Hur viktigt är tältet?

Tält eller inte beror helt på omständigheterna.
Jag är inne på mitt 17e år i tält i södra sverige.
Vintrarna här är oftast ganska milda så mygg slipper jag inte
för att det blir vinter.
Sedan så är det ett bra väderskydd och även södra sverige
får ibland ganska rejäla oväder.
De inträffar inte ofta men ett rejält oväder räcker för att
det skall gå åt helvete om tältet inte klarar påfrestningen
då jag inte har alternativet att avbryta.
Kombinationen med tarp uppsatt över tältet gör att jag kommer
iväg lite fortare på morgonen då den håller tältet torrt och tarpen
torkar mycket snabbare än ett blött tält.
Tarpen är utmärkt när jag skall laga mat i ösregn.
Hunden som är i storlek av en katt är vaktig av sig
så med bara tarp hade han sprungit rundor istället för att sova.
Varma sommarnätter så är tanken på att bara sova under tarp
och inte bry sig om att sätta upp tältet lockande men jag
lockas inte av att bli uppäten av mygg så det händer inte.
Bor du permanent i tält?

Den här frågan kan ställas bredvid tråden om den belgiske vandraren som omkom i ett (oväntat?) snöoväder i ett UL-tält.
Man får väga riskerna med en tarp eller UL-tält eller rejälare tält mot den ökade säkerheten.
På vintern har jag varit med om EN natt där det med facit i hand hade varit bättre att sova utanför tältet, men det tillhör nog verkligen undantagen. (Vindstilla och mycket hög luftfuktighet och temperatur kring nollan, allt blev genomblött och vi fick lov att uppsöka en STF-stuga för att kunna torka allt...)

Visst finns det komfortabla aspekter med ett tält, stickande insekter, regn, torrare, varmare mm. I skyddad terräng är det givetvis lättare att övernatta utan tält, på kalfjället svårare.
En liten tanke baserat på denna tråd och vandrarens tragiska öde kan vara att hade han haft ett rejälare tält med sig hade hans chanser att hålla sig torr och varm under snöstormen troligtvis ökat väsentligt och kanske varit helt livsavgörande.

Hur viktigt ett tält är beror väl på vad man gör och hur säker man är på vädret.

Är ju inte som att det alltid är bra väder i norden.

För min del är det främst insekter och djur (möss t.ex.), men även risken för väderomslag och blåst på natten. Det är också lättare att hålla ordning på grejerna som man packar upp om man har dem i tältet istället för utspridda.

Som gammal scout har jag ju hundratals övernattningar i vindskydd (av presenning) och jag har svårt att se att det är nån större fördel gentemot tält :) Jag har t.o.m en gång vaknat upp 2 meter utanför fotänden på vindskyddet (jag vaknade, tittade upp och såg ingen, trodde alla hade dragit och lämnat mig innan jag insåg att jag låg lång utanför vindskyddet).

Vid obehagliga väderlägen kan det vara skillnaden. Har sovit under bar himmel, tarp och vindskydd, tält och hus. Att vakna i sovsäcksöverdrag i hällregn är ingen höjdare.
Gillar tält med utsikt och skydd. I kamintält kan du torka utrustning även i hällregn.

Jag har varit med om ett antal gånger då snögrop och/eller bivacksäck kändes säkrare än tält. T ex när det snabbt blåst upp till stormstyrkor utan möjlighet att i tid hitta en fungerande (eller ens tillräckligt stor) tältplats. Ett sönderblåst tält mitt i natten kan vara farligare än en oskadd bivvy.

Jag använder aldrig tält på låglandet/ skogen. Sover i hängmattan antingen under bar himmel eller under tarp vid blött väder. Vid temperaturer under 10 minus grader är det för kalt för hängmattan och då gäller det att sova på marken och oftast under tarp. På vinter finns det poäng med tak då det droppar oftast och små snömängder blåser ner. Enda nackdelen med en sån övernattning är att hålla ordning på grejerna. I tältet kan man bara ha saker hur som helst men sover man utan väggar då gäller det att ha grejer lite mer undanstoppade. Annars är det i stort sätt ingen kondens och enkelt att komma in/ ut än i tältet.
I fjällen på vinter har jag alltid tält men ibland har jag lagt mig sova bredvid tältet och kröp in under natten då det kom lite snö. På sommaren tycker jag det är för jobbigt med insekter i fjällen och då sover jag alltid i tält.

Djungelolja och myggstift tycker jag är verkningslösa. Myggspiraler inte mycket bättre och de funkar väl som cigaretter. Fysisk barriär är det enda jag litar på mot mygg och andra insekter.

Tidig sommar i år hade jag endast ett halvt hemmagjort myggnät för en hammocknatt. Ett lite enklare myggnät man bara drar över överkropp, hammock och fäster upp i åslinan.Det slutade med att jag bröt lägret mitt i natten för att det läckte in mygg. Jag gick till bilen och åkte hem. Surt men lärorikt - ev nästa gång blir till att täcka in hela skiten med myggnät.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg