Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Ännu mer OT men också kul kuriosa.
Jag är civil men deltog i höstas på en kurs som bedrevs på ett regemente och med militär utrustning. Tändsticksaskarna vi fått ut från förrådet var av uråldrig typ där askarna är av tunnt trä. Märket var Tre stjärnor tror jag.
Funkade garanterat. Dock var det nog inte det nya receptet på tändsatsen
Likt DoktorGlas inlägg #16 vill jag även fokusera lite på plånet. Det är det som har gått sönder när jag på senare år har använt tändstickor som har förvarats i ganska normala förhållanden så som bil/jackficka/utkyld stuga. Luftfuktigheten har gjort tändstickorna svårtända och jag har fått använda betydligt större kraft, vilket lett till att plånet har skrapats av och blivit oanvändbart efter några tändningar.
Likt DoktorGlas inlägg #16 vill jag även fokusera lite på plånet. Det är det som har gått sönder när jag på senare år har använt tändstickor som har förvarats i ganska normala förhållanden så som bil/jackficka/utkyld stuga. Luftfuktigheten har gjort tändstickorna svårtända och jag har fått använda betydligt större kraft, vilket lett till att plånet har skrapats av och blivit oanvändbart efter några tändningar.
En snabb internetsökning på trådens ämne gav nedanstående två resultat.
* Här är ett inlägg på Utsidan som beskriver att plånet har blivit sämre: Länk
* Första inlägget i en tråd på det trevliga svenska prepper-forumet preppad.se beskriver att moderna tändstickor är mer svårtända än äldre efter förvaring i en stuga: Länk
Var det gamla plånet? Enligt Swedish match hemsida verkar de ha modifierat tändsatsen något i miljövänlig riktning typ 1992.
Vill minnas att det på 70-talet gick att få fyr på tändstickor genom att dra tändsatsen mot t ex en köksbänks perstorpsplatta med rejält tryck med fingret mot tändsatsen eller stickan tätt intill tändsatsen.
Hur som helst kul att kemin i tändstickan är intakt och redo för sin uppgift efter 50 år.
Mina minnen från barndomen på 1970talet säger att svenska tändstickor INTE gick att tända på annat än avsett plån men om man varit på utlandssemester så kunde man få tag på tändstickor som gick att tända på lite vad som helst som var lite skrovligt.
Jag trodde detta var definitionen av säkerhetständsticka men en googling verkar säga att säkerhetständsticka är en som inte riskerar självantända.
Säkerhetständsticken (som inte riskerade självantända) patenterades 1844 enligt:
Gustaf Erik Pasch uppfann säkerhetständstickan 1844 och det var så historien om den världsberömda ”svenska tändstickan” började.
www.tekniskamuseet.se
Vet inte om färg på tändsatsen (det vi kallat "svavlet") spelar roll för antändligheten, tror inte det.
Minns också "reklam-plån" där tändsatsen var färgad i företagets färg.
Det går att köpa fortfarande, inkl färgad tändsats:
Ett klassiskt tändsticksplån som de flesta känner igen. Ett bra sätt att få ut sitt varumärke. Perfekt för restaurangen, hotellet eller varför inte butiken.Det går att trycka på både ut och insidan. Välj antal tryckfärger och hur det ska tryckas i matrisen. Foliering, prägling och UV-lack går...
www.utekompaniet.se
Minnet ger också att plånet på både ask och "reklamplån" var mer som sandpapper och inte rutmönstrat som dagens askar.
Som jag fattar det så handlade Paschs patent om plån och att placera en för antändning nödvändig kemikalie ((röd) fosfor) i plånet. 'Säkerhetständsticka' verkar vara att man kom på att helt separera tändsatsen på stickan från fosforn genom att placera plånet på utsidan av asken. Enligt https://en.wikipedia.org/wiki/Match#Safety_matches
Det är ju definitivt skillnad på plånet. Nu består det ju av små pluppar "plån" med tomrum emellan. Förut var det heltäckande. Det bidrar säkert också till att det slits bort.