Hur stor andel av alla friluftsprylar ex.membranjackor säljs till aktiva friluftsmänniskor som använder prylarna i flera år i de miljöer som avses?
Kvalitet kostar och i synnerhet om det handlar om små volymer.
De flesta här tycker att hilleberg har väl styva priser. Är du beredd att lägga samma nivå på jacka, ryggsäck mm?
Det här resonemanget är intressant tycker jag. Jag har flera jackor från Patagonia och andra märken där tröjan/plagget eller vad det nu är ska vara totalt återvinningsbart. Jag skaffade nyligen en Osprey ryggsäck och några tröjor från Houdini och de ska vara så att man kan skicka in dom för återvinning typ. Fråga mig inte hur men det står så. Som ett resultat köper (kanske) många som inte sysslar med friluftsaktiviteter sådana kläder och använder dem sedan i åratal utan några problem, inget slitage heller. Men när man verkligen använder dem, då är slitage att vänta eftersom man använder kläderna etc., som förväntat.
Tejpen i min Norröna släppte på några ställen, omtejpad av butiken.
Problem med en liten plastflärp på en Eagle Creek väska på hjul, fixat av inköpsstället.
Problem med tvåtusen kronors vandringsdojorna, inskickade, åtgärdade.
Totalhaveri med "vandringsskorna" från ecco efter fyra månader med normala promenader genom att yttersulan sprack från kant till kant, inskickade med kvitto, återbetalning av pengar. (och jag köper aldrig mer ecco)
Jackan från McKinley blödde dun så pass att jag kände mig som om jag satt mitt i ett fågelbo.
Jag köper dyra skor, och jackor. Och jag sparar kvitton. Om man har ett par Nike så kan man ju traska runt i dem i backig terräng en eftermiddag och se hur man känner sig efter det och sedan byta till ett par "riktiga" skor som ger stöd där de ska.
Jag älskar också sandaler. vanliga sandaler har dött efter två säsonger max. Mina teva är nu inne på sin femte säsong. På det stora hela är jag nöjd med mina inköp. De är oftast, som sagt tidigare, höggradigt medvetna om att ryktet går snabbt och att varumärket behöver skyddas genom att hålla kunder nöjda.
Pajar nåt så går jag till butiken och börjar artigt och om de är pissiga i sin inställning så kan jag också vara det. Går allt åt helvete, ring konsumentombudsmannen i kommunen och fråga vad som gäller.