Jag försöker mig på ett svar.Alright, kommer nog köra på den sovsäcken då faktiskt. Verkar som man kan hitta den runt 2300 - 2600 vilket känns som ett helt okej pris och att den kommer hålla ett tag.
Har du några tankar kring liggunderlag? Utan att låta lat och säga att jag inte orkar leta så har jag dålig koll på vad jag ska kolla på. Vi har varit i lite butiker och klämt och känt på några, har nog en tanke om att man vill ha något uppblåsbart. Känns som att det också kan sticka iväg i pris dock om man inte vet vad man letar efter.
Vi har tänkt att ha tältet till 2 personer, hennes mamma kommer att ha eget tält. Tanken med att köpa ett 3 persons tält var att få lite utrymme för utrustningen så där gör det egentligen inget att det är lite mindre.
Även kikat på Helsport reinsfjell superlight 2 som är lite dyrare i inköp, skulle du säga att det är ett signifikant bättre tält värt att spendera lite mer pengar på eller duger det från Bergans gott och väl utifrån att vi inte vill lägga så mycket pengar på ett Hilleberg eller dylikt i den prisklassen.
Min erfarenhet av uppblåsbara liggunderlag är att det är bra komfort. Samtidigt har de flesta jag haft med tiden läckor på olika sätt, så jag har gått tillbaka till den vanliga cellplastrullen.
Min erfarenhet av tält är att det funkar bra med ett tremannatält för två personer. Då kan man ha ryggsäckarna inne i tältet. det är gott om plats. Ett tresäsongerstält är vettigt för de flesta och man behöver inte köpa dyrt. Bergans lär fungera bra.
Min erfarenhet av prylar generellt sett är att man inte behöver köpa dyrt. Det finns några frågor man kan ställa sig när man ska skaffa prylar. De är exempelvis av typen:
- Hur mycket pengar vill jag lägga ned på en produkt?
- Kommer jag vilja fortsätta med vandring, och därför ska köpa dyrare från början?
- Vad är viktigast för mig? Komfort, kvalité, färg, funktion? Eller någonting helt annat.
- Finns det någonting hemma som man kan använda? Allt behöver inte vara nytt. Kläder, regnkläder mm.
Finns mer att säga såklart.
Jag har varit uppe på Kebne 3 ggr. Vandrat sedan 80-talet.