver inte göra dom mindre attraktiva eller nytänkande men jag tror att tryggheten i varumärket försvinner.

På 400-talet (f.Kr) stansade i stort sett alla grekiska póleis egna silvermynt, men i kristider så devalverade många sina mynt, Aten var den enda som aldrig gjorde detta och det gav dom ett oerhört bra rykte och bidrog till deras framgång.

Varumärken idag styrs också oftast av ett gäng män i övre medelåldern som egentligen inte är ute efter att tillverka den allra bästa jackan eller den mest hållbara, komfortabla ryggsäcken (Detta antagligen ett sidomål för t.ex. Haglöfs ägare men inte för familjen Haglöfs som startade företaget).

Dessa herrars uppgift och mål är att få en bunt sedlar att bli två buntar sedlar. Hur man sedan åstadkommer detta behöver numera inte nödvändigtvis ha något att göra med kvalitet, eftersom vi numer lever i ett informationssamhälle så är det helt enkelt fullt möjligt att sälja usla produkter till överpriser med rätt PR-strategi kan du faktiskt till och med sälja usla produkter och få nöjda kunder, huruvida detta är en långsiktig strategi eller ej är en annan sak men i kris så tvekade varken dom styrande på 400-talet eller dom styrande idag på att devalvera sina mynt eller skära in på tillverkningskostnader för att försöka tjäna en liten slant, kortsiktigt.

Jag har störst grundförtroende för enskilda firmor som drivs av ett par eldsjälar. Jag är alltid skeptisk till företag som ägs av stora drakar. Titta på The North Face, dom var förvisso inte ett litet företag men efter uppköp av gigant så lämnade många eldsjälar företaget och friluftsmänniskor har kunnat skåda ett sjunkande skepp medans ekonomiska analytiker och svensson haft fortsatt förtroende för företaget.

päeng;382242 sa:
Våga inte ge dej på min älskade alaskasäck!

Det är lugnt, jag ger mig på min farsas säck istället. Den är en sån där jättejättefin och hederlig variant från 80-talet. Den väger säkert under 300 gram. Gulligulligull.
Och min lycka när jag köpte min Vulcan och slapp låna min pappas Alaska är ju bara ren konsumtionshysteri.
(för säkerhets skull: ;) )

Varumärken (Fjällräven, Haglöfs m.f.) köps upp och drivs vidare av stora drakar, där vinstintresse är prioritet nummer ett.

Nu ska vi inte dra alla äpplen över samma kam. Haglöfs är uppköpt, men Fjällräven är en "stor drake" som ägs och drivs av familjen Nordin (med grundaren och eldsjälen Åke som koncernchef) och som köper upp andra varumärken. Är det fint eller fult när det lilla familjeägda friluftsföretaget går så bra att det kan köpa andra friluftsföretag? Måste man gå med förlust för att vara fin?

Eller kan man tänka sig att man fokuserar på produkterna och inte ägarstrukturen när vi avgör vilka som är bra eller dåliga?

Senast ändrad:
Nu ska vi inte dra alla äpplen över samma kam. Haglöfs är uppköpt, men Fjällräven är en "stor drake" som ägs och drivs av familjen Nordin (med grundaren och eldsjälen Åke som koncernchef) och som köper upp andra varumärken. Är det fint eller fult när det lilla familjeägda friluftsföretaget går så bra att det kan köpa andra friluftsföretag? Måste man gå med förlust för att vara fin?

Eller kan man tänka sig att man fokuserar på produkterna och inte ägarstrukturen när vi avgör vilka som är bra eller dåliga?[/QUOTE]

Jag tror att ägarstrukturen och produktionsnivå generellt säger mycket om företaget och dess produkter. Jag tror att en storskalig produktion kan vara svår att hålla ihop, att det till slut blir "fel", till skillnad från ett litet företag.

Så att små företag som blir stora, som t.ex. fjällräven förändras till det sämre rent kvalitetsmässigt tycker jag är mer regel än undantag, fjällräven är väl ett perfekt exempel på detta, även om det fortfarande har samma ägare. Jag gillar fjällräven, men vad jag har läst så var det bättre kvalitet förr och mer inovativa prylar som går sönder lättare nuförtiden.

En liten kommentar

Ni som hyllar den fantastiska hållbarheten på gamla 70-talsprylar, har ni tänkt på att alla de exemplar som gick sönder är slängda och glömda sedan länge och inte längre är åtkomliga för er bedömning? Ett litet bias där som man säger i forskningssammanhang. Men föralldel, jag är böjd att hålla med om att målgruppen för friluftsprylar förmodligen ser väsentligt annorlunda ut idag där en mindre del faktiskt sliter ordentligt på grejerna och den stora massan nog är rätt nöjd med hållbarheten och gärna köper samma märke igen. Marknaden är bra på att tillgodose våra behov och om det är detta som de flesta efterfrågar är det vad vi får.

Det är helt klart att den nya högteknologiska friluftsutrustningen håller sämre. Ett regnställ i galon har i princip obegränsad hållbarhet men ett i goretex eller annat membran måste bytas ofta för att garanterat hålla torrt. (Vad har hänt med "livstidgarantin" som goretex stoltserade med förr?)

Sedan undrar jag hur ni kan tala så väl om Fjällräven. Deras produkter har inget i naturen att göra. Jag har fört upp dem på min "svarta lista" efter bland annat ett tält som behövde reklameras tre gånger innan det blev tillräckligt helt, ett par vandrarskor där snörena nästan ätit sig igenom öglorna efter en veckas vandring, ett par sandaler där knäppningen bara höll några månader....

Det är helt klart att den nya högteknologiska friluftsutrustningen håller sämre. Ett regnställ i galon har i princip obegränsad hållbarhet men ett i goretex eller annat membran måste bytas ofta för att garanterat hålla torrt. (Vad har hänt med "livstidgarantin" som goretex stoltserade med förr?)

Sedan undrar jag hur ni kan tala så väl om Fjällräven. Deras produkter har inget i naturen att göra. Jag har fört upp dem på min "svarta lista" efter bland annat ett tält som behövde reklameras tre gånger innan det blev tillräckligt helt, ett par vandrarskor där snörena nästan ätit sig igenom öglorna efter en veckas vandring, ett par sandaler där knäppningen bara höll några månader....

Tråkigt att det blivit så, förr på 70-talet när de tillverkade i svedala så höll grejorna, jag vet jag har
två tält ,två vattenpåsar, tre ryggsäckar + olika tillbehör, allt håller tätt o funkar fortfarande.

Finns det någon sådan kvalite idag att köpa ?, och isåfall var ?

(Vad har hänt med "livstidgarantin" som goretex stoltserade med förr?)

Den finns fortfarande, men det är ju i sin tur klädtillverkaren som ger garanti mot kunden. Vill Klättermusen bara ge 2 år på membranet så är det upp till dom och då kan man låta bli att köpa deras kläder.

Åtminstone Arc'teryx skriver på sin hemsida att dom har livstids garanti på sina kläder (inte vanligt slitage då alltså).

Jag är född på sjuttiotalet så jag har ingen aning om det finns något som kan hålla en livstid eller i mer än i över trettio år.
Jag har haft samma jacka från Norröna i fem år och den håller, och jag är nöjd med den. Den har skickats på tejpning en gång, det gick på garantin, det var på små ställen tejpningen hade släppt, max en halv centimeter på det värsta stället. Jag vet inte om jag förväntar mig att saker ska hålla i en livstid om man ska använda jackor etc., så intensivt att det är menat. Däremot finns det kanske märken som man får så dåliga erfarenheter att man undviker.

Den Norröna-jackan har tjänat in vad jag har lagt ut per år i jackor tidigare men som jag inte har trivts i. Förutom tejpningen har den klarat vandring, kajak och diverse annat och ser rätt ny ut, lite noppig på ryggen efter ryggsäck.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg