Friluftsartiklars kvalitet

Sulan på mina Lundahags kängor släppte, kontaktade Lundhags och de sa till mig att skicka upp dem. 2-3 veckor får jag tillbaka mina kängor med helt nya sulor. Intressant att de frågade aldrig hur gamla mina kängor var eller andra dumma frågor.

Intressant. När sulan på min Lundhagskänga släppte så tog det sex veckor för dem att laga den, och då bytte de inte ens sulor - utan limmade bara fast den gamla sulan.

Jag tror att den här typen av diskussion riskerar att bli rätt polemisk eftersom kunder blir bemött olika av samma tillverkare/butiker. Det räcker med att man blir dåligt bemött ett fåtal gånger för att man börjar lacka ur och kategoriskt avfärdar hela butikskedjor och tillverkare. Får man å andra sidan bra service en eller två gånger blir man så tacksam att man skriver samma butik/tillverkare till höjderna. :)

Nu säger jag inte att servicen jag fick hos Lundhags var dålig. Men det hade ju varit trevligt med nya sulor, när nu alla andra verkar ha fått det ;)

Intressant. När sulan på min Lundhagskänga släppte så tog det sex veckor för dem att laga den, och då bytte de inte ens sulor - utan limmade bara fast den gamla sulan.

Jag tror att den här typen av diskussion riskerar att bli rätt polemisk eftersom kunder blir bemött olika av samma tillverkare/butiker. Det räcker med att man blir dåligt bemött ett fåtal gånger för att man börjar lacka ur och kategoriskt avfärdar hela butikskedjor och tillverkare. Får man å andra sidan bra service en eller två gånger blir man så tacksam att man skriver samma butik/tillverkare till höjderna. :)

Nu säger jag inte att servicen jag fick hos Lundhags var dålig. Men det hade ju varit trevligt med nya sulor, när nu alla andra verkar ha fått det ;)

Kom igen nu Kyrrah, berätta HUR GAMLA var dina kängor när du returnerade dem till Lundhags ?

Priser Prylar Pyssel och Polemik...

Rubriken tycker jag sammanfattar vad som nämnts hittills. Vill dock göra ett litet tillägg. 2005 köpte jag en Ar'cteryx jacka i dåvarande adventurabutiken i Malmö. Det dröjde inte mer än ca 9 mån innan det var dax att lämna in den för reklamation pga delaminering. Resultat, Fick ut en ny jacka. 2007 Var det dags igen. Lämnade in jacka pga delaminering samt att en tejp släppt ca 1dm i ena bröstfickan och lite granna i ryggen på jackan. Resultat, ny jacka.

Nu är det ju så att de på butiken sa att två år är plaggets livslängd och då börjar jag undra vad som händer om det skulle hända igen. Kvittot på den första jackan är ju sedan 2005 men den senaste jackan hämtades ut 2007. Vad gäller egentligen enligt KKL (Konsument Köp Lagen) ?

/Johan

Kvittot på den första jackan är ju sedan 2005 men den senaste jackan hämtades ut 2007. Vad gäller egentligen enligt KKL (Konsument Köp Lagen) ?

Du har rätt att reklamera varan i upp till tre år från köpetillfället om du köpt den efter 1:e april 2005, är den köpt innan så är det två år som gäller.

Men det är du som kund som måste kunna påvisa att det är dålig tillverkningskvalitet/fabriksfel efter att garantin gått ut.

Håller med Malindo

Men av pryttlar som överlevt sen förra årtusendet är flera från 1970-talet!
Något måste det bero på och inte är det lågt nyttjande.
Senaste omgången lätta skor höll 47 mil, är på reklamation, butiken hävdar normalt slitage, vi får se vad grossisten säger. Jag har ett par österriiska vandrarskor sedan 60-talet som efter omsulning blev som nya....
Så Malindo har rätt och de flesta marknader har blivit till vårens/vinterns nyheter....tyvärr.
//J

Ja, om vi studerar många av inläggen här på utsidan tror jag det är ganska lätt att inse var det gått galet. Mkt handlar om var man billigast hittar en vara. Vi strävar hela tiden att få allt så billigt som möjligt. Våran vansinniga strävan efter att hitta det billigaste priset driver upp konkurransen och minskar ner marginalerna, kostnaderna skärs och kvaliteten minskar. en minst lika stor orsak lär ju vara att det är lönsammare att sälja samma vara 3 gånger på ett decennium än en gång per mansålder. Men mkt kan man själv styra genom val.

Jag kan faktiskt inte säga att jag upplevt någon generell nedgång i kvalitet när det gäller friluftsutrustning. Å andra sidan är min redan ganska förlegad. Mamma och pappas trangia, ditos ryggsäckar (å en lättvariant, som inte används). . Iofs har mina KM pryttlar fallerat, men de har de ju alltid gjort. Norrøna är jag impad av. Mina trollveggenjacka är fortfarande mkt helare efter 8 år än min KM-jacka var efter 2. Sjukt. Det bästa var mitt bensinkök från typ 60-talet, det funkade helt klockers efter 40 år. Helt grymt.

Hemelektronik, där märks det sannerligen. Men där har vi bara våran egen snålhet att skylla, vi förväntar oss att en stereo för 2500 ska hålla, omvandla priset på 70-talets japantillverkade akai till dagens penningvärde, de var verkligen inte billiga.

Jag hörde någon mindre rik person stå med en milwaukeeborr i en butik och säga, jag har inte råd att köpa lågbudget. Tycker det ligger något i det. Fast vi har ju en ganska starkt konsumentköplag, men ändå.

Sen kan man ju inte förvänta sig att tunna material ska hålla lika länge som tjocka (förutsatt samma komposition), men det förefaller väl naturligt.

detta är precis som Martin säger, vårt eget fel.. slutar man handla produkter som är undermåliga så måste dom förbättra produkten eller gå under, kvalitet handlar om en enda sak, att uppfylla kundens förväntningar.. själv köper jag inget med fjällräv längre..

detta är precis som Martin säger, vårt eget fel.. slutar man handla produkter som är undermåliga så måste dom förbättra produkten eller gå under, kvalitet handlar om en enda sak, att uppfylla kundens förväntningar.. själv köper jag inget med fjällräv längre..

Ja, men trådskapaparen menade ju att pris och märke inte säger något längre. Vilka riktlinjer har man då att gå efter? Budgetmärken undviker man väl i regel om man vill ha hållbara produkter, men när plagg för tusentals kronor ändå går sönder är det lätt att bli desillusionerad.

Poängen att dagens hemelektronik är billigare (och därför sämre) köper jag delvis. Om jag väljer att endast lägga ut 3500:- på en DVD-spelare + högtalare antar jag att jag väl får skylla mig själv... när man nu kan lägga ut det tiodubbla för en liknande produkt med samma funktion. Men vilken garanti har jag att den verkligen håller 10 ggr längre tid? Det är ju ändå väldigt mycket pengar vi talar om.

Där på nätet har vi ett nytt problem

Titta bara på lovordsrecensioner här på Utsidan med i stort innehället.
"Jag är överlycklig, har precis packat upp och bedömmer samt berömmer.... i nästa vecka skall jag pröva."
Utsidan är nerlusad med ovanstående lovsånger till egna mer eller mindre underbyggda/nödvändiga beslut och borde ha en spärr så att pryttlarna borde behöva vara fältprövade under minst 3 veckor innan utrustningsrecensioner fick förekomma. Måhända tid för en granskningsgrupp av aktiva Utsidanmedarbetare?
//J

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg