Hur viktigt är tältet?

Det finns jungelolja mot myggen eller Mygga ifrån Apoteket och jag vågar påstå att Mygga roll on är effektivare, även om jag nu kommer få 100 inlägg där jag har fel ifrån folk norr om Polcirkeln...

Att campa på vintern handlar bara om att man vill utmana sej själv i disciplin, för marginalerna vid 10 eller 15 minus är kallt som satan och vid 15 minus så fryser definitivt ALLT!!

Ska man tälta i den temperaturen så måste man veta exakt vad man gör, för annars blir det förfrysningsskador eller kallbrand!
För egen del handlar vintercamping inte enbart om "att utmana sig själv i disciplin". Jag älskar att vara ute och att tvingas sitta inne vid någon tid på året känns som en inskräckning av min frihet. Då jag har ett stort frihetspatos avskyr jag sånt som jag upplever som frihetsinskränkningar. Det andra skälet till att jag gillar vinterncamping är att det generellt sett blir mer ensamhet då än under sommarhalvåret. För det tredje så gillar jag kyla. Jag håller däremot med dig om att man skall veta vad man gör vid utesovning i sträng kyla. Marginalerna är små.

Den här frågan kan ställas bredvid tråden om den belgiske vandraren som omkom i ett (oväntat?) snöoväder i ett UL-tält.
Man får väga riskerna med en tarp eller UL-tält eller rejälare tält mot den ökade säkerheten.
På vintern har jag varit med om EN natt där det med facit i hand hade varit bättre att sova utanför tältet, men det tillhör nog verkligen undantagen. (Vindstilla och mycket hög luftfuktighet och temperatur kring nollan, allt blev genomblött och vi fick lov att uppsöka en STF-stuga för att kunna torka allt...)
Ett bättre tält och jag tror att han hade överlevt. Sorgligt 😢

Räknade på mitt snugpak bunker tält... det är nu nere i 1,73 kr/natt.
Kanske kör jag det lite längre innan jag flyttar in i mitt Saivo.
Med Saivo och det inköpspriset så är det nere i 3,27kr/natt efter 20 år,
så drygt 40 år innan det är nere i 1,73kr/natt.
Tveksamt om jag lever då.

Räknade på mitt snugpak bunker tält... det är nu nere i 1,73 kr/natt.
Kanske kör jag det lite längre innan jag flyttar in i mitt Saivo.
Med Saivo och det inköpspriset så är det nere i 3,27kr/natt efter 20 år,
så drygt 40 år innan det är nere i 1,73kr/natt.
Tveksamt om jag lever då.
Men redan under en hundring per natt är billigare ändå Grand Hotel!

Härligt att läsa om så välanvänt tält som ditt gamla!

Jag tror ju att för de flesta tältköpare så är det inte kostnaden per natt som är intressant, utan inköpspriset. Det är likviditeten som det hänger på.

Det är ju därför man brukar säga att det är dyrt att vara fattig, den som har låg likviditet har inte råd att köpa dyra kvalitetsgrejer utan får nöja sig med billigare (men som kanske inte håller lika länge).

Det finns ju den gamla tråden om ifall man måste vara miljonär.

Jag tror ju att för de flesta tältköpare så är det inte kostnaden per natt som är intressant, utan inköpspriset. Det är likviditeten som det hänger på.

Det är ju därför man brukar säga att det är dyrt att vara fattig, den som har låg likviditet har inte råd att köpa dyra kvalitetsgrejer utan får nöja sig med billigare (men som kanske inte håller lika länge).

Delvis håller jag med, men jag tror också att det i vissa fall är så att tältköparen bara ser tältpriset och inte tänker på hur länge tältet går att använda.

Tja, det tog 16 år sedan jag blev hemlös innan jag kunde köpa tältet jag ville ha från början.
Livet finansierat med pant tar tid.
I början var det att bygga bivack av pinnar och granris och sova på wellpapp, tills jag hade dragit
ihop så att jag kunde skaffa ett tält som lämnar en del att önska men det är vad som går för stunden.
Otroligt tidsödande.
Efter några år så hade jag skaffat basutrustning som lämnade en hel del att önska (skit) men det var vad
som gick att betala för.
Sedan är det hur det skall transporteras och förvaras.
Efter det kommer uppgraderingarna tills dess att utrustningen ligger på en nivå
som är bekväm att leva med.
Ett bättre tält som klarar vintern bättre och som inte låter solljuset väcka en.
Det börjar med det viktigaste; bättre vintersovsäck, bättre liggunderlag som inte kyler och sparar ryggen, bekväm kudde som inte är ihoprullad fleecejacka och bättre kläder för höst, vinter och vår, och bättre kläder till hunden.
Köksutrustning, färdigt vattenfilter som man inte behöver bygga själv.
Mellan varje större uppgradering går det flera år innan det är möjligt att skaffa mer.
Vissa saker har varit dyra, några få har inte varit det.
Ingenting skaffas förrän behovet är akut.
Allt som skall skaffas tar ibland flera år av att bedöma pris, om det är rätt för mina behov,
kvalité god nog för att vara flera år och framför allt spara tid.
Men det har kostat väldigt mycket mer än om jag hade kunnat skaffa vad jag egentligen behövde från början.
Priserna på utrustning har stigit absurt mycket de senaste åren.
Idag kostar min aktuella utrustning runt 130000 kr lådcykel (47000) inräknad.
Visst nu har det tagit 16 år att plocka ihop och det som jag inte längre använder är borträknat.

Ett begagnat märkes tält som man vädrar, lagar och impregnerar kan bli nästan som nytt.
Om man vill vandra i högalpin terräng som jag är tältet är det sista jag Inte tar med.
Visst kan man klara sig både utan och med tarp beroende på "tur" med vädret.
Jag var senast i Jotunheimen och kunde välja en period med bra sk väderprognoser men när turen behövde förlängas av diverse orsaker så kom det normala monsunregnen från Atlanten in över området så man fick/ville vara i tältet i 1 dygn för meningsfylld och säker vandring.
Att kunna röra sig i tältet utan att trycka ihop inner och ytter och få in regn eller kondens,uppskattas efter några andra turer i " sardinburkar".
Jag vädrar direkt om det några minuter uppehåll och sträcker på benen och kollar sikt och regnmoln och har packningen packad utom tält och liggunderlag och gångkläder som jag har på under väntan på "avgång".
Har man ylle stället på hela dygnet och ligger kvar i sovsäcken blir det snabbt fuktigt och värmer sämre om man måste stanna ett dygn till.
Jag tar lite bilder under regn uppehållen inifrån tältet eller på korta turer utanför för att tex hämta vatten,planerar turen på utprintade A4 kart sidor ofta lite utanför planerad tur och inlagda GPS spår på planerad tur,
och har man tur finns det mobiltäckning på hög öppen terräng som kan saknas nere i dalar,så man kan avbeställa biljetter och boka nya,sända/ta emot sms E-post osv.
Var på mellan 1100-2350 möh i 16 dygn men 2d inne i tältet som var ett Helsport sl 2p 3000 VP vilket behövdes fick sova med öronproppar pga spöregn.
Jag har testat mindre med tarp ovan men då blir ändå totalvikten samma som ett större tält,Mygg fanns men ej många,snö kunde det kommit om det var ett normalt år.

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg