Att fråga de som kritiserar fjällräddningens kostnader vad de tycker om andra samhällskostnader är ett bra sätt att få reda om de månar om samhällsekonomin eller om det i själva verket handlar om något helt annat. Varför grymta om en liten kostnad samtidigt som inte har några problem med något som kostar mycket mer? Det har framförts åsikter om att vandrare som hamnar i trubbel pga egen förskyllan bör få betala undsättningen själv. När jag frågade om detta gäller även självförvållade problem utanför fjällen eller skogen blev det tyst. Detta upprepas i tråd efter tråd på forumet. De som kritiserar fjällräddningen har faktiskt inga genomtänkta argument att komma med. Pratet om argumentationsfel och relativisering och whataboutism är bara ett sätt att skyla över total argumentationstorka.Att kontra med andra samhällsproblem som är större för att försöka att tysta en avgränsad debatt kallas relativisering och ses som ohederlig debatteknik eller argumentationsfel. Vill ni diskutera alkoholens konsekvenser får ni starta en tråd för det.
Meddebattör Still Alive misstänker att något mer än bara pengar ligger bakom kritiken mot onödiga larm till fjällräddningen. Det tror jag också. Gissar att det handlar om en önskan om att behålla förtroendet för systemet som gör att fjällräddningen rycker ut när det behövs. (Skulle inte förvåna mig om tidigare missbruk låg bakom fördröjning och ett dödsfall i närtid, och kommer att göra det i framtiden, i de fall då det bara finns en knapp att trycka på utan dubbelriktad kommunikation.)
Att fjällvandra själv - risker eller inte?
- Trådstartare Totteman
- Start datum
Liknande trådar
Liknande trådar
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt.
- Börjat av Matteevaldsson
- Svar: 11
-
-
-
-
-
-
-
-
Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning)
- Börjat av notaraver
- Svar: 0
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Vandringsbyxa för storvuxen (eller fetto som han själv säger)
- Börjat av BeatriceK
- Svar: 2