Dagens tändstickor?

Vet inte när jag köpte tändstickor senast. Säkert 20 år sen iaf. Vad kostar en liten ask idag, 10-15 kr eller?

Jag föredrar att använda vanliga tändstickor att tända köket med på mina vandringar, och utan att grotta ner mig i alla detaljer i denna tråd har jag själv upplevt stora skillnader i kvalitet mellan vanliga stickor som går att köpa idag. Sämst egenskaper har de stickor som säljs med EU-logga "Europa Hölzer" på asken och blått "svavel" på stickorna. Dessa stickor verkar vara otroligt känsliga för minsta fukt och bär jag dem i byxfickan (även i plastpåse) drar de till sig fukt och är i princip värdelösa att tända med. Kanske man kan få fyr på 2 stickor i en hel ask, de andra ramlar svavlet av när man drar dem mot plånet.
Använder jag Solstickan på exakt samma sätt och under exakt samma förutsättningar har jag aldrig upplevt några problem att tända stickorna under alla år.

Tändstickor tycker jag är för känsliga mot fukt och i sluttand slutändan går i högre utsträckning än jag tänkt. Men hur som så finns det ju stormtändstickor och det borde väl räcka för de flesta. Tipset är att inte använda dem i tältet då det blir väldigt mycket rök av dem.

Jag upplevde en annan relaterad sak härom dagen. Min stormtändare ville inte fungera i kylan och det slog mig att gasen på Willys kanske inte är av den högsta kvaliteten direkt. Finns det refillgas av högre kvalité att köpa? Som kanske klarar kyla bättre. Min situation räddades för övrigt av ett eldstål.
Nej det är typen av tändare tillsammans med ditt användningssätt som är problemet.
Den gas som är i tändaren är för kall och trycket blir för lågt.
Att fylla tändaren med propan vore riskabelt eftersom trycket då blir mycket högt vid varm förvaring.
Lösningen är att förvara tändaren åtminstone tillfälligt nära huden.
Kroppsvarm funkar den om det finns gas i den.

/John

Mina minnen från barndomen på 1970talet säger att svenska tändstickor INTE gick att tända på annat än avsett plån men om man varit på utlandssemester så kunde man få tag på tändstickor som gick att tända på lite vad som helst som var lite skrovligt.

Jag trodde detta var definitionen av säkerhetständsticka men en googling verkar säga att säkerhetständsticka är en som inte riskerar självantända.
Säkerhetständsticken (som inte riskerade självantända) patenterades 1844 enligt:

Vet inte om färg på tändsatsen (det vi kallat "svavlet") spelar roll för antändligheten, tror inte det.
Minns också "reklam-plån" där tändsatsen var färgad i företagets färg.
Det går att köpa fortfarande, inkl färgad tändsats:

Minnet ger också att plånet på både ask och "reklamplån" var mer som sandpapper och inte rutmönstrat som dagens askar.

/Patrik
Jag förstå hur du menar. Men stickorna går att tända med blåslampa eller svets, jag har tillomed tänt solstickan på en varm utomhusgrill.
/John

Ni som häller flytande stearin på tändstickor hur gör ni med "plånet"?
Jag har plånet uppklistrat på en bit gammalt kreditkort. Förvaras i samma vattentäta lilla f.d. medicin-ask, som tändstickorna själva. Detta oavsett om stickorna är penslade med nagellack (min variant på stearinmålning :)), eller "naturella". Jag testade lackningen mest på skoj och känner inte att jag behöver det.

Hittar jag en platt och vattentät ask med tillräckligt mått på själva locket, klistrar jag upp plånet på locket insida.

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg