Dagens tändstickor?

I någon överlevnadshandbok ifrån 80-talet skulle man doppa tändstickor i stearin som ska stelna för att få tändstickorna tåliga mot fukt och vatten.

När stickan skulle användas så skulle man skrapa bort lite stearin ifrån svavlet och sen tända den mot plånen.

Jag testade det tipset och la sen ner dom preparerade tändstickorna i vatten i 10 min. Det funkade helt perfekt att tända dom trots att stearinet fortfarande var blött. Stearinet gjorde dessutom så att tändstickan brann extra bra.

Kan man bara hitta en helt tät burk för plånet så är det här en perfekt lösning för att fukt och vatten inte påverkar tändstickorna alls.

En nödlösning om man vill vara 100% säker att tändstickorna funkar när det är akut.
Jag tillämpade själv det där knepet på den tiden. Fungerar bra.

I piloternas överlevnadssatser ingår tändstickor i vattentät dosa med plånet inne, såldes på bl a Naturkompaniet. Moderna Kinesiska tändsticks dosor med plånet exponerat är rena skämtet. Stormtändstickor som brinner längre och i hård vind är ibland det som erfordras, finns på ovan.
Till det låga priset kan ni säkra kökselden ute i snö o grönsakslådan.

go tur

Svaret på frågan om receptet för tändstickor har ändrats sedan 1970-talet finns i länken som Ture postade. Swedish Match bytte recept år 1992 då de tog bort svavel och tungmetaller.

Receptförändringen behöver inte nödvändigtvis innebära att tändstickorna blev sämre, men risken är ganska stor gissar jag. (Det kan inte uteslutas att man därefter gjort ytterligare förändringar genom att exempelvis använda mindre material.)

Angående debatten om orden ”svavlet” och ”plånet” för att benämna produktens olika delar: Det är begrepp som är etablerade sedan länge. Ordet ”svavlet” behöver inte längre innebära grundämnet. Språkvetare kan säkert lista fler exempel på ord som hängt med sedan gammalt men där förutsättningarna har förändrats.

Svaret på frågan om receptet för tändstickor har ändrats sedan 1970-talet finns i länken som Ture postade. Swedish Match bytte recept år 1992 då de tog bort svavel och tungmetaller.

Receptförändringen behöver inte nödvändigtvis innebära att tändstickorna blev sämre, men risken är ganska stor gissar jag. (Det kan inte uteslutas att man därefter gjort ytterligare förändringar genom att exempelvis använda mindre material.)

Angående debatten om orden ”svavlet” och ”plånet” för att benämna produktens olika delar: Det är begrepp som är etablerade sedan länge. Ordet ”svavlet” behöver inte längre innebära grundämnet. Språkvetare kan säkert lista fler exempel på ord som hängt med sedan gammalt men där förutsättningarna har förändrats.
Det finns massor av sådana ord! "Film", "att plåta", "öre".

I någon överlevnadshandbok ifrån 80-talet skulle man doppa tändstickor i stearin som ska stelna för att få tändstickorna tåliga mot fukt och vatten.

När stickan skulle användas så skulle man skrapa bort lite stearin ifrån svavlet och sen tända den mot plånen.

Jag testade det tipset och la sen ner dom preparerade tändstickorna i vatten i 10 min. Det funkade helt perfekt att tända dom trots att stearinet fortfarande var blött. Stearinet gjorde dessutom så att tändstickan brann extra bra.

Kan man bara hitta en helt tät burk för plånet så är det här en perfekt lösning för att fukt och vatten inte påverkar tändstickorna alls.

En nödlösning om man vill vara 100% säker att tändstickorna funkar när det är akut.
Jag tillämpade själv det där knepet på den tiden. Fungerar bra.
OT
Finns även versionen med nagellack. Då behöver man inte först skrapa, det är så tunt att det sker direkt när man stryker stickan mot plånet. Bör tilltala UL-fetischister, blir någon bråkdel av gram lättare än stearin :)

Jag testade knepet medan en nagellacksbrukande dotter ännu bodde hemma, och det funkade perfekt. Men det finns ju enklare sätt att vattensäkra som jag hittills klarat mig utmärkt med, så tändsticksmåleriet självdog så fort dotter & nagellack flyttat till eget.

OnT
Gick och grävde fram en tändsticksask från sent 70-tal, som jag sparat av nostalgiska skäl (minnet av en speciell fest, deltagarnas små teckningar pryder asken). Kunde inte med blotta ögat se någon skillnad mot nyare (bägge Solstickan). Provtände en av varje och märkte ingen skillnad heller.

OnT
Gick och grävde fram en tändsticksask från sent 70-tal, som jag sparat av nostalgiska skäl (minnet av en speciell fest, deltagarnas små teckningar pryder asken). Kunde inte med blotta ögat se någon skillnad mot nyare (bägge Solstickan). Provtände en av varje och märkte ingen skillnad heller.

Var det gamla plånet? Enligt Swedish match hemsida verkar de ha modifierat tändsatsen något i miljövänlig riktning typ 1992.

Vill minnas att det på 70-talet gick att få fyr på tändstickor genom att dra tändsatsen mot t ex en köksbänks perstorpsplatta med rejält tryck med fingret mot tändsatsen eller stickan tätt intill tändsatsen.

Hur som helst kul att kemin i tändstickan är intakt och redo för sin uppgift efter 50 år.

Thure

Senast ändrad:
Terminologi, definitioner och tydlighet är en förutsättning om man vill komma någonstans i en diskussion.

Om man med svavel avser själva affärsänden på tändstickan så blir nog det korrekta uttrycket svavlet och inte svavel.
"Svavlet på tändstickor är mindre nu än vad det var på 70-talet", och inte "det är mindre svavel i tändstickor nu än på 70-talet".

De gånger jag vill tända något som t.ex. en svårtänd tändkub, så tar jag två eller fler tändstickor och tänder dem tillsammans. Det ger samma effekt som en "stormsticka".
Personligen tycker jag det är en bra kompromiss i dagens tändstickor. Hade svavlet varit större hade kostnaden och priset gått upp.

Var det gamla plånet? Enligt Swedish match hemsida verkar de ha modifierat tändsatsen något i miljövänlig riktning typ 1992.
Osäker, ser en viss nyansskillnad i kulör, men 70-talsasken kan ju ha bleknat/åldrats. Ingen märkbar skillnad på tändstickshuvudena.
Den "nya" asken har i o f s också minst något decennium på nacken; mitt tändsticksförråd är arv efter f.d. rökande och/eller utflyttade familjemedlemmar som nog räcker livet ut :p

Vill minnas att det på 70-talet gick att få fyr på tändstickor genom att dra tändsatsen mot t ex en köksbänks perstorpsplatta med rejält tryck med fingret mot tändsatsen eller stickan tätt intill tändsatsen.
Ja det funkade alldeles utmärkt om man höll pekfingret mot svavlet och drog snabbt och tryckte hårt. Funkade även mot hyvlat trä.

Har inte testat det med dagens tändstickor men jag har inga stora förhoppningar att det ska funka.

Om man med svavel avser själva affärsänden på tändstickan så blir nog det korrekta uttrycket svavlet och inte svavel.
"Svavlet på tändstickor är mindre nu än vad det var på 70-talet", och inte "det är mindre svavel i tändstickor nu än på 70-talet".
Du har en poäng och jag håller med dej för svavel är ju ett grundämne och då blir det syftningsfel.

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg