Intressant tråd. Jag har nog en blandning av gammalt och nytt, ibland inköpt lite impulsivt. Länge använde jag en ulltröja från min mors familj, den var från 40-talet och både lappad och lagad. Sen blev det en islandströja av militär modell inköpt på överskottslagret (innan de döpte om sig och började sälja ut konkurslager med hundgodis och motsv). Förutom islandströjan har jag ofta med en Marmot DriClime som köptes för typ 20 år sedan. Verkar nästan outslitlig.
Ryggsäckar är sådant som jag fortfarande spanar på, trots att jag har en gammal ramsäck med hylla och en stor modern och lätt anatomisk säck som jag använder i stort sett hela tiden. Ramsäcken tillverkas inte längre så jag har fyndat säckar på loppis med liknande bärsystem för att ha reservdelar.
Dunkläder för både mildare och kallare klimat har det hunnit bli, liksom skalkläder. Under barmarkstid har jag övergått till att använda ett skalställ som är lite kraftigare än mina utslitna packawayställ, tröttnade på att de revs upp eller skavdes till läckage. Ibland även vanligt regnställ utan finesser, enkelt, ganska lätt och stryktåligt. De kraftigaste skalen är för vnterbruk och används bara då.
Har också olika turskidor och stövlar/skor beroende på årstid och förväntad temp. Det är svårt att hitta en medelturskida och en medeltursko.
Kök brukade vara XGK eller någon lätt kombination av trangiabrännare och kärl. Sedan kom primus med sin vintergas och numera är det windburner som hänger med på påskturerna. Har också ett optimus crux lite med vindskydd och bytta som får mer och mer scentid på sommaren.
Har egentligen ingen utpräglad lättviktsutrustning utan packar efter devisen att det jag lämnar hemma slipper jag bära på. Det går att få hyffsat lätt packning på en veckotur i fjällen utan att betala premiumpriser om man är packar klokt och kan tänka sig att tvätta strumpor då och då.
//J