Hur viktigt är tältet?

Djungelolja och myggstift tycker jag är verkningslösa. Myggspiraler inte mycket bättre och de funkar väl som cigaretter. Fysisk barriär är det enda jag litar på mot mygg och andra insekter.

Myggmedlet Mygga fungerar ändå hyffsat mot mygg tycker jag, mot knott är det ganska värdelöst.

Dagens myggspiraler håller jag med om att dom inte är så jätte effektiva, luktar mest illa i näsan av röken.
Radar hade en kanonbra myggspiral där flygfäna inte bara skydde röken utan ramlade ner på marken i tältet, men den verkar ha försvunnit från marknaden.

Jag har övernattat enooormt många nätter i tält och jag har funderat nu i efterhand, varför??
Minst 70% av alla mina tältnätter har varit utan nederbörd och utan kraftig blåst, så varför har man då lagt energi på att resa tältet med allt bök i trångboddheten när man istället hade kunnat sova under bar himmel?

Javisst, man vill inte ha morgondagg på sin sovsäck men det löser man enklare än tält via en presenning uppspänd mellan några träd eller en gore tex sovsäckspåse.

På vintern så är det oftast vindstilla, så varför ska man då resa tältet då när det är lika kallt i tältet som utomhus?
Dalande frost skyddar man sej emot med en uppspänd presenning....
Jag har noll erfarenhet av att ha sovit under en presenning när det är snö och minusgrader men när det är 10 minus eller kallare så blir det bara problem med igenfrusna dragkedjor utav utandningsluften i tältet.

vid 15 minus eller kallare så skapar utandningsluften ett istäcke ovanpå sovsäcken och det beror på för dålig ventilation trots ett Hillebergstält och ventilationsöppningarna på fullt.
Det blir så pga vid den temperaturen är det oftast helt vindstilla, och hur ska det då bli ventilation i Hillebergstältet?

Är det då för att få tillräcklig ventilation meningen att man öppnar tältöppningen helt, vad är då poängen med tält?

Förutsatt att det inte blåser styv kuling.
Regn och snö klarar en billig 89kr grön presenning av och när man kommer hem så viker man ihop presenningen och kastar in den i kallförrådet, medan det svindyra Hillebergstältet måste ju torka på något sätt i flera dygn...i badrummet...Ni förstår!
Jag håller inte med om att det är lika kallt i tältet som utanför vintertid. Kroppsvärmen ökar temperaturen i tältet med ett antal grader.

(...) På vintern så är det oftast vindstilla, så varför ska man då resa tältet då när det är lika kallt i tältet som utomhus? (...)
Njae, se nedan.
Jag håller inte med om att det är lika kallt i tältet som utanför vintertid. Kroppsvärmen ökar temperaturen i tältet med ett antal grader.
Stämmer att det blir varmare i tältet, men det beror inte på tältdukens isoleringsförmåga - den är helt försumbar utom lite övergångsmotstånd. Den stora skillnaden är strålningsförlusten "ut i rymden" om man sover under bar himmel, särskilt just en klar vinternatt. Tältduken isolerar inte mot ledningsförlusterna, men återreflekterar en hel del av kroppens värmestrålning.

Men en öppen tarp, en trädkrona eller annat "hinder" mellan dig och rymden fyller exakt samma funktion.*

Det är därför man ska passa sig för svag is under broar och träd som hänger ut över vattenytan :)

* Allt under förutsättning att det är vindstilla; annars stoppar självklart slutna tältväggar konvektionsförlusterna bättre.

Mitt tält verkar ha IR (kroppsvärme) reflekterande innertält.
På morgonen så har jag haft skillnad på yttertemperatur och innertemperatur på
28°C. Det står ingenstans om det i beskrivningen och jag har letat för det kan inte
vara möjligt att det kan vara så stora temperaturskillnader i tält rent logiskt.
Kalla vinternätter är det helt perfekt men jag bara förstår det inte.
Det oavsett om det är vindstilla eller blåser mycket.
Det tältet använder jag ännu (snugpak Bunker) men trots detta har jag äntligen skaffat
ett Hilleberg Saivo 3. Mitt första och enda Hilleberg tält.
Jag har lagt det i min container som är mitt förråd för att användas snart.
Först skall jag vänja mig vid tanken av att använda ett sådant dyrt djävla tält.
Jag köpte det för stabiliteten och ventilationen.
Min säkerhet vid rejäla oväder.
Av konstruktionen så tror jag att absiderna blir rejält böta vid regnstorm då
det har stora ventilationshål i absiderna.
Skit samma för min del då jag ändå har allt i vattentäta packpåsar i lådcykeln.
Vindstiilla vintertid spelar ventilationen ingen roll om luften (vind) inte rör sig
så uteblir alla effekter av ventilation.
Mitt trogna snugpak bunker är gjort för att det blåser nästan orkan för att ventilationen skall
blåsa bort kondens. Det ett tält gjort för ölivet i storbrittanien vilket ofta bjuder på
mer blåst än vad vi får uppleva här i norden så det är vad man kan förvänta sig av konstruktionen.
Det tältet är mitt hem och jag känner mig inte redo ännu för att flytta in i det nya.

Senast ändrad:
Står ett tält i morgonsol kan det bli väldigt varmt därinne. Med ett högt tält med toppventil typ tältkåta så blir det bra luftcirkulation av värmen om man öppnar ventilerna vid marken.

Ligger man flera personer trångt på liggunderlag som täcker tältbotten så blir det acceptabelt varmt även om det är -14°C utanför tältet noterade vi påsken 2023 i Abiskofjällen. Ligger man i sovsäck på välisolerat liggunderlag så är det små lednings och strålningsvärmeförluster. Det man förlorar är huvudsakligen via inandning av kall luft och utandning av varm luft.
Men så varmt som i en igloo eller snöka blir det inte i ett tält när yttertemperaturen är kring -20°C.

Thure

Fördelen med att inte sova i tält är för mig mest att inte ha ett mer eller mindre blött tält att ta hand om när man kommer hem. En gång har jag upplevt hur utsikten över den angränsande lilla tjärnen långsamt övergick från svart-vit till färg med soluppgången, det hade aldrig hänt om jag legat i tält. Fördelen med tält är väl mest myggfriheten ( särskilt på sommaren när man kanske inte vill ligga helt nedkrupen i sovsäcken heller) och vindskyddet. Jag har alltid uppfattat att det är anledningen till att det blir varmare i tältet, att den luft man mödosamt värmt upp med kroppen inte flyttar på sig.

Fördelen med att inte sova i tält är för mig mest att inte ha ett mer eller mindre blött tält att ta hand om när man kommer hem.
Vad blir tältet blött av? Blir inte nåt annat blött istället om du kör utan tält?

För mig är ju en av poängerna med tältet att det blir blött av dagg och regn istället för att sovsäcken blir det.

Njae, se nedan.

Stämmer att det blir varmare i tältet, men det beror inte på tältdukens isoleringsförmåga - den är helt försumbar utom lite övergångsmotstånd. Den stora skillnaden är strålningsförlusten "ut i rymden" om man sover under bar himmel, särskilt just en klar vinternatt. Tältduken isolerar inte mot ledningsförlusterna, men återreflekterar en hel del av kroppens värmestrålning.

Men en öppen tarp, en trädkrona eller annat "hinder" mellan dig och rymden fyller exakt samma funktion.*

Det är därför man ska passa sig för svag is under broar och träd som hänger ut över vattenytan :)

* Allt under förutsättning att det är vindstilla; annars stoppar självklart slutna tältväggar konvektionsförlusterna bättre.
Helt rätt men stillastående luft gör mycket i värme dessutom i vissa väder. Men kan dessutom försämra i andra väder.

Ser i mit umgänge hur man en vindstilla kväll och när solen går ned och det är stjärnklart tar på sig sin trånga vind och vattentäta jacka. Stänger in all fukt mot kroppen istället för öppna och använda luftiga tröjor eller en filt.

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg