Tips på utrustning för Kebnekeise

På Kebnekaise fjällstation (som inte är någon stuga) finns mycket att köpa, även färdiga middagspaket att laga i självhushållsköket och ofta färskt bröd. Är det bara dit ni ska behövs inget campingkök, men på en längre tur mellan stugor skulle jag ändå rekommendera det. Dock hittar ni inga kylvaror och mejeri - jag brukar ta med smör som håller ett bra tag på rätt plats i packningen, men det är torrmjölk som gäller. STFs webb har info om sortimentet i fjällstugornas butiker, det varierar lite och de har inte försäljning överallt. Där finns torrvaror och konserver. Billigare att bära med sig förstås.

När det gäller tält är mitt tips att leta begagnat, mer konkret ett trepersoners tunneltält med förlängd absid från Bergans eller Helsport. Vikt 3-4 kg. Samma konstruktion som finmärket Hillebergs men mycket billigare och bra ändå.
Jag är med, tack för tips!
Kikade lite kort på begagnat men vid en första anblick verkar det antingen vara väldigt simpla pop-up tält eller väldigt dyra som säljs efter några få användningar och fortfarande ligger högt i pris. Skulle du säga att det är onödiga pengar att försöka lirka något Hillebergs på rea/begagnat och hellre spara pengar på ett Helsport/Bergans? Alltså att majoriteten av priset ligger just kring märket Hillebergs? Nu ligger det utom vår budget men intressant att höra

Kikade lite kort på begagnat men vid en första anblick verkar det antingen vara väldigt simpla pop-up tält eller väldigt dyra som säljs efter några få användningar och fortfarande ligger högt i pris. Skulle du säga att det är onödiga pengar att försöka lirka något Hillebergs på rea/begagnat och hellre spara pengar på ett Helsport/Bergans? Alltså att majoriteten av priset ligger just kring märket Hillebergs? Nu ligger det utom vår budget men intressant att höra
Hilleberg har mycket högt andrahandsvärde, vilket förstås minskar risken även för den som köper beggat. Jag tänkte att ni måste börja någonstans och de andra märkena jag nämnde är också kvalitetsprodukter som funkar i svenska sommarfjällen. Så visst har varumärket ett pris som inte jag tycker motiveras av kvaliteten. Finns dock åtskilliga överprisade varumärken i friluftssvängen och där är nog Fjällräven och Klättermusen allra värst.

Fortsätter ni med nya turer så lär ni samla på er fler grejer efter hand - jag har t ex fortfarande kvar mitt första Berganstält fast jag nu äger två Hilleberg också (ett köpt beg, ett på deras outlet). Och tre kök och cirka fem ryggsäckar...

Utrustningsfrågor engagerar många. Mitt tips till de som inte är vana att gå i fjällen. Lägg pengarna på skor/kängor och regnkläder. De kommer du ha användning för även om du aldrig mer ger sig ut i fjällen. Resten kan man hyra första gången om man känner sig osäker.

Jag brukar säga till vänner att hitta ett nytt tält som håller för alla fjällväder under 7.000 går inte. Därmed inte sagt att billigare tält inte fungerar under en flera dagars vandring. Du har redan fått en hel del bra tips. Till mina vänner brukar jag rekommendera att välja ett Hilleberg tält (kungen av fjälltält) som man skulle vilja kunna köpa. Så kan man sedan använda dess specifikationer som måttstock. Bredder och höjder skiljer sig åt, kan man inte testa ett tält i verkligheten så brukar jag tejpa upp tältets dimensioner på golvet och använda en tumstock för att se innerhöjden.

Med tanke på prisklassen du tänkt dig skulle jag rekommendera att hyra ett riktigt fjälltält denna gången, så kommer ni ha en mycket klarare uppfattning om vad ni föredrar vad gäller ryggås, pyramid, tunnel eller kupol tält, prioritering bredd/höjd vs vikt, en absid eller två absider etc. Jag tror de hyr ut fjällräventält på Keb stationen så slipper ni bära det dit. Annars finns Hygglo, Naturkompaniet etc .

Som all utrustning finns det ingen ände på hur mycket man kan betala för en sovsäck och ett liggunderlag. Själv har jag alltid prioriterat vikt på sovsäcken, men jag är inte lättfrusen och sover gärna med kläder på om det blir kallt. I juli månad kommer ni troligen inte ha nätter som är kalla, så +5° klarar ni er säkert med, om ni inte tältar högt upp (1°C lägre för varje 100 m över 1.000 möh). Men nästa gång kanske ni vill gå i slutet på Augusti då får man räkna med att man kan ha -5° någon natt.

Du har helt rätt att R-värdet talar om isoleringsförmågan. Men för sommarfjället behöver du inte titta jättemycket på det, jag skulle prioritera vikt och komfort. Någonting att tänka på är bredden på liggunderlaget i jämförelse med tältets innermått. Ett typiskt innermått för ett 2 personers tält är 110-120 cm i bredd. Då är all bredd över 60 cm onödig vikt att kånka på.

Hillebergs är dyra begagnade, men det beror på att de är så bra och även om de är 10 år gamla brukar de vara i gott skick. Jag säger detta efter 3 Hilleberg, 1 fjällräven, 1 North Face och 1 Marmot tält. Vid stormstyrka är det bara North Face och Hillebergs tälten jag känt mig bekväm i, men då vägde North Face tältet nästan 2 kg/person.

Om man tältar i breda dalgångar, med kullar som kan ge lä eller i fjällskogen så funkar många tält. Om det är exponerat läge och dåligt väder (främst stark vind) så då krävs ett mycket bra tält.

Men om man ändå håller sig utefter leder med stugor så kan man alltid välja att sova inomhus om vädret blir dåligt. Så det beror på vilka behov man har.

Du har helt rätt att R-värdet talar om isoleringsförmågan. Men för sommarfjället behöver du inte titta jättemycket på det, jag skulle prioritera vikt och komfort. Någonting att tänka på är bredden på liggunderlaget i jämförelse med tältets innermått. Ett typiskt innermått för ett 2 personers tält är 110-120 cm i bredd. Då är all bredd över 60 cm onödig vikt att kånka på.
Nja, de flesta 2p tält jag använt har haft en inre bredd på 130cm (Hilleberg, Helsport, Bergans mfl), medan 3p tälten oftast har 160cm inre bredd. I mitt fall tycker jag de lite bredare liggunderlagen kring 63-65cm är mest bekväma, dels för att jag är lång men även då jag oftast sover på sidan. Att ligga och balancera på ett smalt liggunderlag där armarna oftast hamnar utanför på den kalla marken vid ryggläge är inte så skönt. Att kombinera två stycken 63-65cm breda (beroende av fabrikat) liggunderlag i ett 130cm bredd tvåmanstält är närmast perfekt. För sommarbruk och kostnadsskäl fungerar liggunderlag i cellplast utmärkt om man klarar att sova lite hårt några nätter jmfrt med de betydligt dyrare (och känsligare) uppblåsbara liggunderlagen.

För sovsäck skulle jag välja en sovsäck som klarar ner mot -5C för kalfjället sommartid, beroende på hur frusen man är när man sover. Jag vet av erfarenhet att jag är relativt frusen av mig när jag sover, speciellt på en längre vandring när man kanske är både extra kroppsligt trött och gärna lite lägre på energi efter många dagar ute så trots att jag är man brukar TComfort temperaturen vara erfarenhetsmässigt mest vägledande för egen del. För sommarbruk i lägre terräng i södra Sverige klarar man sig med en sovsäck kring nollan.

Hilleberg gör inga budgettält, vilket däremot ex Helsport gör. Så var uppmärksam på de olika serierna som Helsport tillverkar, där billigare tält i deras "trek" serier har enklare stänger men även billigare PU-belagd yttertältsväv. Ex på modellfamiljer i Trek serien är Nordmarka, Seeker, Scouter etc medan ex Pro och Ultralight tälten har DAC stänger och dubbelsidigt silikoniserad yttertältsväv.

Man blir nästan bara mer förvirrad ju mera man läser. Hilleberg ligger definitivt utanför våran budget och det kanske till och med är så att det bör testas att hyra tält nu under denna turen men samtidigt känns det på ett sätt lika bra att köpa från början. Hur ställer sig exempelvis ett sådant här? https://www.outnorth.com/se/varumarken/bergans/hardangervidda-3-pers-tent-75456-P208-0276?variantId=208-0276&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=shopping&utm_campaign=02: [SE] PLA - Shopping CSS - Catch-all&&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=02: [SE] PLA - Shopping CSS - Catch-all&utm_id=21626833628&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwy46_BhDOARIsAIvmcwOd0ZaoJpqCkzeIr0ruxf6SEugi5HdtXo4cOHN1lUKOAi3P_5gGvzAaAihoEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Funderar en hel del på sovsäck också, vill gärna inte betala värst mycket mer än typ 2500 och hittat en del på addnature för det priset. Sett exempelvis marmot micron 15 eller deras sawtooth, verkar dock som att bägge tar en del av packvolymen. Såg även en sea to summit slb trek tkii l som verkade intressant. Där har jag heller inte superbra koll på just vad man ska leta efter, även om jag fått en del tips härifrån.

Bergans Hardangervidda 3 är ett vettigt alternativ för tält, räkna dock med att det pga avsmalnande fotände i innertältet är mer lämpligt som rymligt 2p tält än för 3p.
Marmot Micron 15 är även en vettig dunsovsäck för 3-säsongsbruk som ger en betydligt mindre packvolym än motsvarande fibersovsäck om man inte vill lägga ytterligare en hel del pengar på en högre dunkvalitet. Jag föredrar Micron 15 före Sawtooth, då den extra dragkedjan i Sawtooths fotände i mitt tycke enbart tillför vikt utan egentlig nytta.

Inte ett utrustningsförslag egentligen, men vid en första fjällvandring och om man inte införskaffat ett Hilleberg/Bergans-tält så kan man tälta i närheten av vindskydd eller fjällstugor. Det ger lite extra trygghet.

Bergans Hardangervidda 3 är ett vettigt alternativ för tält, räkna dock med att det pga avsmalnande fotände i innertältet är mer lämpligt som rymligt 2p tält än för 3p.
Marmot Micron 15 är även en vettig dunsovsäck för 3-säsongsbruk som ger en betydligt mindre packvolym än motsvarande fibersovsäck om man inte vill lägga ytterligare en hel del pengar på en högre dunkvalitet. Jag föredrar Micron 15 före Sawtooth, då den extra dragkedjan i Sawtooths fotände i mitt tycke enbart tillför vikt utan egentlig nytta.
Alright, kommer nog köra på den sovsäcken då faktiskt. Verkar som man kan hitta den runt 2300 - 2600 vilket känns som ett helt okej pris och att den kommer hålla ett tag.
Har du några tankar kring liggunderlag? Utan att låta lat och säga att jag inte orkar leta så har jag dålig koll på vad jag ska kolla på. Vi har varit i lite butiker och klämt och känt på några, har nog en tanke om att man vill ha något uppblåsbart. Känns som att det också kan sticka iväg i pris dock om man inte vet vad man letar efter.

Vi har tänkt att ha tältet till 2 personer, hennes mamma kommer att ha eget tält. Tanken med att köpa ett 3 persons tält var att få lite utrymme för utrustningen så där gör det egentligen inget att det är lite mindre.
Även kikat på Helsport reinsfjell superlight 2 som är lite dyrare i inköp, skulle du säga att det är ett signifikant bättre tält värt att spendera lite mer pengar på eller duger det från Bergans gott och väl utifrån att vi inte vill lägga så mycket pengar på ett Hilleberg eller dylikt i den prisklassen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nellyastrom Tips på berg/ leder på Lofoten? Fjällvandring 4
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
kötte Tips på rundtur Abisko Fjällvandring 6
mewaan Tips på turer Fjällvandring 4
Lunkan90 Tips på vandringssträcka Västerbotten/Norrbotten Fjällvandring 5

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg