Jag förstår att du inte menar ett eldstål så som jag förstår ordet. Du menar säkert det som jag brukar kalla magnesiumsticka, dvs en stång av ferrocerium, en legering som vanligen består av järn, cerium, magnesium, neodym, praseodym, och lantan. Stål finns i den anordning man stryker stången med för att åstadkomma
gnistor. Kallas även ibland för Rambo-sticka eftersom det var första gången den visades på vita duken.
Ett tändstål användes tillsammans med en bit flinta och har i Sverige använts sedan före Vikingatiden, och det är gjort av stål.
Som ex-rökare och vedspisanvändare skrattar jag åt ditt förslag att använda detta för att tända i spisen.
Kan du tänka dig en rökare som i rökrutan börjar gnistra med magnesiumstickan för att få sin sig tänd?
Det är lika främmande som att börja gnugga pinnar mot varandra.
Gasköket riskerar att må illa av gnistrandet. Det skall tändas över hatten och alltså absolut inte under hatten.
Som utemänniska har jag sedan barnsben haft torra tändstickor med mig, Som rökare fick jag vanan att ha en tändare i fickan. Jag har slutat med rökningen för över 20 år sedan men har fortfarande en tändare i fickan.
Och vid uteliv också tändstickor. Jag har både riktigt tändstål och magnesiumstickor, men dom stannar oftast hemma.
/John