Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp

Till slut når man en gräns när man inte kan optimera mera. För mig gäller det med köken och sovsäckarna. Har svårt att se att jag skulle kunna hitta bättre och mer passande än det jag har. Med köken plockar jag de delar i skåpet jag behöver för just den turen. Ofta blir det enkla variationer och inga delar var speciellt dyra i inköp. Kokkärlet på senaste vandringen var locket på en jag köpt på Dollarstore för 100:-. Lagom liten och lätt. Och skönt också att inte behöva va så rädd för att förstöra den heller. Brännare har jag två fire maple och en BRS2000, ibland spritkök för det kan va kul.

Men det är roligt att handla saker, men blev mer förr, nu är jag mer eller mindre färdigoptimerad verkar det som.

Hmm, nu har Le Troglodyte tagit med annat än vandring, så det börjar bli lite missvisande jämförelser. Då får jag väl deklarera lite skid- och skridskoprylar, för åtminstone när det gäller skidor kan jag nog vara lite av en prylgalning.

Skidor (alpina) är enda sortens utrustning jag inte slitit ut "en i taget", utan bytt upp mig i takt med materialutvecklingen, som varit dramatisk under min livstid. Jag var nog bland de första att hoppa på Dynastars (då!) innovativa "omesoft"-modeller och senare Salomons första trevande carvingskidor. Men jag började hyra så småningom - just för att kunna hänga med den snabba utvecklingen, för att flygfrakt till Alperna kostade nästan lika mycket som hyra, för att slippa väntan vid bagagebandet och oron att något ska hända med de skidorna, för att det var roligare att kunna testa många olika, och såklart för att jag vill kunna växla mellan toppturer, lössnö och piståkning med familjen, och då slippa kompromissa med skidvalet.

I vintras blev jag dock så blixtförälskad i ett par hyrda skidor, att jag bara var "tvungen" att köpa dem efteråt, fast jag egentligen inte har råd, ens med det nedsatta priset 😁 .

Pjäxorna beskriver en motsatt kurva - med mina knepiga fötter håller jag mig krampaktigt till mina uråldriga beprövade, för jag vet hur mycket felköp och avancerat meckande det krävs för att något till slut ska passa. Urvalet av mer avancerade pjäxor i storlek 37 som jag kan prova IRL i Skåne är inte heller imponerande. Men nu börjar läget bli akut, de gamla faller sönder närsomhelst och de jag nu sneglar på kommer att svida i plånboken. Har lyckats skjuta upp beslutet till nästa säsong.

Skidkläder behandlas mer i linje med det jag skrivit om vandringsgrejor. Jag har först nu lyckats slita ut de halvbilliga skidbyxor från Stadium, som var min stora "satsning" på sent 70-tal, efter fattiga studenttidens hemmaimpregnerade M90. Stadiumbyxornas ersättare är förra vinterns bästa loppisfynd, samma med den hyfsat "avancerade" trelagersjackan, som jag också använder till skridskoåkning.

Mellan- och innerlager är som för vandring - mest loppisfyndad merinoull och M90-tröjan.

Värsta loppisfyndet alla kategorier är Marmots sanslöst välgjorda Goretex-skalhandskar med löstagbar innerhandske och outslitligt läder på greppsidan, som kostar dryga två tusenlappar i nyskick. Måste bara skryta med det :)

I vintras blev jag så pass kraftigt mobbad av åkkompisarna, att jag efter alldeles för många år äntligen bytt till löshälsskridskor - vilket var ett dramatiskt lyft för åkglädjen. De gamla grillorna är kvar i skrubben för att lånas ut till prova på-sugna med vanliga kängor. Både de "nya" skridskorna och de tillhörande pjäxorna köptes begagnade, men ej på loppis. Kommer nog att hålla livet ut.

NU tror jag jag har har allt jag behöver tills jag dör, förutom kanske nya skidpjäxor då :)

HeHe, när det gäller Alpint. Har haft några sköna carvingskidor i många år, passar för min åkning med mkt svängar. Tagit hand om dom och fixat skavanker, vallar, lagar belag & slipar kanter. Bryr mig inte om marknadsföringen om dom senaste wonderRockets. --- Har några sköna pjäxor som sitter bra. Kör alltid med regnbrallor och någon friluftsjacka. Annars normala kläder och pissar på all reklam. Synd bara att Alpint blivit ohemult dyrt nuförtiden. Snart inte prisvärt längre. :):cool:

Jag fattar!
Jag har lite karaktär och disciplin när det gäller reor...som tur är. Jag har blivit bättre på att köpa saker när jag behöver...har fått höra en och annan gång att "det kanske är dags med något nytt", då jag använder trasiga/utslitna saker.

Jag har rätt dålig karaktär när det gäller reor.. En av mina favoritjackor, en Norröna Svalbard Börge Ousland köpte jag t ex på outlet för 2000 kr, den har jag använt mycket och börjar som sagt vara ihoplappad. Jag skulle dock aldrig betala nypriset som jag ser är 10000+ nu för den. Hutlöst. :)
Men min bättre hälft har belagt mig med förbud att köpa fler jackor, men ibland är det för svårt att motstå frestelsen.

Hmm, nu har Le Troglodyte tagit med annat än vandring, så det börjar bli lite missvisande jämförelser. Då får jag väl deklarera lite skid- och skridskoprylar, för åtminstone när det gäller skidor kan jag nog vara lite av en prylgalning.

Skidor (alpina) är enda sortens utrustning jag inte slitit ut "en i taget", utan bytt upp mig i takt med materialutvecklingen, som varit dramatisk under min livstid. Jag var nog bland de första att hoppa på Dynastars (då!) innovativa "omesoft"-modeller och senare Salomons första trevande carvingskidor. Men jag började hyra så småningom - just för att kunna hänga med den snabba utvecklingen, för att flygfrakt till Alperna kostade nästan lika mycket som hyra, för att slippa väntan vid bagagebandet och oron att något ska hända med de skidorna, för att det var roligare att kunna testa många olika, och såklart för att jag vill kunna växla mellan toppturer, lössnö och piståkning med familjen, och då slippa kompromissa med skidvalet.

I vintras blev jag dock så blixtförälskad i ett par hyrda skidor, att jag bara var "tvungen" att köpa dem efteråt, fast jag egentligen inte har råd, ens med det nedsatta priset 😁 .

Pjäxorna beskriver en motsatt kurva - med mina knepiga fötter håller jag mig krampaktigt till mina uråldriga beprövade, för jag vet hur mycket felköp och avancerat meckande det krävs för att något till slut ska passa. Urvalet av mer avancerade pjäxor i storlek 37 som jag kan prova IRL i Skåne är inte heller imponerande. Men nu börjar läget bli akut, de gamla faller sönder närsomhelst och de jag nu sneglar på kommer att svida i plånboken. Har lyckats skjuta upp beslutet till nästa säsong.

Skidkläder behandlas mer i linje med det jag skrivit om vandringsgrejor. Jag har först nu lyckats slita ut de halvbilliga skidbyxor från Stadium, som var min stora "satsning" på sent 70-tal, efter fattiga studenttidens hemmaimpregnerade M90. Stadiumbyxornas ersättare är förra vinterns bästa loppisfynd, samma med den hyfsat "avancerade" trelagersjackan, som jag också använder till skridskoåkning.

Mellan- och innerlager är som för vandring - mest loppisfyndad merinoull och M90-tröjan.

Värsta loppisfyndet alla kategorier är Marmots sanslöst välgjorda Goretex-skalhandskar med löstagbar innerhandske och outslitligt läder på greppsidan, som kostar dryga två tusenlappar i nyskick. Måste bara skryta med det :)

I vintras blev jag så pass kraftigt mobbad av åkkompisarna, att jag efter alldeles för många år äntligen bytt till löshälsskridskor - vilket var ett dramatiskt lyft för åkglädjen. De gamla grillorna är kvar i skrubben för att lånas ut till prova på-sugna med vanliga kängor. Både de "nya" skridskorna och de tillhörande pjäxorna köptes begagnade, men ej på loppis. Kommer nog att hålla livet ut.

NU tror jag jag har har allt jag behöver tills jag dör, förutom kanske nya skidpjäxor då :)

Det kändes lite svårt att bara plocka ut vandringsprylarna. Jag använder det mesta för allehanda aktiviteter där vandringen bara är en del. För mig går det också i perioder; när jag bodde i Jokkmokk blev det många kortare turer och helgvandringar. Dessförinnan under 20 år mer traditionella fjällvandringar. Nu är jag mer i en cykelperiod och har precis varit ut på en bikepackingtur, men håller precis på packa för en tur till Gotland med fotofokus. När det gäller alpinutrustning har jag som gammal alpin/puckelåkare bra kontakter i hemstaden och har kunnat få bra deals på utrustning. Men jag har numera inga behov av att byta ofta. Pjäxor däremot är ju som sagt en annan sak.. :)

HeHe, när det gäller Alpint. Har haft några sköna carvingskidor i många år, passar för min åkning med mkt svängar. Tagit hand om dom och fixat skavanker, vallar, lagar belag & slipar kanter. Bryr mig inte om marknadsföringen om dom senaste wonderRockets. --- Har några sköna pjäxor som sitter bra. Kör alltid med regnbrallor och någon friluftsjacka. Annars normala kläder och pissar på all reklam. Synd bara att Alpint blivit ohemult dyrt nuförtiden. Snart inte prisvärt längre. :):cool:
Säg inte att du inte testat rockerskidor. Det var faktiskt en uppenbarelse, men då får de inte vara för "snälla". Det var ett par sådana jag satsade min fattigpension på i vintras, ;)

Ja nu illustrerade ni ju tydligt min kommentar tidigare om att "riktigt dyrt blir det först när man börjar köpa olika prylar för olika användningsområden." :)
När du väl hittat den där optimala vandringsjackan som kommer hålla en evighet så börjar du ju istället fundera på om du inte behöver en jacka som är mer anpassad för turskidor. Och en för cykel. Och hundpromenader. Och...

Ja nu illustrerade ni ju tydligt min kommentar tidigare om att "riktigt dyrt blir det först när man börjar köpa olika prylar för olika användningsområden." :)
När du väl hittat den där optimala vandringsjackan som kommer hålla en evighet så börjar du ju istället fundera på om du inte behöver en jacka som är mer anpassad för turskidor. Och en för cykel. Och hundpromenader. Och...
Fast just kläder har så pass generella kravspec för nästan allt "friluftsliv", att det är på det området jag lyckas bäst (om än inte helt, jfr mina jack-bryderier) med att hålla mig till "en ska funka till allt".

Jag åker skidor, skridskor, vandrar och klättrar i samma klädlager, skillnaden är bara antalet värmeisolerande skikt.
Den tunna Montanejackan och mina ordinarie vattentäta byxor har jag faktiskt åkt både skidor och skridskor i, även om jag också haft "riktiga" skidbyxor (ofodrade, så samma skiktuppbyggnad innanför). Tycker fortfarande det vore idealet med så smidiga och lätta skal, särskilt när man plurrat :p. Men de är ju ömtåliga och jag vill spara dem till främst vandring, där vikten verkligen spelar roll.

Skridskor kommer jag nog att fortsätta åka i de tunna skalen, men "riktiga" skidbyxor och en väldigt bra trelagersjacka (fast ingen dedikerad skidjacka) har jag nu fyndat på loppis :).

I Stockholm har jag handlat en hel del till nedsatt pris på Alewalds på Kunsgatan. Inte vanliga butiken, utan outleten närmare Vasagatan. Det har uteslutande varit kläder jag köpt där.
Jag har ett par vandringsbyxor, inköpta 2017, Ett par Pinewood Caribou som jag kan göra till shorts. De har i år reparerats och jag funderade på att skaffa ett par nya byxor. Jag kollade därför vad markanden hade att erbjuda och blev lite avskräckt när ett par byxor i stora friluftsbutiker kostade 2400 kr. Ganska mycket pengar i mina ögon.
Reparation, som min kära hustru gjorde, var det som behövdes, och mina byxor kommer att leva ett tag till. Tror jag köpte de på Alewalds för 600 kr.
Såg även nu (på Pinewodds hemsida) att Pinewood har byxor som inte kostar skjortan.
Mitt Merionunderställ köpte jag där också, tror jag betalade 600 kr för ett helt set.

Jag går i shorts från April till November så jag sliter inte så mycket på de andra kläderna. Men de Lundhags shortsen har tjänat mig väl och lär ha dem i många år framåt. Så de har blivit billiga trots att de kostade en slant.

Dina shorts inspirerar mig till en hållbarhetstanke - du slipper ju nöta ut byxben :).

Visst förlänger man livet på sina kläder med lite modultänk, där de mest utsatta delarna är lätt utbytbara. Det finns många praktiska skäl till att herrskjortor förr i tiden hade lösa kragar och manschetter.

Shorts är jag alldeles för frusen för, men använder bara 3/4-byxor, som jag vid behov kompletterar med gaiters; förutom många andra fördelar håller gaiters längre än byxben och kan enkelt bytas om de tar slut - så visst ökar det livslängden på mina brallor.

Har aldrig heller fattat vitsen med huvtröjor (utom såklart på regnjackan) - det är både flexiblare med en lös buff/balaclava/mössa, och enklare att byta ut en utsliten sådan, än en fastsydd luva. Leggings + strumpor blir mer hållbart än hela strumpbyxor, som fötterna snabbt går sönder på.

Lösa/utbytbara innervantar i skalvantarna. Flera tunnare skikt i stället för fasta foder. Resår trädda i kanaler så de går att byta ut, i stället för de fastsydda (grrr!), med mycket mera.

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Livslängd på dry bags? Utrustning allmänt 27
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
fotografiskt Hur lång livslängd har en syntetsäck? Utrustning allmänt 14
Himlalaila Hjälp! Dragit ut vajern på staven! Utrustning allmänt 2
Vickanvickan Hållbara/Långlivade märken på skaljackor Utrustning allmänt 8
MarBe Hur packa sovsäck på effektivast sätt? Utrustning allmänt 15
PsychoDave Smörja torra remmar på ryggsäck Utrustning allmänt 11
stefan.svard Vikt på gasoltub Utrustning allmänt 9
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg