Hmm, nu har Le Troglodyte tagit med annat än vandring, så det börjar bli lite missvisande jämförelser. Då får jag väl deklarera lite skid- och skridskoprylar, för åtminstone när det gäller skidor kan jag nog vara lite av en prylgalning.
Skidor (alpina) är enda sortens utrustning jag
inte slitit ut "en i taget", utan bytt upp mig i takt med materialutvecklingen, som varit dramatisk under min livstid. Jag var nog bland de första att hoppa på Dynastars (då!) innovativa "omesoft"-modeller och senare Salomons första trevande carvingskidor. Men jag började hyra så småningom - just för att kunna hänga med den snabba utvecklingen, för att flygfrakt till Alperna kostade nästan lika mycket som hyra, för att slippa väntan vid bagagebandet och oron att något ska hända med de skidorna, för att det var roligare att kunna testa många olika, och såklart för att jag vill kunna växla mellan toppturer, lössnö och piståkning med familjen, och då slippa kompromissa med skidvalet.
I vintras blev jag dock så blixtförälskad i ett par hyrda skidor, att jag bara var "tvungen" att köpa dem efteråt, fast jag egentligen inte har råd, ens med det nedsatta priset 😁 .
Pjäxorna beskriver en motsatt kurva - med mina knepiga fötter håller jag mig krampaktigt till mina uråldriga beprövade, för jag vet hur mycket felköp och avancerat meckande det krävs för att något till slut ska passa. Urvalet av mer avancerade pjäxor i storlek 37 som jag kan prova IRL i Skåne är inte heller imponerande. Men nu börjar läget bli akut, de gamla faller sönder närsomhelst och de jag nu sneglar på kommer att svida i plånboken. Har lyckats skjuta upp beslutet till nästa säsong.
Skidkläder behandlas mer i linje med det jag skrivit om vandringsgrejor. Jag har först nu lyckats slita ut de halvbilliga skidbyxor från Stadium, som var min stora "satsning" på sent 70-tal, efter fattiga studenttidens hemmaimpregnerade M90. Stadiumbyxornas ersättare är förra vinterns bästa loppisfynd, samma med den hyfsat "avancerade" trelagersjackan, som jag också använder till skridskoåkning.
Mellan- och innerlager är som för vandring - mest loppisfyndad merinoull och M90-tröjan.
Värsta loppisfyndet alla kategorier är Marmots sanslöst välgjorda Goretex-skalhandskar med löstagbar innerhandske och outslitligt läder på greppsidan, som kostar dryga två tusenlappar i nyskick. Måste bara skryta med det
I vintras blev jag så pass kraftigt mobbad av åkkompisarna, att jag efter alldeles för många år äntligen bytt till löshälsskridskor - vilket var ett dramatiskt lyft för åkglädjen. De gamla grillorna är kvar i skrubben för att lånas ut till prova på-sugna med vanliga kängor. Både de "nya" skridskorna och de tillhörande pjäxorna köptes begagnade, men ej på loppis. Kommer nog att hålla livet ut.
NU tror jag jag har har allt jag behöver tills jag dör, förutom kanske nya skidpjäxor då