Friluftsartiklars kvalitet

Om man travar i Alperna med sina dojjor så lär de hålla kortare tid men sköta sitt "arbete" bättre än om du använder samma skor på en trottoar i stadsmiljö.
Läs konsumentrecensioner innan köp, titta gärna runt och fråga i butiken. Om de genast leder dig till de allra dyraste då är det ju inte så bra men det kan ju vara det motsatta också. Vädrets makter och naturen i sig kan vara nyckfull. Också höghöjdstält kan blåsa sönder och gud vet vad dom kostar.
Jag har god erfarenhet av Friluftskompaniet och Addnature om man får nämna affärer. Den senare är lite trixig eftersom det kräver mer förarbete. Friluftskompaniet här i stan är väldigt hjälpsamma med allt.

Jag vill nog egentligen ha längre livslängd och färre finesser... men det är inte alltid jag själv begriper det.

Precis. I affären ser mikrovågsugnen (för att ta ett neutralt exempel) med digital display, åtta olika specialprogram, "touchknappar" och skal i borstat stål ut som den bästa att köpa. Hemma är mikrovågsugnen med två vred (effekt och tid) i lättavtorkad plast en bättre produkt. Men eftersom de som vill ha "kvalitet" inte köper den varianten så är det bara billiga mikrovågsugnar som ser ut så. Försök hitta en vredförsedd mikrovågsugn med högt pris...
Att veta exakt vad man vill ha är ett väldigt dåligt utgångsläge för en konsument, eftersom man sällan hittar det.

ag blir ofta störd över att kvalitetsbegreppet används godtyckligt där det inte hör hemma..

Jäkla akademiker.

Du har rätt som vanligt Martin, de e bara grovsopor nuförtiden, med ett o annat undantag, en tråkig utveckling, (inveckling ?).
Tacka vet jag mina gamla, men inte trasiga tält, sovsäckar, ryggsäckar.
Har förstås reparerat dem ett antal gånger, det går.
Ropade in från stadsauktionen en speldosa med en apa som hoppar upp o ner, den funkar fortfarande, apan har tappat lite päls, men so what, den är från 40- talet.
Undrar om det kommer att finnas grejor som funkar från vår tid om 50 år...

Om de inte är trasiga, varför har du då reparerat dom? ;)
Nu ska du inte komma här o bråka med husse, Fiskarn, Ngn söm på tält som släppt av ovarsam hantering från min sida, råtthål på ryggsäcken från en vinter då jag hade en limpa kvar i ryggsäcken, dom åt upp halva limpan dom lymlarna !.
brännhål på sovsäcken efter att en dåre slängt in ett batteri i elden, för att få se vad som hände...
Sånt räknar jag inte som dålig kvalite på grejorna

Du har rätt som vanligt Martin, de e bara grovsopor nuförtiden, med ett o annat undantag, en tråkig utveckling, (inveckling ?).
Tacka vet jag mina gamla, men inte trasiga tält, sovsäckar, ryggsäckar.
Har förstås reparerat dem ett antal gånger, det går.
...

Att paddla kajak i oljerock eller en anorak som inte andas ett jota plus ull hit och dit som jag inte kan ha för att jag är allergisk, a la 50-talet känns ju som nästa väg att gå. Det var inte så mycket bättre förr. Vill man inte betala dyrt, köp billigt, gråt inte när det pajar.

Du har rätt som vanligt Martin, de e bara grovsopor nuförtiden, med ett o annat undantag,

Fast jag tycker ju inte att det mesta är skräp nuförtiden. :)
En medveten konsument kan med lite jobb hitta precis rätt pryl. Oftast är det just medvetenheten som brister. Man är inte medveten om vad man egentligen ska ha saken till, och hur saken är funtad. Då blir prioriteringarna lätt fel.

Men eftersom det kräver "lite jobb" att hitta rätt så struntar vi ju i det, och köper det som är nyast och som ger bäst köpupplevelse och status. Därför kräver till exempel moderna spishällar instruktionsbok när man ska sätta på den stora plattan och steka falukorv.

Mmmm tänker på den gamla hederliga? raggsockan, finns väl inget som slår den ?, eller hur, ? visst är vi ALLA på utsidans överens om det ?
Nu jäklar stack jag ut den berömda kroppsdelen, hakan, nu blir det fart på utsidan...

Bilagor

• PICT0065.jpg
    PICT0065.jpg
    64.9 KB · Visningar: 457
Alla måste väl ha en del i sin utrustningsflora som de är nöjda med?!
Jag har, åtminstone, en jacka, två par dyra vandringsdojjor, två par sandaler, tre fleecejackor av olika tjocklek, fyra tröjor i ett snabbtorkande material, solglasögon, tre ryggsäckar, en väska på hjul m.m.

Mmmm tänker på den gamla hederliga? raggsockan, finns väl inget som slår den ?, eller hur, ? visst är vi ALLA på utsidans överens om det ?
Nu jäklar stack jag ut den berömda kroppsdelen, hakan, nu blir det fart på utsidan...

Om den är av ull, då är vi oense ;)
Tål inte ull, det är dock den främsta anledningen. Var på Gotland i våras och sprang på en ulljacka som jag bara VILLE ha. Gick inte. Biter fortfarande. Jag VILLE verkligen ha den där jackan, inte för att springa ute i skogen utan för att se fin ut i min egenskap av styrelseledamot i ;), nej, den var bara oerhört tjusig

Men eftersom det kräver "lite jobb" att hitta rätt så struntar vi ju i det, och köper det som är nyast och som ger bäst köpupplevelse och status. Därför kräver till exempel moderna spishällar instruktionsbok när man ska sätta på den stora plattan och steka falukorv.
Som Martin skriver, dotterna köpte en sån där modärn spis, spisen "vet" när den ska värma, finns ingen gryta på spiseln så startar den inte, fiffigt va!
De vore nåt o ha i skogen !
Näe det blir nog för lång sladd o för tungt...

PÅ 70-talet köptes friluftsprylar av folk som använde dem i skogen och på fjället. I dag köps det mesta för att flasha på stan med. Man behöver inte använda slitstarkt tyg till ett par byxor som bara sitter på parkbänkar, osv.
Tycker även att intresset för friluftsliv numer handlar mer om prylar än upplevelser.

Priserna har blivit allt mer absurda, så även prylarnas "funktion".
Ryggsäckarnas Belgien blue: Bergans Alpinist med "Världens mest avancerade bärsystem" , 4,3 kg opackad !! Jämför detta med Haglöfs Alaska 1100 gram.
Goretex kläderna som garanterar att du svettas så fort du tar på dem, mm.

Anledningen till dessa nödvändiga funktioner är att ägarna till dessa produkter jämför dem på forum som detta, men sällan använder dem "in real life".

Detta är min lite tillspetsade åsikt varför kvalite inte prioriteras av tillverkarna längre.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg