Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp

Kul och intressanta inlägg ! Har alltid tyckt att det är lite knäppt med alla friluftsprylar man kan köpa. Vem behöver 28 olika bestick / 15 olika tallrikar / 33 olika hattar & kepsar / 42 olika vandringsbrallor att välja mellan ??

När det gäller kläder kan man ju lika gärna ha typ vindtäta löparkläder + förstärkning och regnställ.

Sen beror det på egen ekonomi och intresse. Är det värt det att köpa nytt tält för 10k för att tjäna 400g ? Up to you - kanske om man tycker det är superkul med nya prylar.

Det är ju oxå ett eget val mellan om det ska vara lätt eller lite mer bekvämt....

Senast ändrad:
(...) Det är ju oxå ett eget val mellan om det ska vara lätt eller lite mer bekvämt....
Det här är en falsk dikotomi :)
Mina lätta grejer är bekvämare än mina gamla tunga, men jämförelsen blir inte alltid rättvis eftersom kravspecen har ändrats. För uteliv med två små barn var ju både Alaskasäcken och Trangiaköket bekvämare, men jag behöver dem helt enkelt inte idag.
Sen har det trots allt hänt väldigt mycket med material- och produktutvecklingen. Jag är inte teknikfientlig. Bomullstält och galonställ är väldigt tunga, men inte skulle de öka min bekvämlighet för det. Min gamla bivacksäck väger mer än mitt nuvarande rätt stora tält.

Jag har egentligen inte alls ansträngt mig för att packa lätt, det har bara blivit så för att jag inte tyckt mig behöva fler prylar än de jag bär på. Numera tänker jag mer på packvikten p g a mina trasiga knän och lusten att trots min ålder fortsatt röra mig smidigt i mer teknisk terräng. Men det går att åstadkomma med rätt vanliga prylar och kommer mest av sig själv. Innan jag började fjällvandra hade jag liftat månadsvis i hela Öst- och Västeuropa, Nordafrika och Mellanöstern med en 15 liters nylonryggsäck, och jag har aldrig förstått varför detta med "lättpackning" varit en sådan uppenbarelse för vissa.

Nej, jag skulle inte slänga upp 10 tkr på ett nytt tält bara för att det är lättare. Hade min Ringstind SL funnits i en ren enmansversion när jag köpte min 1-2, så hade jag valt det, men nu tänker jag ju inte byta för att spara ett par hundra gram. 400 g är faktiskt svårt att skava ner; det vore de svindyra DCF-tälten, fast de fuskar genom att varken räkna med stav(ar) eller tältpinnar. Och jag misstror dem fortfarande vad gäller t ex vindtåligheten - arkitekturen är inte logisk ur den synvinkeln, punktlasterna extrema, och materialet oroväckande stelt med risk för irreversibel deformation tvärs mylarlagrets fiberriktning (läs punkt 2.6 här).

Ovanstående ska illustrera min inställning till nya material och lösningar med anspråk på "state of art", som ständigt dyker upp. Jag blir ofta nyfiken, tycker det är kul att läsa på (och blir då ofta mer tveksam), men "köper" dem inte förrän de blivit beprövade i verkligheten (och bara om jag verkligen behöver ersätta någon utsliten motsvarighet).

Jag är så frusen av mig att en mer fuktsäker sovsäck med hydrofoberat dun skulle ge öka min säkerhet (och friheten att oftare sova under bar himmel). Det hyperlätta Airtastic-tyget som bl a Cumulus syr vissa säckar av skulle spara mig lite vikt.
Men det lär inte bli några nyinköp - alla familjens dunsovsäckar är "bra nog" och lär hålla mer än min egen livstid :).

Senast ändrad:
Kul och intressanta inlägg ! Har alltid tyckt att det är lite knäppt med alla friluftsprylar man kan köpa. Vem behöver 28 olika bestick / 15 olika tallrikar / 33 olika hattar & kepsar / 42 olika vandringsbrallor att välja mellan ??

När det gäller kläder kan man ju lika gärna ha typ vindtäta löparkläder + förstärkning och regnställ.

Sen beror det på egen ekonomi och intresse. Är det värt det att köpa nytt tält för 10k för att tjäna 400g ? Up to you - kanske om man tycker det är superkul med nya prylar.

Det är ju oxå ett eget val mellan om det ska vara lätt eller lite mer bekvämt....
Dyrt på allvar blir det ju först när man börjar köpa på sig N olika tält för olika situationer :)
Men allvarligt talat, hur "dyrt" något är beror ju mycket det används. Ett nytt tiotusenkronorstält som sätts upp någon enstaka gång utanför fjällstationen och sedan ligger i förrådet är definitivt "dyrt". Om samma tält följer med på tre-fyra veckovandringar i ur och skur är det en helt annan sak. Vilket för oss tillbaka till trådens ämne.

En kompis til mej sa att jag har inte råd att köpa de billiga sakerna (vi pratade iofs om trädgårdsredskap men tror det är hyfsat allmängiltigt): Jag har inte råd att köap det billigaste för då går det bara sönder direkt och jag får ändå köpa nytt dyrare sedan"

Lärdomen är att inte köpa lägsta kvalitet till lägsta pris.

/Patrik

Dyrt på allvar blir det ju först när man börjar köpa på sig N olika tält för olika situationer :)
Men allvarligt talat, hur "dyrt" något är beror ju mycket det används. Ett nytt tiotusenkronorstält som sätts upp någon enstaka gång utanför fjällstationen och sedan ligger i förrådet är definitivt "dyrt". Om samma tält följer med på tre-fyra veckovandringar i ur och skur är det en helt annan sak. Vilket för oss tillbaka till trådens ämne.
Det här med hur många varianter man har är intressant. Jag vandrar på sensommar/höst.
Jag har ett tält, en sovsäck, en ryggsäck, ett regnställ, ett kokkärl med gasbrännare. Nu räknar inte jag med Trangiaköket som verkar outslitbart, men den använder jag inte mer.
Jag funderar på att skaffa lättare tält och ryggsäck, men vill inte kompromissa exempelvis med sitthöjd i tält.
Så...jag funderar och lär fortsätta fundera. Under tiden använder jag allt jag har, som inköptes 2017.

Jag köper aldrig begagnat, och säljer inte heller, då jag kör på med mina saker tills de är "slut". Sedan köper jag nytt, vilket sker sällan.

Jag tycker jag har hittat mitt sätt att förhålla mig till min utrustning.

Hmm, jag fick tänka efter. Beror på hur man räknar. Är det ända tillbaka till 70-talet, så står fortfarande Alaskasäcken och Trangiaköket kvar i min skrubb, och gör nytta ungefär vart femte år :)

För just fjällvandring sommar/höst har även jag sedan länge en uppsättning med "en av varje", men jag sysslar ju med en del annat. Kategorin med flest varianter är ryggsäckar, därefter skodon, sovsäck och liggunderlag.

För mer alpina turer funkar varken Lundhagskängorna eller fjäll-ryggsäcken särskilt bra. Min Mammut Creon Light är 3 cm för hög för att tas med som handbagage på flyget, onödigt stor och både ramen och alla utanpåliggande fickor, som jag så uppskattar vid vandring, kan vara störiga i mer teknisk terräng. Så där har jag ett slimmat 30 liters alternativ.

Sovsäckens spec behöver jag kunna variera inom rätt vida ramar, men det fixar jag med ett gammalt specialbeställt tvåskiktskombo från Roberts, som täcker tre temperaturområden. I familjen finns en till, och vi byter med varandra efter behov.

Liggunderlaget skiftar, beroende på årstid och höjd över havet, mellan 8 mm Evazote och "äggkartong" med silverbeläggning. För att återknyta till trådens huvudspår: de är, till skillnad från allt uppblåsbart, outslitliga :)

Tältet funkar till allt jag gör, men skulle inte funka till rena vinterturer. Att det till nöds rymmer två förälskade tonåringar har kommit väl till pass i familjen :).

Av mindre prylar har jag faktiskt tre varianter av Fire Maples gasbrännare, men det beror på att jag ibland behöver vätskemattningen och på och att jag länge inte vågade mig på toppmonterat (bränt barn etc).

Det jag nog borde skaffa fler varianter av är regn/skaljacka; jag envisas med "all in one" men börjar inse att det är blir till att välja mellan lättvikt och hållbarhet.

Hur gör du med saker du snart efter inköp inser inte funkar så bra som tänkt, eller råkar du aldrig ut för det? Jag bytte faktiskt min Osprey Exos till den snarlika Mammut Creon Light som passade min kropp bättre, men först efter att dottern förälskat sig i Exosen och ändå behövde en ryggsäck. Då fick Luther ingen chans att protestera :p

Senast ändrad:
Hur gör du med saker du snart efter inköp inser inte funkar så bra som tänkt, eller råkar du aldrig ut för det?
Jag är onödigt noggrann när jag gör min behovsanalys...så jag köper för det mesta alltid exakt det jag behöver, och inte "nice to have".

Tror inte jag har någonting direkt som jag ångrat.

"Vill-ha-listan" däremot är lång. Det lättast i allt...eller det robustaste i allt...men så länge jag inte gör vandringar under kallaste vintern så fungerar min utrustning väldigt bra. Framför allt så använder jag allt. Det finns sällan hyllvärmare, då jag starkt ogillar saker man köper och sedan inte använder.

Skulle jag vinna på Lotto skulle jag köpa ett tält som väger under 600 gram och en ryggsäck runt kilot. Då får jag inte sitthöjd i tältet iofs, med ett sådant tält, men jag kan ha med mer mat istället.

Har nog också en sådan lista, men den heter snarare "Skulle genast skaffa om jag inte redan hade något annat". Där finns bl a tält, ryggsäck och sovsäck som sammanlagt skulle lätta min packning med nästan två kg. Men min packning är "tillräckligt" lätt redan, de saker jag har kommer att hålla länge till, och bortsett från vikten funkar de minst lika bra...

Vi får väl se vad mina alltmer risiga knän tycker om detta i längden; jag kan tänka mig bli så desperat, att jag gör vad som helst för att hålla på några år extra, och där spelar varje kilo stor roll.
(Än så länge verkar min egen kropp fixa den anpassningen; jag väger allt mindre med stigande ålder. Det handlar nog tyvärr mest om förlorad muskelmassa, men knäna trivs bra med det.)

För att återgå till hållbarhet: en kategori till som jag inte fattar att folk har så stort överseende med är de tydligen ständigt havererande uppblåsbara liggunderlagen. Kom inte på det eftersom jag själv vägrar använda dem, men hör tillräckligt mycket för att bli förundrad.

Senast ändrad:
Detär ju oxå ganska kul att göra lite research, även om man inte tänker köpa nu. Vilket vedkök el muurika el superlätt tält ? Eller ny kamera el mobil....

Chansar fortfarande på att mitt uppblåsbara liggunderlag ska hålla några gånger till.

Jag är onödigt noggrann när jag gör min behovsanalys...så jag köper för det mesta alltid exakt det jag behöver, och inte "nice to have".

Tror inte jag har någonting direkt som jag ångrat.
Jag känner igen mig i detta att göra en ordentlig analys av vad jag behöver. Och då får iallafall jag prylar som jag trivs med och som jag har behov av.

När det gäller utrustning som tält, sovsäckar, kök, ryggsäckar osv så handlar jag inte alltför ofta. Jag har just nu tre tält; ett HB Tarra, en lavvumodell med titankamin och ett Gossamer Gear The One, som jag använder för lite olika behov. Har dock ägt ett antal tält, men använder jag det inte så brukar jag sälja det. GG The One är just nu perfekt för både bikepackingturer och för lätta vandringsturer, Tarrat får agera vintertält och lavvun är trevlig för skogsturer.

Min huvudsakliga ryggsäck som jag använder är en Crux AK70. Den köpte jag för att den var lätt och slitstark, den är inne på fjortonde året och jag har kompletterat med en AK47 för kortare lätta turer. Har ett antal mindre ryggor också och en lavinrygga för randoturer. Kök kör jag mest ett MSR XGK EX som är väldigt reliabelt. På lätta turer ett Primus micron Ti. Båda dessa har jag haft i ganska många år och har inga planer att byta.

Jag har bara dunsovsäckar i bruk; min äldsta, en Marmot köptes i mitten av 90-talet men den används mest i stugan eller då jag behöver en hyfsat varm som jag inte behöver vara jätterädd om. Min Hydrogen använder jag fortfarande som huvudsäck sommar och en bit in på hösten. Köpte dock en ME glacier expedition för vinterbruk och en Pajak radical UL för bikepacking för några år sedan.

Min svaghet är kläder och särskilt jackor. Jag brukar handla på reor/outlets och har nog 10-15 skaljackor i garderoben. Den lättaste, en RAB flashpoint använder jag dock bara vid behov på lättare turer och bikepackingturer. En Norröna Svalbard Ousland används höst och vinter, samt några skaljackor för utförsåkning. Några klättermusen osv. Skulle jag använda den lättaste jackan för utförsåkning skulle den snabbt slitas ut (förutom det faktum att den inte är så lämpad för det). Har även några dunjackor från en superlätt Mont Bell till en RAB expedition som jag använder som förstärkningsplagg i temperaturer under -30. Några jackor och kängor har jag fått genom åren, men köpte för några år sen också Jörnkängor, både sommar och antifrys.

Nu har jag flera friluftsrelaterade intressen som vandring, cykling, flugfiske, utförsåkning/randonnée och foto vilket har gjort att det blivit en ganska mixad kompott av prylar som funkar för olika ändamål året runt. Jag upplever mig dock inte så trendkänslig och skulle inte exempelvis byta ut en pryl för ett stort belopp bara för att spara lite vikt när det kommer en ny modell och jag brukar laga de jackor/plagg som använts mest när de fått någon reva. Några av de plagg jag använt längst och mest har rätt många lappar och jag kommer dra mig för att byta ut dem. Det liggunderlag jag använder mest, ett Exped synmat är också lagat ett antal gånger, men så länge det funkar får det hänga med.

Det har även samlats på en del skidor och cyklar. Har ett par alpina wc storslalomskidor, ett par mer allround all-mountain, ett par breda lössnöskidor, ett par halvbreda randoskidor, turskidor och ett par skogsskidor. Och fem cyklar; en lvg, två mtb, en fatbike och en gravel. Tänker dock göra mig av med någon av dem. Jag byter dock inte dessa varje år utan använder grejerna under rätt lång tid. Föredrar att köpa bra grejer på en gång.

När det gäller utrustning som tält, sovsäckar, kök, ryggsäckar osv så handlar jag inte alltför ofta. Jag har just nu tre tält; ett HB Tarra, en lavvumodell med titankamin och ett Gossamer Gear The One, som jag använder för lite olika behov. Har dock ägt ett antal tält, men använder jag det inte så brukar jag sälja det. GG The One är just nu perfekt för både bikepackingturer och för lätta vandringsturer, Tarrat får agera vintertält och lavvun är trevlig för skogsturer.

Min huvudsakliga ryggsäck som jag använder är en Crux AK70. Den köpte jag för att den var lätt och slitstark, den är inne på fjortonde året och jag har kompletterat med en AK47 för kortare lätta turer. Har ett antal mindre ryggor också och en lavinrygga för randoturer. Kök kör jag mest ett MSR XGK EX som är väldigt reliabelt. På lätta turer ett Primus micron Ti. Båda dessa har jag haft i ganska många år och har inga planer att byta.

Jag har bara dunsovsäckar i bruk; min äldsta, en Marmot köptes i mitten av 90-talet men den används mest i stugan eller då jag behöver en hyfsat varm som jag inte behöver vara jätterädd om. Min Hydrogen använder jag fortfarande som huvudsäck sommar och en bit in på hösten. Köpte dock en ME glacier expedition för vinterbruk och en Pajak radical UL för bikepacking för några år sedan.

Min svaghet är kläder och särskilt jackor. Jag brukar handla på reor/outlets och har nog 10-15 skaljackor i garderoben. Den lättaste, en RAB flashpoint använder jag dock bara vid behov på lättare turer och bikepackingturer. En Norröna Svalbard Ousland används höst och vinter, samt några skaljackor för utförsåkning. Några klättermusen osv. Skulle jag använda den lättaste jackan för utförsåkning skulle den snabbt slitas ut (förutom det faktum att den inte är så lämpad för det). Har även några dunjackor från en superlätt Mont Bell till en RAB expedition som jag använder som förstärkningsplagg i temperaturer under -30. Några jackor och kängor har jag fått genom åren, men köpte för några år sen också Jörnkängor, både sommar och antifrys.

Nu har jag flera friluftsrelaterade intressen som vandring, cykling, flugfiske, utförsåkning/randonnée och foto vilket har gjort att det blivit en ganska mixad kompott av prylar som funkar för olika ändamål året runt. Jag upplever mig dock inte så trendkänslig och skulle inte exempelvis byta ut en pryl för ett stort belopp bara för att spara lite vikt när det kommer en ny modell och jag brukar laga de jackor/plagg som använts mest när de fått någon reva. Några av de plagg jag använt längst och mest har rätt många lappar och jag kommer dra mig för att byta ut dem. Det liggunderlag jag använder mest, ett Exped synmat är också lagat ett antal gånger, men så länge det funkar får det hänga med.

Det har även samlats på en del skidor och cyklar. Har ett par alpina wc storslalomskidor, ett par mer allround all-mountain, ett par breda lössnöskidor, ett par halvbreda randoskidor, turskidor och ett par skogsskidor. Och fem cyklar; en lvg, två mtb, en fatbike och en gravel. Tänker dock göra mig av med någon av dem. Jag byter dock inte dessa varje år utan använder grejerna under rätt lång tid. Föredrar att köpa bra grejer på en gång.
Jag fattar!
Jag har lite karaktär och disciplin när det gäller reor...som tur är. Jag har blivit bättre på att köpa saker när jag behöver...har fått höra en och annan gång att "det kanske är dags med något nytt", då jag använder trasiga/utslitna saker.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Livslängd på dry bags? Utrustning allmänt 27
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
fotografiskt Hur lång livslängd har en syntetsäck? Utrustning allmänt 14
Himlalaila Hjälp! Dragit ut vajern på staven! Utrustning allmänt 2
Vickanvickan Hållbara/Långlivade märken på skaljackor Utrustning allmänt 8
MarBe Hur packa sovsäck på effektivast sätt? Utrustning allmänt 15
PsychoDave Smörja torra remmar på ryggsäck Utrustning allmänt 11
stefan.svard Vikt på gasoltub Utrustning allmänt 9
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg