Att fjällvandra själv - risker eller inte?

Men hur vanligt är det att folk ringer för det och att de sen också blir räddade?

Har också läst på forumet där en hel skolklass blev räddade på grund av dåligt väder trots bra utrustning och jag antar en hel del kunskap. Så saker kan hända också på sommarfjället.
Den frågan skulle jag också vilja ha svar på.

Säkerhetsutrustning som säkerhetsutrustning. Men okej då, folk tar inte större risker för att det finns eCall-system i bilar och mobiltelefoner.

En nödsändare är en larmanordning och är inte jämförbart med en cykelhjälm eller ett bilbälte som nån tyckte. Både cykelhjälm och bilbälte skyddar mot kroppsliga skador och det gör inte en nödsändare. Skydd mot kroppsliga skador i fjällen är vandringsstavar och bra skor tex.

Man jämför inte äpplen med päron.
Alla kan nog klassas som säkerhetsutrustning på övergripande nivå och tas med som faktorer i planeringen och genomförandet även om prylarna sedan kan klassas olika som larmutrustning repektive skyddsutrustning.
Frågan är hur mycket olika säkerhetsutrustning påverkar folks riskbenägenhet, båda under planering och genomförande.

Så alla prylarna är frukt även om de sedan delas upp i äpplen respektive päron men frukt hur påverkar olika frukter planering och genomförande?

/Patrik

Vad är lärdomarna du drog av upplevelsen och tar med dig ?

1. Att du till att börja med tog dig vatten över huvudet i och med att försätta dig i denna situation ?

2. Du löste denna gång situationen när du väl besegrade känslorna som bubblade och i stället bet ihop ?

Är jag så fel ute i mina tidigare resonemang tycker du, när dom går så lätt att applicera på ditt eget exempel ovan ?
Jag ser inte på saken som du. För mig handlar inte friluftsliv om riskminimering. Jag gillar utmaningar, och har även insikt i att jag har en viss del avtrubbning till risk på fjället. Jag bär med mig nödsändare och vet mycket väl att jag kan hamna i situationer där jag vill använda den. Förstod jag inte det när jag valde just den rutten vore jag dum, det är en rutt där det är omöjligt att ha kontroll på alla faktorer trots perfekta förhållanden. Jag har gjort liknande rutter många gånger. Att jag inte satte mig ner och ringde helikopter handlar inte om prestige i att slutföra rutten, det vore idioti, jag är för gammal för den inställningen. Det handlar om viljan att färdas på fjället och en utvärdering av mina förutsättningar och personliga riskacceptans. Jag tycker det är mycket bättre att larma fjällräddningen en gång för mycket än en gång för lite. Vill verkligen uppmuntra till det. Att stigmatisera användning av räddningstjänst kan orsaka att folk dör.

Men jag förstår och har respekt för om du gillar rutter där du kan ha större kontroll och minimera risker. Vi är alla olika. Du får göra på ditt sätt och jag på mitt :) Tycker det är fint att det finns sån variation på fjällfärder för olika önskemål, och att vi har en räddningstjänst som kan undsätta om folk upplever att de hamnat i större knipa än de mäktar.

Bekymra riksdagen vet jag inte om den där motionen och responsen visar.

Synd att han inte hade samlat ihop lite data när han skrev motionen. Hur många är det som ringer fjällräddningen för att slalombacken var för brant sån egentligen?
Just den riksdagsledamoten var bekymrad är kanske bättre formulerat.

Jag tycker det är bra att vi har fjällräddningen i Sverige. Inte heller tycker jag att det är en skam att be om hjälp. Åsikter som ibland luftas på forumet om att man själv skall ta sig ur situationer som man själv försatt sig i ger jag inte mycket för. Den som missbrukar fjällräddningen kan få betala för utryckningen. Så är det redan idag. Det förekommer en del påståenden om att personer med erfarenhet av att vistas i fjällen inte begår vissa misstag. Vilket är helt felaktigt. Det synsättet betraktar jag som högmod.

Om man lyssnar på vad de som faktiskt jobbar i fjällräddningen eller bakom 112 i allmänhet säger så brukar det väl sannamfattningsvis vara såhär:

• Nödsändare och mobiltelefoner innebär att det kommer betydligt fler larm idag än förr.
  • Som en följd av det kommer det fler onödiga larm
  • Det är också betydligt vanligare att det larmas i tid vid verkilga nödsituationer (så det slutar lyckligt)
  • Onödiga larm är irriterande, men verkliga nödsitiuationer som inte larmas är tusen gånger värre.
Slutsats: Ju lättare det är att larma desto bättre. Dock måste antalet verkliga, kompetenta personer i mottagaränden anpassas till antalet samtal. (och antalet personer som kan rycka ut anpassas efter antalet verkliga nödlägen)

Vad är lärdomarna du drog av upplevelsen och tar med dig ?

1. Att du till att börja med tog dig vatten över huvudet i och med att försätta dig i denna situation ?

2. Du löste denna gång situationen när du väl besegrade känslorna som bubblade och i stället bet ihop ?

Är jag så fel ute i mina tidigare resonemang tycker du, när dom går så lätt att applicera på ditt eget exempel ovan ?
Men jag tror att din inställning hör till den stora massan. Även om folk gillar utmaningar så tror jag de flesta är väldigt försiktiga och upplever situationer på fjället som riskfyllda långt innan det handlar om särskilt stora risker. Jag var själv så för 20 år sedan. Jag vill dock inte förknippa riskminimering med erfarenhet, tror det i många fall kan vara precis tvärtom.

Det förekommer en del påståenden om att personer med erfarenhet av att vistas i fjällen inte begår vissa misstag. Vilket är helt felaktigt. Det synsättet betraktar jag som högmod.
Mitt i prick! Dessutom är sannolikheten för sjukdomsfall och flertalet olycksfall helt oberoende av kunskaper och erfarenhet. "Jag klarar mig själv" är därför både högmod och en vanföreställning. Det fina är att fjällräddningen finns där både för dom högmodiga och alla lägre stående varelser i friluftshierarkin. Med ett trasigt knä är vi alla lika.

jag vill att du (en annan skribent, inte jag Gamla Sverige) bemöter mina argument i inlägg #36 om hur du tänker när du säger att två i sällskapet inte hjälper. Jag anser två vara mycket säkrare än ensam och argumenterar för det i inlägg 36:
https://www.utsidan.se/forum/threads/att-fjaellvandra-sjaelv-risker-eller-inte.95825/post-925036

/Patrik, föredrar sällskap

Ditt resonemang missar det faktum att människors riskbeteende ändras när de blir flera. Uppsatsen ovan beskriver flera olika mekanismer för detta som jag tror få är medvetna om.

Det backas upp av statistiken. Väldigt få ensamvandrare förolyckas. (Så få att jag upplever att sådana här diskussioner bl.a. leder till att folk sitter och skrämmer upp sig själva och andra i onödan.)

Sidan 49 avslutas med:
”Standarden har hittills varit att avråda människor från att röra sig ensamma i fjällmiljö, men frågan är om det är den bästa olycksförebyggande strategin. Dels eftersom det alltid kommer att finnas människor som är ensamma trots rekommendationer och dels eftersom riskerna verkar vara lika stora för de som har någon med sig, bara av en annan typ. Lämpligare vore kanske att rikta specifika säkerhetsrekommendationer direkt till de som ägnar sig åt friluftslivsaktiviteter i fjällen ensamma, där innehåll och fokus delvis kan vara ett annat än den generella informationen som ges.”

Jag kan verkligen rekommendera uppsatsen som läsning för alla som vill diskutera frågan om att vara själv i natur där risker finns.

Repris av länken: Ensam är stark- eller bara mer försiktig?
(Ett halvårs arbete av Johanna vid Karlstads universitet.)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wolfman Fjällvandra själv? Fjällvandring 5
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Peifen Fjällvandra nu Fjällvandring 7
kjpil Område att fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 16
Lunkan90 Fjällvandra söderut Fjällvandring 16
seemore Fjällvandra/national park Fjällvandring 7
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
Mini87 Fjällvandra med 3-månaders bebis Fjällvandring 2
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
fjording Fjällvandra i oktober? Fjällvandring 13
Noahspappa Fjällvandra med barnvagn Fjällvandring 6
Påveen Fjällvandra bland fjordar i norge tips. Fjällvandring 2
Snorkeljohn Fjällvandra nära Göteborg!? Fjällvandring 9
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
rottemark Fjällvandra i början av juni Fjällvandring 16
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
Annette A Fjällvandra v 33 Fjällvandring 0
yogafreak Fjällvandra i Norge i augusti, Tips på bra ställe? Fjällvandring 11
"Nubepensierosa" Fjällvandra med fyrbenta vänner Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
kullagulla Fjällvandra med komfort Fjällvandring 4
femma Fjällvandra med många barn - tips? Fjällvandring 11
2004-06-16 Varför fjällvandra ? Fjällvandring 50
pontusbergöö fjällvandra några dagar i maj-juni? Fjällvandring 5
Ace 374 Fjällvandra i Timberlandkängor ?? Fjällvandring 20
karin_h fjällvandra söder om Östersund? Fjällvandring 7
AniMal Ska fjällvandra för första gången.... Fjällvandring 8
Andréas Kronblad Var fjällvandra i slutet av september? Fjällvandring 12
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
avslutatmedlemskap1004 Fjällvandra inte solo Fjällvandring 95
7508 Fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 2
humbug Fjällvandra nu Fjällvandring 1
graylingman Fjällvandra med rullstol?? Fjällvandring 8
telleus Fjällvandra i Hardanger!!? Fjällvandring 4
qvanting Fjällvandra i september? Fjällvandring 4
Fjällvandra i början av juni? Fjällvandring 7
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
vickib Vandra själv. Fjällvandring 4
Mumfi Bussgods till sig själv - Jäckvik/Kungsleden Fjällvandring 3
Asessorsson Saker man kan tillverka själv. Fjällvandring 2
BeatriceK Vandringsbyxa för storvuxen (eller fetto som han själv säger) Fjällvandring 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg