Dagens tändstickor?

Tändstickor tycker jag är för känsliga mot fukt och i sluttand slutändan går i högre utsträckning än jag tänkt. Men hur som så finns det ju stormtändstickor och det borde väl räcka för de flesta. Tipset är att inte använda dem i tältet då det blir väldigt mycket rök av dem.

Jag upplevde en annan relaterad sak härom dagen. Min stormtändare ville inte fungera i kylan och det slog mig att gasen på Willys kanske inte är av den högsta kvaliteten direkt. Finns det refillgas av högre kvalité att köpa? Som kanske klarar kyla bättre. Min situation räddades för övrigt av ett eldstål.
Gasol får mycket sämre effekt när det är minusgrader men det beror mycket på vilken sorts gas man använder och då har du troligtvis fått tag på butangas. Det är propangas man ska använda!
Läs här.

Senast ändrad:
Ok, jag är helt säker på att tändstickor inte har blivit sämre sedan 70-talet. Givande diskussion!
Då vet jag att din åsikt är att dagens tändstickor har lika mycket svavel som tändstickorna på 70-talet hade och att dagens plån är lika bra som då?
Vi har upplevt 70-talet på helt olika sätt!

Tändstickor tycker jag är för känsliga mot fukt och i sluttand slutändan går i högre utsträckning än jag tänkt. Men hur som så finns det ju stormtändstickor och det borde väl räcka för de flesta. Tipset är att inte använda dem i tältet då det blir väldigt mycket rök av dem.

Jag upplevde en annan relaterad sak härom dagen. Min stormtändare ville inte fungera i kylan och det slog mig att gasen på Willys kanske inte är av den högsta kvaliteten direkt. Finns det refillgas av högre kvalité att köpa? Som kanske klarar kyla bättre. Min situation räddades för övrigt av ett eldstål.
brug en gasblanding med propan, og en Primus adapter.

I någon överlevnadshandbok ifrån 80-talet skulle man doppa tändstickor i stearin som ska stelna för att få tändstickorna tåliga mot fukt och vatten.

När stickan skulle användas så skulle man skrapa bort lite stearin ifrån svavlet och sen tända den mot plånen.

Jag testade det tipset och la sen ner dom preparerade tändstickorna i vatten i 10 min. Det funkade helt perfekt att tända dom trots att stearinet fortfarande var blött. Stearinet gjorde dessutom så att tändstickan brann extra bra.

Kan man bara hitta en helt tät burk för plånet så är det här en perfekt lösning för att fukt och vatten inte påverkar tändstickorna alls.

En nödlösning om man vill vara 100% säker att tändstickorna funkar när det är akut.

Då vet jag att din åsikt är att dagens tändstickor har lika mycket svavel som tändstickorna på 70-talet hade och att dagens plån är lika bra som då?
Vi har upplevt 70-talet på helt olika sätt!
Jag vet inte varför du tjatar om svavel. Andelen svavel i tändsatsen är ganska liten eller obefintlig och har varit det under lång tid. Om jag minns rätt är den huvudsakliga ingrediensen i tändsatsen kaliumklorat och bariumkromat och det sekundära bränslet paraffin, vilket asp-träet är indränkt i.
Annars tror jag att du är färgad av det gamla vanliga "det var inte bättre förr men det är sämre nu"-syndromet. Alternativt har du fått glesare syn och darrigare händer än du hade på sjuttiotalet. ;):)

I någon överlevnadshandbok ifrån 80-talet skulle man doppa tändstickor i stearin som ska stelna för att få tändstickorna tåliga mot fukt och vatten.

När stickan skulle användas så skulle man skrapa bort lite stearin ifrån svavlet och sen tända den mot plånen.

Jag testade det tipset och la sen ner dom preparerade tändstickorna i vatten i 10 min. Det funkade helt perfekt att tända dom trots att stearinet fortfarande var blött. Stearinet gjorde dessutom så att tändstickan brann extra bra.

Kan man bara hitta en helt tät burk för plånet så är det här en perfekt lösning för att fukt och vatten inte påverkar tändstickorna alls.

En nödlösning om man vill vara 100% säker att tändstickorna funkar när det är akut.
Annars är ett hett tips att ha tändstickorna i en vanlig plastpåse med ziplock (tex IKEAS minsta storlek). Funkar 100-procentigt, så länge ziplåset är ordenligt ihoptryckt.

Andelen svavel i tändsatsen är ganska liten eller obefintlig och har varit det under lång tid.
Ja den har varit det i säkert 30 år, gissar jag och det är lång tid.
Men någonstans på vägen har svavelmängden minskat på stickorna jämfört med på 70-talet för ca 50 år sedan, och då menar jag Solstickans tändstickor som jag har menat hela tiden i den här tråden.

Ja den har varit det i säkert 30 år, gissar jag och det är lång tid.
Men någonstans på vägen har svavelmängden minskat på stickorna jämfört med på 70-talet för ca 50 år sedan, och då menar jag Solstickans tändstickor som jag har menat hela tiden i den här tråden.
Nej, jag tror att svavel mer eller mindre försvann från tändsatsen när säkerhetständstickan uppfanns nån gång på 1800-talet. Du kanske blandar ihop 1870-talet med 1970-talet? :):oops:

Nej, jag tror att svavel mer eller mindre försvann från tändsatsen när säkerhetständstickan uppfanns nån gång på 1800-talet. Du kanske blandar ihop 1870-talet med 1970-talet? :):oops:
Med svavel menar jag det bruna i toppen av tändstickan som ska antändas mot plånet.
Jag och alla i min omgivning har alltid kallat det för svavel utan att veta exakt vad det består av.

Jag utgår ifrån att du missförstod med flit för att visa din stora kunskapspotential som är helt oväsentlig när det gäller om dagens tändstickor har svavel eller inte.

Med svavel menar jag det bruna i toppen av tändstickan som ska antändas mot plånet.
Jag och alla i min omgivning har alltid kallat det för svavel utan att veta exakt vad det består av.

Jag utgår ifrån att du missförstod med flit för att visa din stora kunskapspotential som är helt oväsentlig när det gäller om dagens tändstickor har svavel eller inte.
Men då är vi överens om att det inte är mindre svavel i tändsatsen än det var på sjuttiotalet i alla fall? Om det sedan är mindre tändsatser på stickorna nu för tiden så är det inget som spelar någon roll för mig när jag tänder en eld i alla fall. Om du upplever det så vill jag inte försöka ta den upplevelsen från dig. Men du måste fatta att det är en subjektiv upplevelse. Den kan vi gärna diskutera och jämföra, men att vara tvärsäker på något så subjektivt och diffust smickrar inte.

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg