Dagens tändstickor?

Köper oftast Solstickan. Billigare stickor är ännu värre.
Vi köper också Solstickan den stora asken.
Vet inte om det finns någon annan tillverkare av tändstickor i Sverige.
Billigare tändstickor som är sämre gissar jag är tillverkade i Kina, för det landet kan verkligen tillverka skräpprodukter.

Vi köper också Solstickan den stora asken.
Vet inte om det finns någon annan tillverkare av tändstickor i Sverige.
Billigare tändstickor som är sämre gissar jag är tillverkade i Kina, för det landet kan verkligen tillverka skräpprodukter.
Kineser tillverkar precis den kvalitet som kunden vill ha. Se tex Apples produkter.
Det var länge sedan allt Kinatillverkat var skräp. I dag tillverkar Kina kvalitéer vi i Europa inte klarar tillverka.
På 50-talet var det Japan som tillverkade billighetsprodukterna.

Den som vill ha en kvalitetsprodukt , får se till att köpa kvalitet. Inte köpa det billigaste butiken säljer.

/John

Jag förstår att du inte menar ett eldstål så som jag förstår ordet. Du menar säkert det som jag brukar kalla magnesiumsticka, dvs en stång av ferrocerium, en legering som vanligen består av järn, cerium, magnesium, neodym, praseodym, och lantan. Stål finns i den anordning man stryker stången med för att åstadkomma
gnistor. Kallas även ibland för Rambo-sticka eftersom det var första gången den visades på vita duken.
Ett tändstål användes tillsammans med en bit flinta och har i Sverige använts sedan före Vikingatiden, och det är gjort av stål.
Som ex-rökare och vedspisanvändare skrattar jag åt ditt förslag att använda detta för att tända i spisen.
Kan du tänka dig en rökare som i rökrutan börjar gnistra med magnesiumstickan för att få sin sig tänd?
Det är lika främmande som att börja gnugga pinnar mot varandra.

Gasköket riskerar att må illa av gnistrandet. Det skall tändas över hatten och alltså absolut inte under hatten.
Som utemänniska har jag sedan barnsben haft torra tändstickor med mig, Som rökare fick jag vanan att ha en tändare i fickan. Jag har slutat med rökningen för över 20 år sedan men har fortfarande en tändare i fickan.
Och vid uteliv också tändstickor. Jag har både riktigt tändstål och magnesiumstickor, men dom stannar oftast hemma.

/John
Helt rätt att jag menar magnesium-sticka och inte det äldre redskapet eldstål och jag väljer att använda det ibland för att tända brasa för att hålla kunskapen aktuell men inget jag rekommenderar för vardagsbruk om man bra snabbt vill ha fyr (då är min plasmatändare svårslagen så länge den är laddad). Fördelen är att magnesiumstålet inte är så fuktkänsligt som en tändsticksask.
Jag har svårt att tro att ett gaskök skulle fara illa att tändas med magnesiumsticka. Så mycket brukar inte falla ner om man drar lagom lite för att tända gas.

/Patrik

Jag använder torra stickor. I min värld har det bara varit stadsbor (den sorten som kommer till en camping i skogen i högklackat) o pellejönsar som inte klarat att hålla stickorna torra.
Dom ligger givetvis i en helt vattentät ask. I mitt fall oftast en upphittad snusdosa.

I säkert 99 fall av 100 tänds gasen av en gnista ovanför hatten, men om du provar att tända ett gaskök nere vid lufthålen under hatten så ser du varför jag, erfarna användare och tillverkare tycker att de inte skall tändas med eldstål eller magnesiumsticka. Man vill att det skall brinna ovanför hatten och bara där.
Ett annat lika allvarligt fel är att försöka starta ett vätskematat kök med hattbrännare innan förvärmningen brunnit ut.
Rätt är att använda Tvåstickorsmetoden (ordet kommer från en beskrivning i en manual från 30-talet), en sticka till förvärmning, när förvärmningen brunnit ut, en sticka till att tända köket.

Du får tända ditt kök hur du vill. Men Jag blir sur på att tillverkarna inte alltid skriver in grundläggande fakta
i manualen. Dom lägger däremot tid på självklarheter som att köken är avsedda att användas utomhus och inte i tältet.

/John

Jag använder torra stickor. I min värld har det bara varit stadsbor (den sorten som kommer till en camping i skogen i högklackat) o pellejönsar som inte klarat att hålla stickorna torra.
Dom ligger givetvis i en helt vattentät ask. I mitt fall oftast en upphittad snusdosa.

I säkert 99 fall av 100 tänds gasen av en gnista ovanför hatten, men om du provar att tända ett gaskök nere vid lufthålen under hatten så ser du varför jag, erfarna användare och tillverkare tycker att de inte skall tändas med eldstål eller magnesiumsticka. Man vill att det skall brinna ovanför hatten och bara där.
Ett annat lika allvarligt fel är att försöka starta ett vätskematat kök med hattbrännare innan förvärmningen brunnit ut.
Rätt är att använda Tvåstickorsmetoden (ordet kommer från en beskrivning i en manual från 30-talet), en sticka till förvärmning, när förvärmningen brunnit ut, en sticka till att tända köket.

Du får tända ditt kök hur du vill. Men Jag blir sur på att tillverkarna inte alltid skriver in grundläggande fakta
i manualen. Dom lägger däremot tid på självklarheter som att köken är avsedda att användas utomhus och inte i tältet.

/John
Och ändå är det väl många som använder kök, i alla fall vintertid, i tältet. Ibland är väl det i det närmaste nödvändigt. T ex kalfjället under pågående snöstorm.

/John

Då jag inte bär högklackat, varken på camping eller annorstädes och också förvarar mina tändstickor i en tom tilltigd snusdosa så slipper jag förhoppnignsvis bli klassad som pellejöns.

Men att det spelar roll var man tänder gasbrännaren var helt nytt för mej. Men om det ska brinna ovanför brännaren, vad spelar det för roll om jag antänder gasen där med tändsticka eller gnista från magnesiumstål?
Skulle gnista göra att det brinner även under hatten? Vill minnas att de kök jag har med pizotändare tänder vid sidan av hatten för att inte sedan "själv brinna up".
Jag är ledsen men jag förstår inte hur magnesiumtändning kan skada ett gaskök och ber om förtydligande.

Ang vätskekök så har jag tänt mitt optimus nova på bensin genom att tända förvärmning och strax före den brunnit ut vrida på bensinen igen och låta sista lågprna av förvärmningen tända köket. Är detta fel?
Om jag minns rätt är detta enligt instruktionerna från optimus som följde med köket.
Är detta fel eller gäller din tvåstickorsmetod bara om man har olika bränslen för förvärming respektive drift (sprit + fotogen t ex)?

Jag kör inte heller kök i slutna små utrymmen. Där vill jag själv andas det syre som finns.

/Patrik

Då jag inte bär högklackat, varken på camping eller annorstädes och också förvarar mina tändstickor i en tom tilltigd snusdosa så slipper jag förhoppnignsvis bli klassad som pellejöns.

Men att det spelar roll var man tänder gasbrännaren var helt nytt för mej. Men om det ska brinna ovanför brännaren, vad spelar det för roll om jag antänder gasen där med tändsticka eller gnista från magnesiumstål?
Skulle gnista göra att det brinner även under hatten? Vill minnas att de kök jag har med pizotändare tänder vid sidan av hatten för att inte sedan "själv brinna up".
Jag är ledsen men jag förstår inte hur magnesiumtändning kan skada ett gaskök och ber om förtydligande.

Ang vätskekök så har jag tänt mitt optimus nova på bensin genom att tända förvärmning och strax före den brunnit ut vrida på bensinen igen och låta sista lågprna av förvärmningen tända köket. Är detta fel?
Om jag minns rätt är detta enligt instruktionerna från optimus som följde med köket.
Är detta fel eller gäller din tvåstickorsmetod bara om man har olika bränslen för förvärming respektive drift (sprit + fotogen t ex)?

Jag kör inte heller kök i slutna små utrymmen. Där vill jag själv andas det syre som finns.

/Patrik
Tvåstickorsmetoden gäller vid användning av tystbrännarhatt för att minska risken för underburn. Om du t ex använder Optimus Nova utan tystbrännarhatt kan du starta köket på det sätt du beskriver. ( Jag använder inte heller högklackat ).

Då förstår jag inte varför du formulerar det som en fråga i trådstarten. Är man säker så är man säker och då behöver man ju inte fråga andra hur de upplever det.
Det kan man visst göra!
Min åsikt är det jag tycker men jag kan samtidigt var intresserad av vad andra tycker oavsett vad saken gäller.
Det är två helt skilda saker!

Tändstickor tycker jag är för känsliga mot fukt och i sluttand slutändan går i högre utsträckning än jag tänkt. Men hur som så finns det ju stormtändstickor och det borde väl räcka för de flesta. Tipset är att inte använda dem i tältet då det blir väldigt mycket rök av dem.

Jag upplevde en annan relaterad sak härom dagen. Min stormtändare ville inte fungera i kylan och det slog mig att gasen på Willys kanske inte är av den högsta kvaliteten direkt. Finns det refillgas av högre kvalité att köpa? Som kanske klarar kyla bättre. Min situation räddades för övrigt av ett eldstål.

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg