Dagens tändstickor?

Det är ganska irriterande att ibland behöva använda 3-4 tändstickor för att tända eld på tändkuben i kaminen, och med tändstickor på 70-talet behövdes det alltid max 1st tändsticka till sånt pga att då var tändstickor riktiga tändstickor!!
Jag har en princip sedan unga år, vare sig det gäller att tända en brasa i skogen eller i vedspis, kamin eller kakelugn: En tändsticka - en eld.
Det är ytterst sällan jag behöver tumma på den principen, så jag upplever inte att vanliga tändstickor blivit sämre på något vis.

Jag har annars en samling tändstcksaskar liggande på vinden eller nånstans i ett uthus, med askar och tändstickor huvudsakligen från 1960-talet. Om jag ser dem och kommer ihåg kan jag kontrollmäta/väga så får vi svaret.

Jag har annars en samling tändstcksaskar liggande på vinden eller nånstans i ett uthus, med askar och tändstickor huvudsakligen från 1960-talet. Om jag ser dem och kommer ihåg kan jag kontrollmäta/väga så får vi svaret.
Vi är säkra på att dagens tändstickor är helt klart sämre än 70-talets tändstickor!!

Det är mycket som är sämre med tändstickor. Inte bara mindre svavel, det går sönder och sprätter iväg oftare än förr. Vilket var aldrig. Plånet är också kass. Det blir utslitet med skalliga spår där man dragit några stickor.

Köper oftast Solstickan. Billigare stickor är ännu värre.

/.../ Jag har ändrat hur jag tänder tändstickor. Istället för att stryka tändsatsen genom att dra och böja stickan som jag håller och drar en pensel så slår jag ner tändstickan utmed plånet genom att trycka ned tändstickan med kraften riktad rakt ned från änden av stickan ned mot tändsatsen. Då tänds stickan betydligt effektivare utan att tändstickan går av på mitten.

Thure

Tack för tipset Thure, det ska jag prova.

Min metod att tända tändstickor som inte är helt torra är att pressa svavlet hårt mot plånet med pekfingret och dra. Därefter släppa på under en sekund vid tändning innan branden nått fingersidan av svavlet. Inget för barn då man bränner sig rejält om man inte är snabb. Inga problem för observanta och snabba vuxna.

Nästa steg i svåra lägen har varit att vika askens ytterdel så att plånet ligger platt mot en hård yta för att kunna lägga på större kraft.

När jag haft bil till eldplatsen har jag ibland torkat tändstickor och ask med bilens värmefläkt under färd eller över motorblocket efter parkering.

Att jag ens behövt göra detta på senare år har fått mig att fundera i liknande banor som trådens ämne; har tändstickorna eller plån blivit sämre?

Häromdagen tog jag mig inte tid att torka tändstickor som förvarats i normal och något fuktig luft. Det ledde till att det inte blev någon eld på friluftsköket och jag valde att äta kall mat.

(Använder oftast tändstickor. Det var vad som gällde vid friluftsliv under min uppväxttid, och är enkelt.
Undrar om tändstickorna blivit sämre.
Om så är fallet, finns några fabrikat med originalkvalité?)

När jag var 10 år (1964) och vi hade nyss flyttat till en större lägenhet så var det en av mina nya kamrater som kallade tändstickorna (till 1-öres smällarna till valborgsmässoaftonen) för ”Ronson Sport”.

Jag frågade då pappa varför en av killarna kallade tändstickorna ”Ronson Sport”.

Pappa svarade att Ronson är ett fabrikat på tändare. Det vet nu alla som läst hela den är tråden.
/Per

I första hand bruar jag använda eldstål till brasor eller gasköket. Men om jag ska tända t.ex. gravljus så använder jag mig av extra långa tändstickor, eftersom de vanliga tändstickorna är totalt värdelösa.

För egen del så använder jag oftast tändstickor när jag gör upp eld. Jag pressar fingret mot svavlet på tändstickan när jag drar den mot plånet för att den inte skall brytas. Jag har alltid några "stormtändstickor" med mig när jag är ute gör att använda vid blåsigare tillfällen. Jag har inga minnen av om tändstickor i Sverige var bättre för några decennier sedan. Däremot minns jag att när jag var i Angola i början av 90-talet att tändstickorna där var sämre än i Sverige.

Jag förstår att du inte menar ett eldstål så som jag förstår ordet. Du menar säkert det som jag brukar kalla magnesiumsticka, dvs en stång av ferrocerium, en legering som vanligen består av järn, cerium, magnesium, neodym, praseodym, och lantan. Stål finns i den anordning man stryker stången med för att åstadkomma
gnistor. Kallas även ibland för Rambo-sticka eftersom det var första gången den visades på vita duken.
Ett tändstål användes tillsammans med en bit flinta och har i Sverige använts sedan före Vikingatiden, och det är gjort av stål.
Som ex-rökare och vedspisanvändare skrattar jag åt ditt förslag att använda detta för att tända i spisen.
Kan du tänka dig en rökare som i rökrutan börjar gnistra med magnesiumstickan för att få sin sig tänd?
Det är lika främmande som att börja gnugga pinnar mot varandra.

Gasköket riskerar att må illa av gnistrandet. Det skall tändas över hatten och alltså absolut inte under hatten.
Som utemänniska har jag sedan barnsben haft torra tändstickor med mig, Som rökare fick jag vanan att ha en tändare i fickan. Jag har slutat med rökningen för över 20 år sedan men har fortfarande en tändare i fickan.
Och vid uteliv också tändstickor. Jag har både riktigt tändstål och magnesiumstickor, men dom stannar oftast hemma.

/John

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg