Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp

Jag går i shorts från April till November så jag sliter inte så mycket på de andra kläderna. Men de Lundhags shortsen har tjänat mig väl och lär ha dem i många år framåt. Så de har blivit billiga trots att de kostade en slant.
Så bra...i september har jag haft minusgrader i Muddus nationalpark, så bena var långa, och perfekt att kunna ha samma brallor när det är varmare också.
Kommer säkert bli minus i Sarek när jag ska dit i aug/sept...längtar till för mig nya områden, bland annat Rapadalen.

Mitt friluftskonto är generöst. Dvs jag vill ha bra grejor som jag kan slita länge på. Köper gärna begagnat speciellt sånt som kajak cyklar tält.

Kläder och skor vill jag helst prova ordentligt och då kan rea eller begagnat för en första användning vara en bra investering. Jag syr gärna själv sånt som inte finns lika bra färdigt som byxor och liggcykeltröjor. Nästan alla saker jag använder som långfärdsskridskoåkare är hemgjorda eller modifierade av mig.

Lite OT: Äldsta friluftsprylarna jag och famljen använt (fortfarande funktionella och i vår ägo) är en kanadensare från 1948 en ejderdunsäck från ca 1930 och en fickkniv från 1910.

Thure

Så bra...i september har jag haft minusgrader i Muddus nationalpark, så bena var långa, och perfekt att kunna ha samma brallor när det är varmare också.
Kommer säkert bli minus i Sarek när jag ska dit i aug/sept...längtar till för mig nya områden, bland annat Rapadalen.
Målet är att kunna gå i shorts året runt, men jag får se hur kallt det blir i vinter. Jag bor strax utanför Karlstad så det är inte så superkallt på vintern. Och då sparar jag på de andra byxorna.

(...)
Lite OT: Äldsta friluftsprylarna jag och famljen använt (fortfarande funktionella och i vår ägo) är en kanadensare från 1948 en ejderdunsäck från ca 1930 och en fickkniv från 1910.

Thure
Inte är det väl OT i denna tråd! Det är nyttigt att bli påmind om att saker och ting en gång tillverkades med ambitionen att hålla länge (och faktiskt gjorde det).

Av historiska skäl är jag uppvuxen i ett hem helt fritt från föremål äldre än 1945 - med ett undantag. Det är en tjock, lång, marinblå ulltröja med polokrage, påstått från brittiska flyget, som min far fick i någon hjälpsändning det året. Den är blytung, varm som en kamin och fullständigt outslitlig - inte ens armbågarna eller ärmsluten bär spår av någon nämnvärd användning, trots att den burits av nu tre generationer. Misstänker lite inblandning av något syntetfiber (nog innovativt på den tiden), men ullkänslan är massiv. Tyvärr för tung att ta med på vandring.

Den äldsta friluftpryl jag fortfarande använder är en isyxa med träskaft från 60-talet, långtidsdeponerad hos vänner i Tatrabergen. Här handlar det mest om affektionsvärde, för den är onödigt tung, men den har på något sätt ingått en symbios med mitt muskelminne så den bara "känns bäst" i handen.

Nästa tidsglapp motsvarar glappet i mitt eget liv; det blir ett hopp till mitten av 70-talet, Alaskasäcken (som ännu används till sällsynta "tunga" specialuppdrag) och Trangiaköket (vars grytor jag fortfarande använder i mitt standardkit, och hela köket om vi är flera). Bägge i perfekt skick trots långa perioder av intensiv användning.

Det är en intressant diskussion. Som det går att läsa i svaren är det många som faktiskt har en hel del äldre utrustning som fungerar väldigt bra och man vill inte byta ut den bara för att skaffa ny. Att de äldre prylarna fortfarande fungerar bra verkar vara viktigt.

Jag försöker se till att hitta det jag söker och sen skaffa det. Priset är inte speciellt viktigt. Jag tror att både billiga och dyra produkter kan hålla länge och vara bra. Jag försöker mer fokusera att hitta den produkt som jag ser framför mig ska uppfylla ändamålet.

Det är en intressant diskussion. Som det går att läsa i svaren är det många som faktiskt har en hel del äldre utrustning som fungerar väldigt bra och man vill inte byta ut den bara för att skaffa ny. Att de äldre prylarna fortfarande fungerar bra verkar vara viktigt.

Jag försöker se till att hitta det jag söker och sen skaffa det. Priset är inte speciellt viktigt. Jag tror att både billiga och dyra produkter kan hålla länge och vara bra. Jag försöker mer fokusera att hitta den produkt som jag ser framför mig ska uppfylla ändamålet.
Exakt. En pryl som gör rätt sak. Jag har exempelvis en robust sked och kommer aldrig att byta till en spork. Min sked med bakelithandtag kommer att se likadan ut om 20 år. En spork skulle jag bryta av på nolltid.

Intressant tråd. Jag har nog en blandning av gammalt och nytt, ibland inköpt lite impulsivt. Länge använde jag en ulltröja från min mors familj, den var från 40-talet och både lappad och lagad. Sen blev det en islandströja av militär modell inköpt på överskottslagret (innan de döpte om sig och började sälja ut konkurslager med hundgodis och motsv). Förutom islandströjan har jag ofta med en Marmot DriClime som köptes för typ 20 år sedan. Verkar nästan outslitlig.

Ryggsäckar är sådant som jag fortfarande spanar på, trots att jag har en gammal ramsäck med hylla och en stor modern och lätt anatomisk säck som jag använder i stort sett hela tiden. Ramsäcken tillverkas inte längre så jag har fyndat säckar på loppis med liknande bärsystem för att ha reservdelar.

Dunkläder för både mildare och kallare klimat har det hunnit bli, liksom skalkläder. Under barmarkstid har jag övergått till att använda ett skalställ som är lite kraftigare än mina utslitna packawayställ, tröttnade på att de revs upp eller skavdes till läckage. Ibland även vanligt regnställ utan finesser, enkelt, ganska lätt och stryktåligt. De kraftigaste skalen är för vnterbruk och används bara då.

Har också olika turskidor och stövlar/skor beroende på årstid och förväntad temp. Det är svårt att hitta en medelturskida och en medeltursko.

Kök brukade vara XGK eller någon lätt kombination av trangiabrännare och kärl. Sedan kom primus med sin vintergas och numera är det windburner som hänger med på påskturerna. Har också ett optimus crux lite med vindskydd och bytta som får mer och mer scentid på sommaren.

Har egentligen ingen utpräglad lättviktsutrustning utan packar efter devisen att det jag lämnar hemma slipper jag bära på. Det går att få hyffsat lätt packning på en veckotur i fjällen utan att betala premiumpriser om man är packar klokt och kan tänka sig att tvätta strumpor då och då.

//J

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Livslängd på dry bags? Utrustning allmänt 27
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
fotografiskt Hur lång livslängd har en syntetsäck? Utrustning allmänt 14
Himlalaila Hjälp! Dragit ut vajern på staven! Utrustning allmänt 2
Vickanvickan Hållbara/Långlivade märken på skaljackor Utrustning allmänt 8
MarBe Hur packa sovsäck på effektivast sätt? Utrustning allmänt 15
PsychoDave Smörja torra remmar på ryggsäck Utrustning allmänt 11
stefan.svard Vikt på gasoltub Utrustning allmänt 9
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg