Hmm, jag fick tänka efter. Beror på hur man räknar. Är det ända tillbaka till 70-talet, så står fortfarande Alaskasäcken och Trangiaköket kvar i min skrubb, och gör nytta ungefär vart femte år
För just fjällvandring sommar/höst har även jag sedan länge en uppsättning med "en av varje", men jag sysslar ju med en del annat. Kategorin med flest varianter är ryggsäckar, därefter skodon, sovsäck och liggunderlag.
För mer alpina turer funkar varken Lundhagskängorna eller fjäll-ryggsäcken särskilt bra. Min Mammut Creon Light är 3 cm för hög för att tas med som handbagage på flyget, onödigt stor och både ramen och alla utanpåliggande fickor, som jag så uppskattar vid vandring, kan vara störiga i mer teknisk terräng. Så där har jag ett slimmat 30 liters alternativ.
Sovsäckens spec behöver jag kunna variera inom rätt vida ramar, men det fixar jag med ett gammalt specialbeställt tvåskiktskombo från Roberts, som täcker tre temperaturområden. I familjen finns en till, och vi byter med varandra efter behov.
Liggunderlaget skiftar, beroende på årstid och höjd över havet, mellan 8 mm Evazote och "äggkartong" med silverbeläggning. För att återknyta till trådens huvudspår: de är, till skillnad från allt uppblåsbart, outslitliga
Tältet funkar till allt jag gör, men skulle inte funka till rena vinterturer. Att det till nöds rymmer två förälskade tonåringar har kommit väl till pass i familjen
.
Av mindre prylar har jag faktiskt tre varianter av Fire Maples gasbrännare, men det beror på att jag ibland behöver vätskemattningen och på och att jag länge inte vågade mig på toppmonterat (bränt barn etc).
Det jag nog borde skaffa
fler varianter av är regn/skaljacka; jag envisas med "all in one" men börjar inse att det är blir till att välja mellan lättvikt och hållbarhet.
Hur gör du med saker du snart efter inköp inser inte funkar så bra som tänkt, eller råkar du aldrig ut för det? Jag bytte faktiskt min Osprey Exos till den snarlika Mammut Creon Light som passade min kropp bättre, men först efter att dottern förälskat sig i Exosen och ändå behövde en ryggsäck. Då fick Luther ingen chans att protestera