Den Stora tråden om Tielmavadet

Det där var väl onödigt. Regler finns annars här.
Charmen med Sarek är väl just den att mycken civilisation inte är tillåten.

Thure

Jag tror jag förstår vad ni menar, men även om mitt ultralätta mindset utesluter medsläp av gummibåt så tycker jag nog att all vadhjälp man kan få med sig i ryggan borde vara tillåten, om inte annat av säkerhetsskäl.

Men nu undrar jag om det stämmer som Hasse säger att en packraft inte skulle vara tillåten: vad jag kan se (men jag missade kanske någon paragraf) i den länkade regelbeskrivningen står det ju "framföra båt med motor", och det handlar det ju inte om. Nu är det ju förstås som alla förstår inte så att Jokkmokkpolisen kommer flygande med handklovarna redo om någon säkerhetsmedveten Tielmavadare blåser upp flotten, men för den laglydiga presumtiva vadaren är det ändå relevant att veta: är flytdon förbjudna i Sarek, oavsett användningsområde?
 
Sähär såg det ut 19/8 2023. Betydligt enklare än vi hade befarat. Jag tror nästan steget på första bilden var det djupaste av alla fåror, men botten var bra och vattnet knappt över knäet så det var inga bekymmer.

Vattenwebben verkar inte ha data för 2023 än men det blir intressant se vilket flöde den visar att det var. Jag tittade innan vi gav oss ut och prognosen då var att det skulle vara lågt, under genomsnittet för perioden om jag minns rätt.

tielma.png
 
Jag tror jag förstår vad ni menar, men även om mitt ultralätta mindset utesluter medsläp av gummibåt så tycker jag nog att all vadhjälp man kan få med sig i ryggan borde vara tillåten, om inte annat av säkerhetsskäl.

Men nu undrar jag om det stämmer som Hasse säger att en packraft inte skulle vara tillåten: vad jag kan se (men jag missade kanske någon paragraf) i den länkade regelbeskrivningen står det ju "framföra båt med motor", och det handlar det ju inte om. Nu är det ju förstås som alla förstår inte så att Jokkmokkpolisen kommer flygande med handklovarna redo om någon säkerhetsmedveten Tielmavadare blåser upp flotten, men för den laglydiga presumtiva vadaren är det ändå relevant att veta: är flytdon förbjudna i Sarek, oavsett användningsområde?
Vet inte om 4§ och punkt 8 svarar på frågan.

1721651678199.png
 
Sähär såg det ut 19/8 2023. Betydligt enklare än vi hade befarat. Jag tror nästan steget på första bilden var det djupaste av alla fåror, men botten var bra och vattnet knappt över knäet så det var inga bekymmer.

Vattenwebben verkar inte ha data för 2023 än men det blir intressant se vilket flöde den visar att det var. Jag tittade innan vi gav oss ut och prognosen då var att det skulle vara lågt, under genomsnittet för perioden om jag minns rätt.

Visa bilaga 44809
Fantastiskt fin illustration av övergången, och vilket finväder ni hade också! ❤️

Håller tummarna för repris av båda delarna ett år (och en vecka) senare!
 
Vips så har det varit augusti i mer än en vecka, och därmed normalt lite lägre nivåer (vilket även prognosverktyget verkar tycka). Någon modig vandrare som försökt sig på Tielma och vill berätta om äventyret?
 
Nu bär det av, så jag gör ett sista bumpförsök i hopp om att någon Tielma-aspirant precis återvänt med en berättelse redo.

För oss ligger Tielmautmaningen mitt i vår planerade sträckning (grönmarkerad), och då ska det tyvärr enligt prognosen vara något högre vattenläge än snittet. Låt oss hoppas att det ändå motsvarar en framkomlig väg, då vi annars får ta en omväg genom bushen jag inte ser fram emot, alternativt ta en alternativ sträckning tillbaka till Kvikkjokk. Rapport utlovas, så håll tummarna för att vi inte blir övermodiga (gulp)!

Planerad sträckning.jpg
 
Nu bär det av, så jag gör ett sista bumpförsök i hopp om att någon Tielma-aspirant precis återvänt med en berättelse redo.

För oss ligger Tielmautmaningen mitt i vår planerade sträckning (grönmarkerad), och då ska det tyvärr enligt prognosen vara något högre vattenläge än snittet. Låt oss hoppas att det ändå motsvarar en framkomlig väg, då vi annars får ta en omväg genom bushen jag inte ser fram emot, alternativt ta en alternativ sträckning tillbaka till Kvikkjokk. Rapport utlovas, så håll tummarna för att vi inte blir övermodiga (gulp)!

Visa bilaga 45072

Nu bär det av, så jag gör ett sista bumpförsök i hopp om att någon Tielma-aspirant precis återvänt med en berättelse redo.

För oss ligger Tielmautmaningen mitt i vår planerade sträckning (grönmarkerad), och då ska det tyvärr enligt prognosen vara något högre vattenläge än snittet. Låt oss hoppas att det ändå motsvarar en framkomlig väg, då vi annars får ta en omväg genom bushen jag inte ser fram emot, alternativt ta en alternativ sträckning tillbaka till Kvikkjokk. Rapport utlovas, så håll tummarna för att vi inte blir övermodiga (gulp)!

Visa bilaga 45072
Lycka till! Jag gick din tur på andra hållet sista veckan i Juli/början av Augusti. Höll utkik i denna tråd, var också bekymrade över att det inte skulle gå och vi istället skulle behöva ta rejäla omvägar. När vi tog båten från Sitojaure berättade samerna att det var otroligt högt vatten på sjön, det hade regnat onormalt mycket. Detta till trots gick det hur fint som helst, 2 dagars vandring sen ovan båttur hade vi nog ganska låga nivåer. Tältade i snåren ovanför och gick tidig morgon. Inga bra bilder men ritar på din, vi gick över rakt framför ön, följde bäddar söder/sydväst - ungefär såhär;
1724310144272.png

Däremot var dalen närmaste Sarvesvagge mot Gaskevagge väldigt utmanande. Var tufft att ta sig ner från norra ryggen och inpå rätt rygg(vi gick via Jiegnavagge) Nyfiken på hur det går om man går andra hållet. Ska tilläggas att jag var nybörjare på både fjäll & Sarek.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Welena Stora Sjöfallet Suorvadammen Fjällvandring 2
Crimper Dela helikopter från Stora Sjöfallet i juni Fjällvandring 0
Johankjellgren Stora Memurutinden, östtoppen Fjällvandring 0
Melvham Stora Sjöfallet- fotoplatser Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Hemiume Vad får vi inte missa? Sarek, Padjelanta, stora sjöfallet, abisko? Fjällvandring 6
Jiggen Stora Sarektraversen Fjällvandring 7
everest4ever stora sjöfallet Fjällvandring 4
Issie88 Dagsturer med barn från husvagn, Ritsem eller stora sjöfallet Fjällvandring 5
orchidkarma Stora Sarektraversen (augusti) Fjällvandring 1
oscarsundholm Dela helikopter Stora Sjöfallet-Aktse (31 juli) Fjällvandring 0
lkpg_hilding Vandring på Kallaktjåkka i stora sjöfallet? Fjällvandring 4
Sputniq Rimlig Sarektur - Stora Sjöfallet till Kvikkjokk Fjällvandring 9
Palmenkott Vandring i Stora sjöfallets nationalpark Fjällvandring 24
moa_k40 Vandra Sarek utan stora vad? Fjällvandring 7
Tobbe C Stora Sjöfallet kring 10e juni Fjällvandring 16
Addeandersson Helikopter Stora Sjöfallet-Aktse Fjällvandring 0
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
rödräven Bussen från gällivare - stora sjöfallet Fjällvandring 8
undvall Till Stora Sjöfallet från Norr?!? Fjällvandring 7
negativ Detaljuppdateringar för tur Stora sjöfallet - Sarek Fjällvandring 4
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7
T.O.K Hjälp med en 3 dagars tur vid Stora sjöfallet? Fjällvandring 3
Norris Var Stora sjöfallet Europas största? Fjällvandring 42
Etriol Dagsturer Ritsem eller Stora sjöfallet med småbarn Fjällvandring 2
saeys Endagsturer runt Stora Sjöfallet Fjällvandring 2
undvall Väg till Kårsatjåkka från Stora Sjöfallet? Fjällvandring 10
kellicotta Väg till Stora sjöfallet stugorna Fjällvandring 2
opw kikare upphittad, slugga, stora sjöfallet Fjällvandring 0
Axel L Topptur, Stora Ana-högen, Anarisfjällen Fjällvandring 1
Anderljung Tidsåtgång Ritsem - Stora sjöfallet Fjällvandring 2
rezet Stora sjöfallet (Saltoluokta) Fjällvandring 1
larvik line hur stora platser finns det att tälta i Mårma Fjällvandring 2
9219 Teusajaure och Stora Sjöfallet Fjällvandring 4
mdlist Läget (vatten, mygg) i östra Sarek/Stora Sjöfallet? Fjällvandring 0
armstark Stora Sjäfallet - Kallaktjåkkå Fjällvandring 1
samme83 snöläget i stora sjöfallets naturreservat? Fjällvandring 6
paddel Björn Bussförbindelser till Stora Sjöfallet Fjällvandring 3
Nikkaloukta-Stora Sjöfallet? Fjällvandring 2
Stora Sjöfallet Fjällvandring 4
Ahlqvist Tidsuppskattning vandring Kvikkjokk, Sarek Fjällvandring 9
Materialaren Vattennivån Sarek, särskilt Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 9
oskar_thulin Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 7
tore47 Tielmavadet 30 år senare Fjällvandring 7
Charlotte_LL Tielmavadet -- Vad? Fjällvandring 13
dennis.b Tielmavadet Fjällvandring 4
stranmar Akkajekna och Tielmavadet!? Fjällvandring 3

Liknande trådar